Kan inte dela ut någon mapp i Win 7.

Permalänk
Medlem

Kan inte dela ut någon mapp i Win 7.

Hur jag än försöker så kan jag inte dela ut nån mapp i Windows 7.
Jag har försökt med både vanlig delning och avancerad delning.
Jag får bara felmedelandet: "Det gick inte att dela mappen."

Jag är inloggad som admin, jag har allt förutom lösenordsskyddad delning på "Aktiverad" i Delnings alternativ för nätverksprofiler. Under Alternativ för medidirektuppspelning för datorer och enheter. är det satt "Tillåt alla"

Vad är fel?

Tack på förhand.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du rättigheter att dela ut den mappen?, kolla rättigheterna igen.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Mitt användarkonto är ett Administratörs konto så det borde jag ju ha, eller?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är inte säkert att adminitratörsgruppen har rättigheter till mappen, vart ligger mappen? Vad kommer fram om du högerklickar -> properties -> security (Vad har administrators för rättigheter?)

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll var mappen ligger, jag får samma svar på alla mappar på alla diskar. Admin har "fullständig behörighet".

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Får la ta och installera om skiten och hoppas att det löser sig :cry:

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur gick det? Jag har samma problem.

Visa signatur

oo=II=oo

"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna"

Permalänk

kasnke det har att göra med att du inte satt både filrättigheter och share-rättigheter?

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem. Testade att koppla ifrån min vpn-tunnel och då löste det sig

Permalänk

jag har precis samma problem, hittar ingen mer inställning vad rör admin rättigheter och sharing som jag inte ställt in på att jag, (den ända användaren) ska kunna göra precis vad jag vill på min egen dator. men ständigt får jag dessa "kunde inte dela mappen" i ansiktet:( hur svårt kan det vara att dela en ynka mapp:(

Permalänk
Medlem
Permalänk

tack Kalasis:) fungerade inte:( men det var ju en intressant grej. men fattar inte hur svårt det kan vara att bara få fullständigt superkomplett Ûberrättighet till ALLA filer och mappar på sin egen dator när man bara har ETT konto t o m (som är admin). särskillt utan att man ska behöva högerklicka på varenda mapp och gå in i security för att söka tillstånd... för varje enskild! det är ju min dator:O

Permalänk

MS suger:( ändå är man rätt beroeende av dom...

Permalänk
Medlem

Testa att aktivera gästkontot och ge behörighet till denna.
Aktivering av gästkontot: http://shop.xtreamer.net/Support/questions/933/Windows+7+Shar...

Gör så här för automatisk inloggning: http://windowstips.nu/logga-in-automatiskt/

Följ detta exempel: http://shop.xtreamer.net/Support/questions/82/How-to%3A+Enabl...

Är medveten om att det rör sig om delning till Xtreamer men det här löste många av mina problem mellan datorerna i nätverket samt Xtreamer!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk

1, Xtreaker.... va?:P vad är det och hur är du medveten om att det "rör sig" om det?:P 2, menar du att ett gästkonto med adminrights skulle ge mig mer tillgång och mindre strul än att ha ett superadmin konto? förstår inte hur det går ihop?:P

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur du kan förvänta dig någon hjälp med den attityden?

Jag förstod det som att du inte kunde dela - inte komma åt filerna på någon annan dator - inte att du inte kunde dela ut.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk

vänta nu, va? vilken attityd?:/ jag tror du missförstod mig nu, jag muckar inte eller nått?:/ jag förstod bara inte vad dendär Xtreaker grejen var...

Permalänk
Medlem

högerklicka på mappen du vill dela och välj: egenskaper längst ner->fliken sharing -> knappen avancerad. Bocka i rutan längst upp skriv in ett önskad namn på mappen. SEdan längst ner till vänster tryck på rättigheter. markera alla och bocka i fulla rättigheter. Eller så anger du rättigheter för resp konot.

Visa signatur

.