Permalänk

1GB + 2GB i CF????

Tjo, eftersom jag aldrig använt mig av mer än ett grafikkort i taget och e helt okunnig angående allt vad CF och SLI heter så tänkte söka lite hjälp här

Är i lite behov av ett nytt kort och är lite sugen på ett hd5870. Dock skulle jag önskat mig 2gb men verkar som att ATI glömt bort att släppa några (misstänker en hård firmafest bakom det där eftersom de borde varit ute vid det här laget) och e hyfsat trött på mitt gamla 9800gtx+ nu.

Så det jag undrar är följande, om jag skulle köpa ett 5870 1GB idag, skule jag då kunna köra CF med ett 5870 2GB när det släpps (och då med 2gb-kortet som 1:a) eller kör det ihop sig på något vis?

Permalänk

Är det inte så om man kör med 1GB+2GB blir det 1GB+1GB? Har för mig det.

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem

Det kommer bara bli 1GB minne speglat.

M.a.o. det funkar, men det kommer ge precis samma prestanda som om du använt 2st 5870 1GB.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

I crossfire begränsas det snabbare kortet till det söligare. dvs om du har ett kort på 850Mhz och ett annat likadant fast fabriksöverklockat till 870Mhz så kommer båda att köras i 850Mhz.

Det blir inga kompabilitetsproblem mellan olika varianter av samma modeller

Permalänk

Ok, hade hoppats att minnet inte skulle påverkas på det viset så blir till att vänta på att 2gb släpps eller se vad nvidia hittar på för något då.

Tackar för snabba svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
I crossfire begränsas det snabbare kortet till det söligare. dvs om du har ett kort på 850Mhz och ett annat likadant fast fabriksöverklockat till 870Mhz så kommer båda att köras i 850Mhz.

Det blir inga kompabilitetsproblem mellan olika varianter av samma modeller

man kan väll klocka olika på korten, iaf kan jag det i ccc, auto tune klockar också olika på korten... det heter väll crossfirex nu för tiden, då kan man köra med olika kort till&med...

Permalänk

Har funderat lite över detta och kan man inte stänga av cf i ett minneskrävande spel?

Tex att jag skulle sätta ett framtida 5870 2gb + ett 5870 1gb och köra i cf. Om jag sen skulle dra igång ett minneskrävande spel i stil med gta4 borde jag väl kunna stänga cf och använda bara 2gb kortet utan att montera ner något?

Permalänk
Medlem

Det bör gå, avaktivera CF i CCC... Dock kanske det är att föredra att få prestandan med två kort och helt enkelt offra lite detaljer, GTA flyter ju inte så bra tex...