Varför använder så många firefox?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thereal_twisted
+1!

Jag tyckte firefox var skiten, tills jag provade opera! Har dock fortfarande FF kvar eftersom opera saknar en hel del tillägg. Men till 90% använder jag opera, endast när jag har behov av alla roliga tilläga som FF har som jag använder det.

Fö. så stödjer jag hellre opera än google.

Gillar hur Chrome (och FF för den delen) handskas med bokmärken, lyckades inte göra detta på samma vis i Opera. För övrigt var Opera en awesome läsare.

Permalänk
Avstängd

Själv blev jag missnöjd med opera, kan dock bero på okunskap och att jag inte lade ner tid på att kolla upp problemet.

Så vad var problemet? Jo, installerade opera på grund utav att firefox hade börjat bli svårstartat ibland. Men när opera var instalerat så kunde jag plötsligt inte ens skicka med bifogade bilder med e-posten eller titta på bilder i mottagen e-post. Använder Microsoft outlook express för det mesta.

När jag fick post med en bild i och skulle öppna den så var ikonen på den en liten opera ikon och istället för att få se bilden så öppnades en sida där det stod att filen inte kunde hittas. Så att skicka o ta emot bilder gick plötsligt inte, opera lade sig i och bilderna gick inte att hitta. Avinstallerade och allt blev som förut, bara att klicka på bifogad bild och den öppnades, så håller mig ett tag till firefox eller explorer. För tillfället tycker jag explorer fungerar bättre än firefox.

Permalänk
Medlem

Gillar att mozilla är neutrala . Gillar inte att google ska bli nästa stora företag som tar över hela datorn.

Permalänk
Medlem

Kör chrome på ena datorn och firefox på andra och firefox är helt överlägsen.
Mest med tanke på alla addons men även en del andra småsaker.

Dock är chrome jävligt bra på långsamma datorer såsom netbooks och dylikt.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha gått över till Chrome helt om det var så att det fanns ett vettigt adblock plugin. Det adblock plugin som finns nu fungerar skit och tar inte bort annonser. Det den gör är att vänta tills sidan är helt färdigladdad innan den "gömmer" annonserna. Innan sidan är färdigladdad så syns alltså annonserna vilket är helt fel. Samma sak med adtwart som finns som plugin.

Varför kan ingen skapa ett riktigt adblock plugin till Chrome för? Så fort det kommer så byter jag firefox till Chrome.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Tycker inte att man ska förlita sig på ett enda bolag, speciellt då bolaget livnär sig på att samla in dato om en och sälja den vidare till högstbjudande eller i alla fall rikta in reklamen mot en med den enda garanitn att de säger att de "do no evil". Jag använder tillräckligt med google produkter som det är.

Sen går det går inte att surfa utan Adblock.
Sen hade då FF senast jag testat den bästa hanteringen av RRS feeds, tycker det är skönt att kunna köra dem som aktiva bokmärken.

Hastighetsskillnaden mellan FF och Crome mer beroende av uppkopplingen än hur snabbt den renderar sidor på en modern dator, i alla fall upplever jag det så. Skillnaderna mellan olika webläsare är för liten för att man ska orka bry sig, till och med explorer är "tillräckligt" snabb.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Jag använder Firefox för att jag gillar ost.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Avstängd

Kör med Firefox för jag gillar att FF är så bäst :P.

Nämen, gillar att man kan modda så fritt och man kan ha massa addons

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Firefox är enligt mig överlägsen alla andra webläsare. Inställningsmöjligheterna man har gör att den fungerar precis som jag vill. I chrome saknar jag de inställningsmöjligheterna, tabhanteringen och viktigast utav allt: MASTERPASSWORD. En webläsare utan masterpassword kommer jag aldrig att använda.

Ni som säger att chrome är så mycket snabbare än firefox kan typ testa att köra flashblock+noscript+adblockplus i firefox. Testade att ladda www.aftonbladet.se med chrome och firefox+addons. Det tog 8sec för chrome och 1sec för firefox. Visst, firefox blir snabbare bara för sina addons, men det är fortfarande snabbare. Sedan om man vill ha mer speed i firefox kan man använda sig utav minefield 3.7 pre-alpha releasen som har hårdvaruaccelerad 2d.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Om det är snabbhet du vill ha så kan ju jag ställa en motfråga: Varför köra Chrome istället för Opera 10.50?

+1

Detta är en intressant fråga, Opera 10.50 är nämligen snabbare än Chrome i snitt om man kör en mängd olika tester på nätet. Dessutom är det imponerande i tanke på hur otroligt mycket mer funktionalitet Opera besitter än Chrome.

Personligen ser jag ingen anledning att ha Chrome ens installerat. Opera är snabbare och skönare att surfa med. Firefox har några bra plug-ins som jag använder som referenshantering och endast finns till Firefox. Internet Explorer använder jag som fail-safe på dåligt programmerade sidor som inte accepterar Opera eller Firefox.

Dessutom, som flera påpekade, är inte hastighet allt. En webbläsare ska vara skön att surfa med; det tycker jag är det viktigaste. Vad man definierar som skönt är upp till var och en såklart, men när jag testat Chrome och när jag kör Firefox får jag inte samma känsla som med Opera. Smaksak dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Firefox är enligt mig överlägsen alla andra webläsare. Inställningsmöjligheterna man har gör att den fungerar precis som jag vill. I chrome saknar jag de inställningsmöjligheterna, tabhanteringen och viktigast utav allt: MASTERPASSWORD. En webläsare utan masterpassword kommer jag aldrig att använda.

Ni som säger att chrome är så mycket snabbare än firefox kan typ testa att köra flashblock+noscript+adblockplus i firefox. Testade att ladda www.aftonbladet.se med chrome och firefox+addons. Det tog 8sec för chrome och 1sec för firefox. Visst, firefox blir snabbare bara för sina addons, men det är fortfarande snabbare. Sedan om man vill ha mer speed i firefox kan man använda sig utav minefield 3.7 pre-alpha releasen som har hårdvaruaccelerad 2d.

Har du hört talas om RoboForm och/eller LastPass? Det kan vara ett alternativ till "Master Password" i Firefox. Det låter dig byta browser eftersom det integreras i fler än bara en browser.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Tror nog Chrome gör en stor skillnad om man kör på en långsam dator, men när jag kör på min märker jag ingen skillnad alls faktiskt på hastighet känns bara onödigt att byta när det ändå inte känns som om det är någon marginell skillnad.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja använda chrome på jobbet, men det går inte. Utav alla sidor jag måste använda daligen så är det kanske 1/3 del som inte fungerar som de ska i chrome, men som visas utan problem i firefox. Verkar alltså som att de måste jobba vidare på webläsaren och ge den bättre kompabilitet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Har du hört talas om RoboForm och/eller LastPass? Det kan vara ett alternativ till "Master Password" i Firefox. Det låter dig byta browser eftersom det integreras i fler än bara en browser.

Nope, aldrig hört talats om det. Men funktionen ska finnas i webläsaren. Har massa kompisar som använder chrome och lovar att ingen av dem heller har hört talats om de plug-insen/programmen.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Med Opera behöver du inte ladda hem en massa addons. Den har redan funktion som blockar adds bättre än adblock till FF.
Varför nöja sig med något sämre än det bästa?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Tycker inte att man ska förlita sig på ett enda bolag, speciellt då bolaget livnär sig på att samla in dato om en och sälja den vidare till högstbjudande ;)...

Testa SRWare Iron, samma som Chrome och lika snabb men utan insamlande och registrerande funktioner!

http://en.wikipedia.org/wiki/SRWare_Iron

http://www.srware.net/forum/viewtopic.php?f=18&t=1080

http://www.srware.net/downloads/srware_iron.exe

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robalm
jaja kör på firefox då, jag skiter i vilket :D.
Jag orkar inte diskutera med småbarn.

Två gånger har du totalt misslyckats med att svara på frågorna!
Nu verkar du till och med bli så pass panikslagen att du börjar med personliga påhopp?

Du orkar alltså inte diskutera med småbarn?

Öh.... Det är jag, som två gånger har försökt få upp frågan till diskussion, och det är du som totalt undviker att diskutera?

Tror du har missuppfattat något

Permalänk
Medlem

Jag har märkt att mitt Chrome drar väldigt mkt mer ram än Firefox. Upp emot 300-400 mer. Beror nog på att den skapar nya processer för varje flik (är dock endå fyra igång när man bara har en flik). Inte bra när jag redigerar stora bilder som behöver allt mitt ram.

Permalänk
Medlem

Någon skrev här tidigare att Opera var så bra för att det har överlägsen adblock inbyggt. Testade precis opera nu och den blockar inte ads per automatik. KOllade också i inställningarna en snabbis, men hittade inget om det där. Kan någon förklara?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Firefox har det jag behöver.
Jag måste kunna dra länkar/bild för att öppna i ny flik.
Det ska finnas ett sökfällt uppe i högra hörnet som öppnar ny flik
dubbelklicka på en flik för att stänga den.
Firebug är trevligt
Den följer webbstandarder till skillnad från IE.
Snabbare och skönare än IE.
I IE fick jag installera ett buggigt program för att få funktionaliteten.
I opera och chrome har jag inte hittat den funktionaliteten. Opera och chrome har jag märkt att är lite snabbare på att ladda sidor men blir "slö" när jag får gå krångligare vägar för att göra annat.
edit: Och stavningskontrollen är ett måste.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moses666
Tror nog Chrome gör en stor skillnad om man kör på en långsam dator, men när jag kör på min märker jag ingen skillnad alls faktiskt på hastighet känns bara onödigt att byta när det ändå inte känns som om det är någon marginell skillnad.

Jag sitter på en Intel Dual Core 3.4, 4gb ram, Intel X25 SSD disk och BBB's 100mbit och jag märker skillnad mellan Firefox och Chrome. Jag anser inte att jag har en slö dator.

Något jag tänkt på kanske är att jag har sparat min Firefox profile katalog i flera år. När jag installerar om Windows så har jag den sparad och kastar in den i nya. Kanske jag har mycket skit där som gör så att Firefox går segt.

Jag ska ta och installera en helt clean Firefox installation och pröva.

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chamezz
*AdBlock Plus
*NoScript
*Greasemonkey
*Web Developer Toolbar
*Extended Statusbar
*Foxytunes

Därför använder jag firefox, och givetvis möjligheten att byta tema ;). Chrome är marginellt snabbare, har inte fullt stöd för CSS3 och har inte i närheten av lika många plug-ins och teman.

Jag har använt Firefox under dom senaste åren. Har läst lite på sweclockers ibland om både chrome och opera och är nyfiken på om de skulle kunna vara bättre.

Min fråga är. Finns det motsvarande NoScript? AdBlock Plus (som inte ens laddar annonserna, dvs inte bara gömmer dom i efterhand). Linkwad, xmark är andra viktiga funktioner. Finns alla dessa till opera eller chrome. Jag skulle vilja se en tråd med lite sakligt innehåll om de olika skillnaderna mellan läsarna. Där olika forummedlemmar får lyfta fram det som är positivt och negativt och att det summeras på ett lättillgängligt sätt, istället för den lite lätt pajkastningscirkus som försigår här.

/Tullen

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Avstängd

NoScript tror jag ska finnas. För jag tipsade polaren om Chrome och han sa just det att finns det NoScript etc? Sen fick jag ett mess av han på ICQ. Nu är det officiellt. "Do you want this web browser for your default browser" YES.

Så jag antar att det finns

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Avstängd

Chrome är shit i min mening.
Ja det är snabbt men saknar så löjligt mycket saker man kan få I firefox,.
Sen har även chrome problem med massa saker på en del sidor.
Problem att ladda vissa streams och övrigt.

Har senaste chrome,firefox,opera installerat så ja jag har testat dom nyligen i senaste versionerna.

Nej usch för chrome.
Firefox for life, addons ftw.
Alla sidor laddas redan blixtsnabbt så varför ska jag skala ner den där 0.1 sekunden för?
Jag sitter inte på modem längre.

Permalänk
Avstängd

Spelar väl ingen roll om du sitter på modem, adsl eller fiber. Man vill väl att det ska gå så snabbt som det kan gå och inte få det slöare pga mjukvara. Men snackar folk hundradelar så är det klart man inte behöver byta. Snackar vi sekunder som för mig så är det självklart byte. Jag måste som sagt pröva en helt clean installation av Firefox. Jag måste ha något vajsing med mitt Firefox.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tullen
Jag har använt Firefox under dom senaste åren. Har läst lite på sweclockers ibland om både chrome och opera och är nyfiken på om de skulle kunna vara bättre.

Min fråga är. Finns det motsvarande NoScript? AdBlock Plus (som inte ens laddar annonserna, dvs inte bara gömmer dom i efterhand). Linkwad, xmark är andra viktiga funktioner. Finns alla dessa till opera eller chrome. Jag skulle vilja se en tråd med lite sakligt innehåll om de olika skillnaderna mellan läsarna. Där olika forummedlemmar får lyfta fram det som är positivt och negativt och att det summeras på ett lättillgängligt sätt, istället för den lite lätt pajkastningscirkus som försigår här.

/Tullen

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_web_browsers#Brows...

Där finns en del och fortsätt skrolla ner.

Permalänk
Medlem

Något som jag verkligen gillar i Chrome är att det bara är ett address 'fönster' och om man inte skriver i en address eller om den inte hittar sidan så gör den en google sökning, det är detaljerna som gör det :).

Kör med opera på min laptop pga framåt-bakåt med musknapparna.

Visa signatur

"Min dator är bättre än din dator!" /Pimpim666

Permalänk
Avstängd

Jag brukade använda det lilla google fönster till höger i Firefox utan att jag tänkte på det. Nu i Chrome så märkte jag hur mycket jag googlar i det fönstret. Men var ju bara som du sa Natoz. Skriv in det i adressfältet så googlar man på det. Kanon!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

<--- känner sig som den ende ChromePlus-brukaren på forumet ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Natoz
Något som jag verkligen gillar i Chrome är att det bara är ett address 'fönster' och om man inte skriver i en address eller om den inte hittar sidan så gör den en google sökning, det är detaljerna som gör det :).

Firefox gör likadant, den gör en "Jag har tur" sökning på google. Skönt att man slipper skriva "www" och ".com" =).

Förresten jag testade Chrome precis, och vid framåt och bakåt klickande här på SweC tycks den "glömma" vart man var på sidan, dvs man får scrolla ner i tråden igen varje gång man klickar någonstans och trycker "bakåt"(mouse button 5). Tillbaka till Firefox och det funkar som det ska.