Permalänk
Medlem

Nytt system, ingen bild?

Tjenare!

Har haft problem med min dator ett tag nu. Problemet är att jag inte får någon bild på skärmen. Det började innan jag uppgraderade min dator och trodde då att det var mitt grafikkort, skickade grafikkortet till komplett men fick tillbaka det då dom sa att det fungerade felfritt. Men jag får fortfarande ingen bild.

Datorn:
Operativsystem: Microsoft Windows XP Home
Processor: Intel Core i5 750
Moderkort: MSI P55 GD65
Minne: 2x2GB Corsair XMS3 1600Mhz
Grafikkort: Ati Radeon HD4850 512Mb
Hårddisk: Samsung 1TB
Nätaggregat: Fractal Design 650W Modulärt
Chassi: Lian Li K65

Har testat med ett annat grafikkort i min dator och mitt grafikkort i två andra datorer och det ger ingen bild på någon av datorerna men enligt komplett ska grafikkortet fungera.

När jag startar datorn verkar allt fungera som det ska, fläktar går igång osv men ingen bild.

Har testat olika skärmar, olika kablar men ändå ingen bild.

Så vad kan problemet ligga?

Tacksam för svar

Mvh Fr0z64

Visa signatur

i5 2500K | 12GB Corsair Vengence @ 1600Mhz | GTX 970 @ 1516Mhz / 7612Mhz

Permalänk
Medlem

"Har testat med ett annat grafikkort i min dator och mitt grafikkort i två andra datorer och det ger ingen bild på någon av datorerna men enligt komplett ska grafikkortet fungera. " hmm, menar du att ditt grafikkort inte ger ngn bild i någon av de andra datorerna altså? Ger ett annat grafikkort bild på din dator då?

Permalänk
Medlem

Mitt grafikkort ger inte bild i någon annan dator. Jag testade med ett annat grafikkort i min dator men fick ingen bild då heller.

Visa signatur

i5 2500K | 12GB Corsair Vengence @ 1600Mhz | GTX 970 @ 1516Mhz / 7612Mhz

Permalänk
Medlem

Testat i en annan pci-e port?

Permalänk
Medlem

Ja, har testat i båda pci-e portarna. Det löste inte problemet.

Visa signatur

i5 2500K | 12GB Corsair Vengence @ 1600Mhz | GTX 970 @ 1516Mhz / 7612Mhz

Permalänk
Medlem

mysko =/

Permalänk
Antielefant

Du har alla kablar kopplade i kortet som ska vara det? Två 6-pins PCI-E kontakter dvs?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Ja, men kortet behöver bara en 6-pins kontakt och den är ikopplad.

Visa signatur

i5 2500K | 12GB Corsair Vengence @ 1600Mhz | GTX 970 @ 1516Mhz / 7612Mhz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fr0z64
Ja, men kortet behöver bara en 6-pins kontakt och den är ikopplad.

Moderkortet då?
Har du t ex. kopplat i 12V 8pin-kontakten?
(den markerade kontakten)
http://data.fuskbugg.se/skalman01/MSI%20P55%20GD65.jpg

Permalänk
Medlem

Ja, alla kablar ikopplade

Visa signatur

i5 2500K | 12GB Corsair Vengence @ 1600Mhz | GTX 970 @ 1516Mhz / 7612Mhz

Permalänk
Medlem

När du testade kortet i de andra datorerna körde du då deras respektive skärmar? eller din egen som du körde till din dator?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
När du testade kortet i de andra datorerna körde du då deras respektive skärmar? eller din egen som du körde till din dator?

Jag använde inte min egna skärm då.

Visa signatur

i5 2500K | 12GB Corsair Vengence @ 1600Mhz | GTX 970 @ 1516Mhz / 7612Mhz

Permalänk
Medlem

Du får ingen bild om du använder ett grafikkort som du har sett fungera i en annan dator?

Då är de alltså inte grafikkortet du har problem med... I vart fall inte enbart.

När man försöker få igång en dator strejkar på den låga nivå du har problem på får man försöka tänka logiskt bara... Ta ut och sätta i en komponent i taget igen och se om något händer... Hjälper inte de får man försöka testa komponenterna man har i en annan dator man vet fungerar... Som att testa om minnet fugerat i en kompis dator som man vet fungerar. Gör man detta en stund kommer man fram till något. De är ett jävla jobb men har inget bättre tips.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Nybörjarfel brukar var att t.ex att man har suttit dit ramminnen för löst etc. ta och sätt dit ett av ramminnena först och testa, sen ta ut och testa andra.
Inte vanligt att båda är trasiga, hoppas du satt dit processorn rakt ananrs får du kolla så pinnarna inte böjde sig. Finns ju vissa problem med i5 och sätta dit processorn. Kolla upp det, DOA grafikkort är väl inte så värst vanligt annars.

Visa signatur

- Why AMD?
- Why NOT?

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen, hade satt ramminnena i fel platser. Hade satt 1010 men de skulle tydligen vara 0101. 0=Tom 1=Isatt

Visa signatur

i5 2500K | 12GB Corsair Vengence @ 1600Mhz | GTX 970 @ 1516Mhz / 7612Mhz

Permalänk
Medlem

Du ser i7 kör så också.

Visa signatur

- Why AMD?
- Why NOT?

Permalänk
Medlem

Testa med ett ram

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem

Redan löst Grusburk

Visa signatur

- Why AMD?
- Why NOT?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fr0z64
Tack för hjälpen, hade satt ramminnena i fel platser. Hade satt 1010 men de skulle tydligen vara 0101. 0=Tom 1=Isatt

I manualen står det vilken konfiguration minnerna ska sitta i för att du ska få det att fungera och även hur man kör dualchannel.