Speldator mellan 10-13 k, tips och råd?

Permalänk
Medlem

Speldator mellan 10-13 k, tips och råd?

Tjena mors har ganska länge gått och funderat på att byta ut min gamle dator som har hängt med i 3 (svåra?) år.

Datorn kommer i första hand att fungera som en speldator, som förhoppningsvis ska kunna vara någorlunda framtidssäker, inte alltför högljud och framförallt uppgraderingsbar.

Vad jag har plockat ihop: pris (inet)

cpu: i5-750 1887
moderkort: Asus P7P55D PRO 1632
ram: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz TW3X4G1600C9D 1417
hdd: 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 829
gpu: PowerColor Radeon HD5850 1GB 2672
chassi: Fractal Design Define R2, Titanium 790
nätagg: Corsair TX 650W 80+ 904
Windows 7 Professional 64-bit Svensk OEM 1450

Pris: med montering av inet och frakt 12 475 kr

Nu till frågorna:

1: Känns detta som ett någorlunda prisvärt alternativ? Vill som sagt kunna köra de flesta spel utan hack och andra tråkigheter på min 20 tums skärm. Samt känns systemet någorlunda framtidssäkert?

2. Moderkortet. Är långt ifrån en fena när det kommer till dessa komponenter, och gjorde det lätt för mig genom att ta ett som sweclockers har använt sig av i sina "månadens dator" artiklar. http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6217&page=3 Känns detta som ett vettigt val eller bör ta en titt på något annat billigare?

3. Ram minnet. Skulle jag kunna få en vettig prestandaskjuts om jag tex valde att köra på 6gb (3*2)? Och känns 1600 mhz motiverat?

4. Är det övriga systemet tillräckligt för att låta radeon hd 5850 kunna arbeta utan flaskhalsar och dylikt?

5. Nätagget. Är det motiverat med 650 w för detta system och framförallt kommer det klara en mindre uppgradering senare (i form av möjligtvis en ssd och möjligt möjligtvis en crossfire kombo?)

6. Sist men inte minst. Operativsystemet. Vad skulle man kunna rekommendera, för en "vanlig" användare som mest har tänkt att spela på datorn? Eller fungerar professionals versionen bra?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

1. Vilken upplösning har skärmen? Ja det är ganska framtidssäkert Dock utan USB3/SATA6
2.Som sagt beror det på USB,SATA. Men annars är det ett bra kort
3. Jag skulle ta billigare. 1417kr är det inte värt tkr jag. Det finns ju andra 1600mhz runt 1100kr på inet (?)
4. Ja det tror jag
5. Det blir perfekt. räcker till CF + annan uppgradering. Dock inte modulärt
6. Win7 Pro 64 blir perfekt

Visa signatur

PhenomII x4 955 3.2Ghz @ 3.8Ghz | Corsair A50 | Lancool PC-K62 | PC HD5770 PCS+ | GA-MA790GPT-UD3H | 6GB DDR3 1333mhz (1x2GB, 1x4GB) | WD Black 640GB | Corsair VX550 | Samsung S223C | Scythe Kaze Master Pro 5.25"

Permalänk

6. Hade valt Windows 7 Home Premium, förutsatt givetvis att du inte behöver ngn av de extra funktioner Professional har (vilka det är ser du t.ex. här - http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_7_editions).

Permalänk

Det här moderkortet med USB 3 o SATA kanske kan vara ngt.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=517759

Ska tydligen vara spec bra för crossfire. Verkar enkelt att klocka om man är nybörjare oxå. Från recentionen
http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=1781

"One of the problems of new technology for vendors is offering it cost them a lot of money because of component and redesign costs. Utilizing a PLX chip to keep the PCI-E bandwidth intact for graphics enthusiasts was a bold choice on Asus's part. While other vendors boards support USB 3.0 and Sata 3 most use the PCI-E bandwidth that video cards need to get the bandwidth needed for the newly implemented interfaces. That wasn't good enough for the Asus crew and they used the PLX chip to combine PCI-E lanes to get the bandwidth and leave the graphics PCI-E bandwidth intact. That makes the Asus lineup of P55 boards the board of choice for graphics enthusiasts, especially those that run multiple GPU configurations."

Permalänk
Medlem

Hej och tack för svaren alla ni som har medverkat här.
1.Enligt de spelen jag kör, så verkar 1680*1050 vara det högsta, å andra sidan kan jag på skrivbordet välja 1920*1080 (som dock inte verkar skala alls rätt, får ta en titt på det.

2. Tog en titt på det kortet som Daddykane länkade till och då det uppenbarligen har fått bra kritik från en del sajter och av användare samt enbart kostar runt 200 kr mer än det andra, så slår jag nog till på det.

3. Damn i all hast, kanske jag missade något, får återvända genast och titta om man kan få tillbaka någon hundralapp iaf. Angående minnenas klockning, kan man känna en märkbar prestandaboost i tex spel? Samma fråga gäller även om man säg väljer att använda sig av 4 respektive 6 gb ram?

4. Låter bra. Någon gång har jag ju tänkt mig att lära mig lite angående överklockning av vissa komponenter och vad jag har sett så verkar i5-750 klocka riktigt bra. får möjligtvis ta en titt på lämplig cpu fläkt isåfall

5. Det låter bra och nu googlade jag modulärt, så nu har jag lärt mig ytterliggare något nytt idag

6. Jag får försöka läsa mig till lite mer info då jag inte riktigt är säker ännu om jag behöver de extra funktioner som Pro version ger över Home versionen. Hmm

Tack Daddykane för tipset om Asus P7P55D-E PRO, verkar vara ett riktigt bra, och stabilt kort, som gör att vissa delar i lådan kanske kan få stanna kvar ett tag

fqvarfort, tack för den snabba infon. Känns som att Home Premium, kanske borde passa mig, det enda jag funderar lite över är den virtuella windows xp funktionen som fanns i pro versionerna och uppåt. Började nämligen fundera på om några av mina äldre spel (civ 4 och framförallt medieval 2: total war fungerar)

Permalänk
Medlem

Hej jag är återigen tillbaka med mer funderingar då det ändå kommer svida en del i plånboken när väl datorköpet blir av.

1. Har tänkt mig att ett ati 5850 ska sitta i burken, men sedan längre fram, säg ett om ett år, tänkte jag isåfall kasta in ett till i burken. Räcker det med det nätaggregatet som jag har plockat in, eller bör jag tänka om?

2. Tänker jag rätt när man mestadels tjänar på en crossfire lösning om man vill spela i höga upplösningar (full hd) med antialiasing på?

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

Det räcker nog, men varför inte ta ett 5870, som klarar dagens spel bra, och kommer göra det ett tag framöver?

Visa signatur

Dator: Lian Li Lancool PC-K62|Fractal Design Tesla 550W|Asus M4A77TD PRO|Phenom2 X4 955|Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2|Corsair 4GB 1600MHz|PowerColor Radeon HD5850 PCS+ 1GB|500GB Samsung F3|DVD-brännare|Windows 7|
Kringutrustning: BenQ TFT 21.5"|Ace Keyboard KL300|Logitech MX518|Plantronics Gamecom 367|SteelSeries QcK Heavy|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonte18
Det räcker nog, men varför inte ta ett 5870, som klarar dagens spel bra, och kommer göra det ett tag framöver?

Jag känner att 5870 är så pass dyrt just nu, närmare 4000 papp vilket jag själv tycker är i högsta laget för ett grafikkort =/ Sen om priserna skulle börja trilla ned en bit då..är det en annan grej

Permalänk
Medlem

En fråga till er där ute, upplever ni inet som en bra butik för era datorbyggen, är servicen bra, har någon upplevt strul med garanti ( då komplett ändå ger ett år längre service och garanti)???

2. fermi korten är snart här, är det tid att vänta någon vecka och avvakta tro?

Permalänk
Antielefant

Inet är en helt OK butik, utan tvekan SweC's favoritställe

Fermi är definitivt värda att vänta på, är ju bara en vecka tills de kommer.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Haha det kliar ju i ens fingrar, vill köpa men du har rätt det kanske kan vara en bra idé att vänta en stund och se benchmarks osv...

Sen är det ju frågan hur många ex inet kommer få in,,den 26e..hmm

Iaf om någon har ett bra chassi (max 1500) att rekommendera, som både är rymligt, svalt och tillräckligt tyst (fått nog av min egna lövblåsare) så säg gärna till

Permalänk
Antielefant

Antec p183 - utan tvekan.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Antec p183 - utan tvekan.

Det ska kollas upp noga då! tackar tackar

Permalänk
Medlem

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF06b/12454-12454-332...

Lånar tråden då jag tycker det känns onödigt att starta en ny tråd, hoppas det är ok.

Vad tycker ni om denna dator? Känns som att den är jävligt kraftfull, men kan man få något nämnvärt bättre för samma pris? Är där någon direkt flaskhals, tänker då mest på grafikkortet...? Är moderkortet något billigt mög dom slängt in eller är OK?

Tacksam för svar

Permalänk
Antielefant

Känns lite olustigt att ens kommentera om en dator där grafikkortet inte kostar mer än 10% av datorns totalpris. Annars är den nog helt OK (och HP använder enbart Asus moderkort så de är inte skräp) men alldeles för dyr.

Lika mycket pengar, men kör åttor kring HP'n i spel.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

ok ja inte helt oväntat kanske..

Är inte alls insatt i dagens läge då jag lagt själva PC spelandet åt sidan, kör bara en lite äldre laptop (nx9420, sjukt najs när den kom ut ;P)

Sa till farsan att antagligen så är grafikkortet inte det bästa, och att dom antalgligen snålat in på resten med i viss utsträckning.

Är där någon märkesdator som är mer prisvärd än ovanstående? Vet att farsan inte är så jättesugen på att beställa från komplett, han vill va säker på att delarna fungerar bra tillsammans.

Kan ju inte ens va säker på det när man köper en färdig märkesdator heller iofs, senaste företagsdatorn han köpte var på papperet bra som fan men sög från dag 1.

Tips på en färdig HP/DELL/ASUS vad som faktiskt är bra på alla plan utan grova flaskhalsar / alternativt en dator från komplett utan AMD cpu?

Tack för era svar!

Permalänk
Medlem

beställ montering på inet.se om ni vill ha en ihopsatt dator.

http://www.inet.se/artikel/9990250/byggnation-av-dator-med-va...

tror Inet granskar delarna också så att de verkligen passar med varandra;D

Visa signatur

Dator: Lian Li Lancool PC-K62|Fractal Design Tesla 550W|Asus M4A77TD PRO|Phenom2 X4 955|Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2|Corsair 4GB 1600MHz|PowerColor Radeon HD5850 PCS+ 1GB|500GB Samsung F3|DVD-brännare|Windows 7|
Kringutrustning: BenQ TFT 21.5"|Ace Keyboard KL300|Logitech MX518|Plantronics Gamecom 367|SteelSeries QcK Heavy|

Permalänk
Antielefant

Tro mig, det paketet funkar klockrent, oavsett vad din far är orolig över.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Har försökt ta reda på exakt vad det är för grafikkort som sitter i men det står ju bara

"NVIDIA® GeForce® GTX 260 Special Edition"?

Finns en del olika utgivare/"versioner" av kortet på komplett, har testat googla, är en enda röra på nvidias egna hemsida med!

Om man jämför HPn med ditt paket ovan, varför är den så mycket bättre? Är det grafikkortet det handlar om mest eller? Jag menar, cpun som sitter i HPn är ju inte speciellt kass (trodde faktiskt ni skulle råda mig att ta en i-5), minnena är snabba (minnen och hddn är väl det som man minst behöver tänka på i dagsläget, prisvärda och de dyrare är väl egentligen ganska onödiga i dagsläget)

Permalänk
Antielefant

För 99% av alla privatpersoner som köper en dator är den enda gången du pressar datorn ens i närheten av dess kapacitet... i spel.
Och spel skiter fullständigt i vad du har för minne eller moderkort, så länge de orkar mata grafikkortet. För oavsett om du har ett HD4670 för 500:- eller ett 5970 för 5000 är det grafikkortet som sätter gränserna.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

funderar fortfarande på vilket chassi jag ska välja från inet..två som verkar vara väldigt populära är ovannämnda Fractal Design Define R2 samt Antec P183

Har tänkt att ha ett 5870 kort i för att senare lägga till ett till extra om något år när priserna är bättre. Kommer dessa två chassin att klara av en crossfire kombo?

Sen ställer jag själv höga krav på ljudnivå och värme inne i lådan. Har förstått att iaf Fractals chassi kan bli ganska varmt i orginal utförande? Kan det isåfall vara värt att byta ut dessa mot större fläktar?

mvh daniel