Hjälp en nybörjare att få igång sin första monterade dator!

Permalänk
Medlem

Hjälp en nybörjare att få igång sin första monterade dator!

Hallå Hallå. Jag startade denna tråd : http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=9...
Ni övertalade mig att köpa en dator som inte är färdig monterade, det skulle ju vara så enkelt.

Nu har jag monterat färdig den!
Dock så startar den inte

Jag vet att Grafikkortet, Nätaggregatet, ram, processorn sitter på rätt ställe! (sladdarna kan sitta på fel, men troligtvis inte).
När datorn får el, så lyser en liten grön lampa på moderkortet. Eller rättare sagt blinkar, så det verkar som att moderkortet får ström?

Nu har jag tagit bort Hårddisken och CD/DVD enheten för att kolla om dem var problemet, men icke så nicke.

Datorn startar fortfarande inte!
Hjäälp

Permalänk
Medlem

Har du kopplat in en sladd i moderkortet med 24 pins och en med 4eller8 pins har du kopplat it strömmen till grafikkortet?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

det kan ju vara bra om du ger en lite mer utförlig beskrivning... VAD är det som inte funkar? vad händer när du gör vad? händer någonting alls när du trycker på start-knappen???

Visa signatur

Fear only Fear itself. I am fear!

Amd Phenom II 965@4Ghz, Asus Crosshair II, 6Gb ddr2@6400, Corsair 620 WX, Antec P182B, Ati 5870, Intel X-25M G2 SSD, raptor m.m diskar :P

Permalänk
Medlem

Ingenting alls händer när jag trycker på start knappen, inget funkar. Förrutom den lilla gröna lampan på moderkortet som blinkar.
Jag har kopplat in en med 24 pins och en med 4 hål, däremot i den som hade 4 hål finns det 2st "kontakter" i själva sladden, men i moderkortet bara plats för en :/ så en hänger i luften/inte connectad med moderkortet

Permalänk

Använde du antistatarmband? Finns det några sladdar från nätaggregatet lösa?

I chassit borde det finnas små sladdar att koppla in till moderkortet dom heter ind_led eller act_led eller något sådant, kolla så du kopplat in alla dom rätt. Det är genom en sådan datorn får veta att du tryckt på startknappen.

Visa signatur

||Phenom II X4 955 3,2Ghz||HD 5850||4GB||1TB||Asus M4785TD||Windows 7||

Permalänk
Medlem

Visst är PCI-E sladden till graffikkortet?

Permalänk
Medlem

om det inte händer ett skit när man trycker på knappen e det vanligaste fel jag gör är sladden från knapp till moderkortet sitter fel..
händer mig lite då o då när man bygger en ny dator även om jag gjort det massor av gr

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Du får slänga in datorn i bilen och komma upp till Burträsk så bjuder jag på kaffe och hjälper dej att få fart på den.

MVH Peter

Permalänk
Medlem

Testa att koppla om PWR_LED och PWR_SW och de småsladdarna. Kan lätt hända att de sitter fel.

Permalänk
Medlem

Gissar på 4/8pinnarn brevid processorn

EDIT: Annars som nämnt ovan, småsladdarna! Kanske ha satt startknappen som led eller nått

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem

Jag tror också du har råkat koppla sladden från powerknappen fel på moderkortet, det är lätt hänt de första datorbyggena.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1n1h0p
Testa att koppla om PWR_LED och PWR_SW och de småsladdarna. Kan lätt hända att de sitter fel.

OK, lagt om sladdarna som är i PANEL. Funkar ändå inte. Dock så ser jag i manualen att det står att man ska lägga IDE LEDD på ett ställe, men jag har inte IDE_LEDD. Utan jag har HDD LEDD Den har ju inget - och + Utan på den står det ett "G" som står för ground antar jag... och en pil ^

Permalänk
Medlem

konsentrera dig på pwr (powersladden), kan du koppla in resten av kablarna sen. satt sladden åt rätt håll?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joelgbg
konsentrera dig på pwr (powersladden), kan du koppla in resten av kablarna sen. satt sladden åt rätt håll?

Jag är helt hundra på att power sw sitter rätt... det finns ju inristat symbolerna ^ och G på sladden/kabeln. Och jag följer manualen och satt G på där Ground ska vara.

Permalänk
Medlem

värdelös tråd, du kan ju inte vänta dej att få några svar som faktiskt hjälper när du skriver som du gör
" den startar inte när jag trycker på knappen, ganska säker att x x och x sitter på rätt plats"

en bild säger mer än 1000 ord. tänk lite

Permalänk
Medlem
Citat:

Påknappen kan inte sitta med fel polaritet då det endast skall skapa en ledare/sluten krets.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Muppens: stand corrected, är sådär lagom bakis nu så hjärnverkets Funktionalitet kan ifrågasättas =/

Ingen vänlig själ i umeå som kan svänga förbi och hjälpa honom då? Du har skruvat i dom gula distanserna mellan chassit och moderkortet va?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbon
värdelös tråd, du kan ju inte vänta dej att få några svar som faktiskt hjälper när du skriver som du gör
" den startar inte när jag trycker på knappen, ganska säker att x x och x sitter på rätt plats"

en bild säger mer än 1000 ord. tänk lite

Lugna ner dig. Var just på väg att posta en bild. Det är första gången jag monterar en dator, så jag är en nybörjare. Jag vet knappt vad saker och ting heter.

Den lilla gröna lampan längst upp till höger är den som blinkar hela tiden när datorn är kopplad till eluttaget.

Permalänk
Medlem

Säg om jag ska posta någon till bild/alt lite närmare?

Permalänk
Medlem

Har du skruvat i dom gula distanserna mellan chassit och moderkortet?
Annars så kortsluter det sig =/

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Gula distanser? Alltså "skruvarna" som är typ guld/gul färgade?

Permalänk
Medlem

Japp dom

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Det hade jag glömt första gången så det small till rätt högt men som tur var så klarade datorn sig ^^

Visa signatur

Burk: AMD FX-8320 | Radeon R9 270X | 8GB RAM | ASUS M5A97 R2.0 | CM 550W | FDD R4 | Samsung Evo 840 250GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Japp dom

Whoops Använde de vanliga skruvarna. Ok men jag sätter dit dem nu!

Permalänk
Medlem

Kan ju prova att ta en skruvmejsel och ta på dom 2 pinnarna som powrsladden sitter på och testa ifall det är själva knappen som är sönder på chassit.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

oki, då är nog ditt problem löst hoppas inget blev bränt bara

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Plocka bort usb och ljud till frontpanelen för att utesluta den. Ska läsa lite manual för att se vad leden vill säga när den blinkar.

edit: glöm det såg att du gömt distanser bakom moderkortet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viggo123
Whoops Använde de vanliga skruvarna. Ok men jag sätter dit dem nu!

Alltså. Bara för att klargöra. De guldfärgade distanserna skruvar du fast i chassiplåten. Placera sedan moderkortet på distanserna, och skruva fast med de "vanliga" skruvarna (i skruvhålen i distanserna).

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk
Medlem

Va? Nu fattar jag inte. Jag har tagit bort skruvarna och satte dit dem guldfärgade. Och det funkar nu Fläkten och skiten fungerar, dock vet jag inte om bilden funkar.

Så måste jag ta bort moderkortet. Skruva fast de guldfärgade sakerna för att sedan lägga moderkortet på de guldfärgade distanserna för att senare skruva på de vanliga skruvarna på moderkortet?