Bill Gates och Toshiba arbetar med kärnkraftsreaktor

Permalänk
Avstängd

Men att stava rätt i denna tråd kostar så pass mycket energi att det är omöjligt i detta universum?

Permalänk

Spontant, utan att läsa på mer än vad som står här, så låter det här jättebra!

Permalänk
Medlem

Mina spontana tankar:
1. Fusion är teoretiskt möjligt, bara att räkna efter själv, vanlig gymnasiefysik. Dock lite praktiskt svårt
2. ABB tog ju fram ett kärnkraftverk för hemma bruk. Dock förbjöd Sverige forskning på kärnkraftverk.
3. Tjernobyl var grafitkylt samt kan man kortfattat säga att man behöver öka effekten för att bromsa klyvningen, vilket inte var så bra.
4. De nya generationens kärnkraftverk är många många gånger effektivare än dagens. Vi kan dessutom vi använda vårt tidigare avfall som bränsle samt självläkande, d.v.s. härdsmältan täpper till sig själv.
5. Tjernobyl är Europas djur rikaste område.
6. Reaktorerna vid Tjernobyl (förutom 4 då) var i drift långtid efter olyckan. Reaktor 3 stängdes först 2000.
7. Harrisburgsolyckan är ett bra exempel på hur gamla kärnkraftverk kan hantera olycker.
8. Kärnkraften är billig och koldioxidfri. Vi har nog inte så mycket val.
9. Bill Gates är mer finansiär än tekniker i detta fallet.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Inaktiv

Utarmat uran?
Betyder det att man kan ta uran från dagens kärnreaktorer och stoppa det i en sån här reaktor?
Och vad blir det för biprodukter av denna?

Permalänk
Medlem

Antar att det är kWh som menas...

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Utarmat uran?
Betyder det att man kan ta uran från dagens kärnreaktorer och stoppa det i en sån här reaktor?
Och vad blir det för biprodukter av denna?

Utarmat uran är inte detsamma som kärnbränsleavfall. Utarmat uran är restprodukten efter anrikning, dvs det är mest U238 och väldigt lite U235 som är det som är bränslet i svenska kraftverk (och i vissa atombomber om det är höganrikat)

Permalänk
Medlem

Antar att motsvarigheten till BSOD i detta fall blir härdsmälta.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk

"make it TWICE as cheap" Ström ska bli gratis alltså? twice = dubbelt = 100% billigare = 0kr/kwh
Antar att han menar hälften så dyrt xD Dubbelt så lite är alltid = 0 eftersom att det är 100% mindre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Negima
Fattar inte hur folk kan se så lätt på det. "haha, det där som hände chernobyl kommer ju inte att hända igen". Man har räknat ut att det kommer ta över 20.000 år innan området kring Chernobyl kommer vara "normalt igen".
Jag anser inte att vi har rätten att göra val som kan påverka jorden under så sjukt lång tid.
motargument "men det kommer inte att hända igen"
Nej, kanske inte, men avfallet från de reaktorer som inte smäller är fortfarande farligt och det kommer fortfarande ha en negativ inverkan på miljön i 20.000 år såvida det inte behandlas på ett korrekt sätt, vilket det inte gör i många fall. Tar man ner det till individnivå blir det troligen en ännu plojare inställning till det hela. Folk inser inte vilken sjuk jävla inverkan det vi gör idag kan ha de närmaste 1000tals åren.
Bill Gates ska ha mycket respekt för alla de miljontals dollar han skänkt till välgörenhet, men går det här igenom kan de goda gärningar han genomfört slås ner tusenfalt av de negativa konsekvenserna som följer detta projekt.

(Vill man kolla så att mina siffror stämmer och inte orkar googla det själv kan jag bifoga länkar senare, orkar inte nu)

Du verkar inte vara medveten om att med tekniken Bill Gates vill utveckla kan vi använda vårt använda bränsle för att producera flera gånger mer energi än vad vi tagit ut ur uranet i våra nuvarande kärnkraftverk. I våra PWR och BWR-verk använder vi ca 5 % av energin i uranet, resten "kastar vi bort" och kvar får vi högaktivt avfall som är mycket svårt att hantera. Med en TWR-reaktor skulle man alltså kunna använda det uttjänta bränslet för energiproduktion och samtidigt minska mängden högaktivt avfall rejält. Breeder reaktorer är ett annat alternativ då de transmuterar icke klyvbara men radioaktiva ämnen till bränsle i reaktorn vilket leder till ca 10 - 20 gånger bättre bränsleekonomi.

För att bemöta din rädsla för att vi ska drabbas av en olycka likt den i Tjernobyl så kan jag berätta att generation 4 reaktorerna som just nu utvecklas är otroligt mycket säkrare än de reaktorer vi har i drift i Sverige idag och de flesta har passiva säkerhets system och en "neutronekonomi" som gör en härdsmälta helt och fullkomligt omöjlig. Om man ser till breeder-reaktorerna har de ett så kallat inverterat temperaturberoende, det betyder att ju varmare härden i reaktorn blir desto långsammare går klyvningen och desto mindre värme produceras, de kan alltså inte orsaka en härdsmälta eftersom reaktionen avstannar vid ca 1000 grader. Om man dessutom inte använder vatten som moderator eller kylmedium kan man inte heller få en ångexplosion som den i Tjernobyl. Dock kvarstår en hel del arbete innan man kan realisera generation 4 reaktorerna, främst pga nya materialutmaningar.

Sist men inte minst skulle jag rekomendera att du tittar på BBC dokumentären om "olykan" i Tjernobyl. När man sett den inser man att det är inte kärnkraftverken som är problemet utan den mänskliga faktorn. Det krävdes flera grova misstag och medvetet felaktiga beslut i rad samt ett kärnkraftverk som inte var färdigställt för att en olycka som den i Tjernobyl skulle kunna inträffa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av l'o'vet
Antar att det är kWh som menas...

Jag tror inte det, 100 000 kWh är ingenting om man talar om den sammanlagda energin producerad i ett kärnkraftverk. De menar antagligen att man kan bygga reaktorer med en termisk eller elektrisk effekt på 100 - 1000 MW vilket låter rimligt i mina öron.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Negima
Fattar inte hur folk kan se så lätt på det. "haha, det där som hände chernobyl kommer ju inte att hända igen". Man har räknat ut att det kommer ta över 20.000 år innan området kring Chernobyl kommer vara "normalt igen".
Jag anser inte att vi har rätten att göra val som kan påverka jorden under så sjukt lång tid.
motargument "men det kommer inte att hända igen"
Nej, kanske inte, men avfallet från de reaktorer som inte smäller är fortfarande farligt och det kommer fortfarande ha en negativ inverkan på miljön i 20.000 år såvida det inte behandlas på ett korrekt sätt, vilket det inte gör i många fall. Tar man ner det till individnivå blir det troligen en ännu plojare inställning till det hela. Folk inser inte vilken sjuk jävla inverkan det vi gör idag kan ha de närmaste 1000tals åren.
Bill Gates ska ha mycket respekt för alla de miljontals dollar han skänkt till välgörenhet, men går det här igenom kan de goda gärningar han genomfört slås ner tusenfalt av de negativa konsekvenserna som följer detta projekt.

(Vill man kolla så att mina siffror stämmer och inte orkar googla det själv kan jag bifoga länkar senare, orkar inte nu)

Poängen med deras kärnkraftsreaktor var just att man skulle ta hand om det avfall som de reaktorerna som finns idag kastar ifrån sig genom att fullständigt förbränna uranet.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Negima
Fattar inte hur folk kan se så lätt på det. "haha, det där som hände chernobyl kommer ju inte att hända igen". Man har räknat ut att det kommer ta över 20.000 år innan området kring Chernobyl kommer vara "normalt igen".
Jag anser inte att vi har rätten att göra val som kan påverka jorden under så sjukt lång tid.
motargument "men det kommer inte att hända igen"
Nej, kanske inte, men avfallet från de reaktorer som inte smäller är fortfarande farligt och det kommer fortfarande ha en negativ inverkan på miljön i 20.000 år såvida det inte behandlas på ett korrekt sätt, vilket det inte gör i många fall. Tar man ner det till individnivå blir det troligen en ännu plojare inställning till det hela. Folk inser inte vilken sjuk jävla inverkan det vi gör idag kan ha de närmaste 1000tals åren.
Bill Gates ska ha mycket respekt för alla de miljontals dollar han skänkt till välgörenhet, men går det här igenom kan de goda gärningar han genomfört slås ner tusenfalt av de negativa konsekvenserna som följer detta projekt.

(Vill man kolla så att mina siffror stämmer och inte orkar googla det själv kan jag bifoga länkar senare, orkar inte nu)

Du verkar vara en sån som sitter och räknar dina koldioxidpoäng och tror på miljöpartiets antikärnkraftspropaganda.
Jag var på studiebesök i ringhals och kan säga att du kan stå på andra sidan väggen av en förvaringstank med en två meter tjock betongvägg och du har inte mer än den naturliga bakgrundsstrålningen. Det har dessutom aldrig någonsin hänt att en anställd på ringhals har varit nära sin årliga strålningsgräns.
Nu har vi dessutom kärnavfall redan som vi ändå måste göra oss av med, är det inte fruktansvärt smart att utnyttja detta avfall till nya kärnreaktorer så att vi inte behöver smälla upp dyra vindkraftverk på varenda jävla kvadratmeter här i Sverige?

Permalänk

Fallout 3 någon....

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk

>uran
>förbränns

lolwut

Tror Swec behöver omformulera sig där lite.

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Avstängd

När jag läste rubriken tänkte jag BS var jag ensam?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
http://en.wikipedia.org/wiki/Cold_fusion

Tror inte på cold fusion. Anses inte vara praktiskt möjligt.

För 30 år sedan var det praktiskt omöjligt att förvara 32gb data i en hårddisk som var mindre än ett rum

edit: När vi ändå pratar TED och framtidens energi: http://wimp.com/fusionenergy/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wrajjt
För 30 år sedan var det praktiskt omöjligt att förvara 32gb data i en hårddisk som var mindre än ett rum

edit: När vi ändå pratar TED och framtidens energi: http://wimp.com/fusionenergy/

Kall fusion är trams, dom som tror på skiten är folk som inte är utbildade och tror på allt som finns på youtube eller/och i bibliska skrifter.

Vidare är alla som tror att det här är farligt och skrämmande bara väldigt opålästa. Att dra paralleller till Tjernobyl är väldigt populärt (men helt fel) bland de som inte kan nånting om fision (mer än att man klyver atomer då).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Kall fusion är trams, dom som tror på skiten är folk som inte är utbildade och tror på allt som finns på youtube eller/och i bibliska skrifter.

Nu förstår jag inte riktigt, på vilket sätt är det trams? Det är fullt teoretiskt möjligt. Att tillämpa teorin i praktiken är svårt, men det innebär inte att det är trams.

Citat:

Också ursprungligen inskrivet av FL3JM
Vidare är alla som tror att det här är farligt och skrämmande bara väldigt opålästa. Att dra paralleller till Tjernobyl är väldigt populärt (men helt fel) bland de som inte kan nånting om fision (mer än att man klyver atomer då).

På sätt och vis har du rätt. Okunniga personer som tror att tekniken har stått still sedan 1977 brukar livligt använda detta som argument. Jag håller med dessa i den mån att tre olyckor i ett och samma kärnkraftverk är tre förmycket. Sedan förstår jag inte hur du kan antyda att det är ofarligt, det finns själ till att det finns så pass många säkerhetsanordningar det gör. T.ex. var olyckan i Harrisburg till skillnad från olyckan i Tjenobyl i en tryckvattenreaktor (vilket bl.a. används i Sverige).

PS: Det heter fission och inte fision

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

TMI reaktorn i sig var inte av någon farlig designe.
Däremot var säkerhetssystem felaktigt implementerade. Tex ventilen som hängde sig, indikatorn, en lampa vara ansluten så att det indikerade ventilen stängd så fort man ställde brytare i det läge istället för att vara ansluten till en givare som ger en signal när ventilen manövrerat sig tilll rätt possiton. Det vore en självklarhet i dag men av nån anledning tänkte man inte så. Eftersom ventilen gick sönder och förblev öppen så släktes lampan ändå i kontrollrummet eftersom den var direckt ansluten till brytare inte till en sensor som faktiskt indikerade ventilens verkliga positon.

Det ledde till att man faktiskt trodde man inte hade en läcka och därför inte förstog på flera timmar vad som var fel.

Manualer ansågs dåliga efteråt, Personalen var dåligt utbildad på den tiden jämfört med i dag.

Orsaken till att ventilen öppnade från fösta början var att när reaktorn trippade så var alla pumpar avsedda för att kyla reaktorn vid ett nödstopp ur drift. Det var inte tillåtet att ens köra reaktorn i det tillståndet. Varför dom gjorde det kan man fråga sig.

Orkar inte gå in på hela historien den går att googla upp för den som är intresserad.
Rektorn i sig var inte speciellt osäker men mycket av säkerhetsutrustning var dåligt implementerad runtomkring, personalen var inte utbildad tillräckligt så massa misstag begicks som att stänga av tillförseln av nytt vatten till reaktorn och sedan även kylpumparna då man trodde man överfyllde den när den egentligen var påväg att bli helt tom pga den öppna ventilen, var svårt att få hjälp från tillverkaren av reaktorn osv.