Nvidia Geforce GTX 480

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Förstår inte av de håller på med, men såna temps kommer man aldrig komma upp till, inte ens sweclcokers kom upp i såna temps med furmark.

95c grader efter en stund in i videon med GTX480. (gissar på furmark)

http://www.hardocp.com/article/2010/03/26/nvidia_fermi_gtx_47...

Sweclockers har kanske 18c grader i rummet och en fläkt riktad mot kortet...

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem

Kortet presterar hyggligt, problemet enligt mig är temperatur, ljudnivå och strömförbrukning, oacceptabelt enligt mig och då spelar priset ingen roll, tar inte i detta med tång ens. Nvidia har gjort ett bra jobb med designen/arkitekturen, problemet måste ändå vara TSMCs tillverkning, Fermi skulle haft iallafall 32 nm och inte vara cripplat med lägre SP.

Om 480 varit svalt och haft låg strömförbrukning skulle det bli ett köp, nu känns det bara som ett hafsverk. Kan tänka mig att det här blir ett stort problem till sommaren pga värme, blir artefakter i spel etc.

Nä ge mig 32 nm, fläkt kylning av noctua, schytche eller någon annan duktig. Halverad strömförbrukning så kan vi börja snacka.

5850, 5870 är ett bättre val idag. Släpper ATI ett 2 GB kort snart så ligger 480 risigt till. (Iallafall i spel och dylikt)

Riktigt besviken faktiskt.:rolleyes:

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinLoan
Förstår inte riktigt vad folk gnäller om.

I hälften av spelen presterar GTX 480 betydligt mycket bättre än 5870. Ni måste ju lära er att titta på min fps också då det oftast är mer väsentligt. Dropdowns är inget skoj.

Sedan presterar GTX 480 många gånger lika bra, främst i min fps som 5970 vilket är ett dual kort.

Sedan presterar GTX 480 många gånger lika bra som två stycken 5870 eftersom skalningen inte är någonting vidare medan två GTX 480 presterar ypperligt.

Sist men inte minst, glöm inte att drivrutinerna är nya vilket _alla_ vet _alltid_ gör stor skillnad.

Så detta var väl snarare en positiv överraskning tillskillnad mot de tidigare benches vi har sett.

Bra skrivet..Alla bara focuserar på top fps när det egentligen är mer viktigt med en stabil fps är en massa toppar sen massa skit fps..

Nyare optimerade drivisar och vi kommer se mer av prestanda lyft..

Sen som jag skrev tidigare kortet har massa annat fina saker med inte bara byggt för top fps ;)..

Blir ett fermi för mig är klart beredd att betala lite extra för stabil fps ^^

Kul att en del har hängt upp sig på strömförbrukningen..Nu får ni ju äntligen nytta av era feta 1000watts nätagg..

En plasma på 50 tum drar mer ström än detta kort så vad e problemet...

Tror ati fanboysen sket ner sig i byxan när kortet tom presterar bättre än 5890 i vissa spel...Tänk när dom får ner värmen och sånt och slänger in en dubbelmacka oj oj vilket monster...

Bra jobbat Nvidia hade inte förväntat mig 50% mer prestanda än ATi för att 5xxx serien från Ati är ett förbannat bra kort..Bra jobbat ATi

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr0st
Han har en mycket bra poäng, en skillnad på ca 31,5% i MIN fps i bfbc2 är betydande, då istället för att ha MIN fps:en under 30 (hack upplevs mycket mer) ha en MIN fps på 35 ger en MYCKET bättre spelupplevelse. Jag har sagt det innan och säger det igen, det ENDA som räknas är MIN fps:en.

Pris? Energiförbrukning? Ljudnivå?

Ja, det är imponerande hur bra minimum FPS dom har lyckats få, men även om man tittar enbart på det så får man inte mer prestanda per krona.
Och inte i närheten prestanda per watt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Ja, ~20% bättre minifps för 45% mer pengar, glänser verkligen!

Haha! Mattsvart glans? ;D

I höstas tänkte jag faktiskt vänta in detta kort och hoppades på något bra så att jag även kunde nyttja det med god prestanda under linux. Sedan dyker rapporter om försening på försening upp. Efter jul gav jag upp och köpte mitt 5850 vilket nu inte var en dum affär alls.

6 månader för detta är som tidigare sagt humor..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av khanan
kidsen handlar billiga ati-prylar och fattar inte hur sjukt kasst det ser ut i dx11 och atis tröttsamt uttvättade färger

kändes billigt med 4k, men för fan, 4870x2:t måste bort, så less på dåliga färger så man spyr.

Va?

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Bra skrivet..Alla bara focuserar på top fps när det egentligen är mer viktigt med en stabil fps är en massa toppar sen massa skit fps..

Nyare optimerade drivisar och vi kommer se mer av prestanda lyft..

Sen som jag skrev tidigare kortet har massa annat fina saker med inte bara byggt för top fps ;)..

Blir ett fermi för mig är klart beredd att betala lite extra för stabil fps ^^

Kul att en del har hängt upp sig på strömförbrukningen..Nu får ni ju äntligen nytta av era feta 1000watts nätagg..

En plasma på 50 tum drar mer ström än detta kort så vad e problemet...

Tror ati fanboysen sket ner sig i byxan när kortet tom presterar bättre än 5890 i vissa spel...Tänk när dom får ner värmen och sånt och slänger in en dubbelmacka oj oj vilket monster...

Bra jobbat Nvidia hade inte förväntat mig 50% mer prestanda än ATi för att 5xxx serien från Ati är ett förbannat bra kort..Bra jobbat ATi

Nej, dem flesta fokuserar inte på top fps, utan på AVERAGE. Högre min fps höjer som bekant AVERAGE, därför är det bra att utgå ifrån det.

Är det så att ett kort genererar en "hackig" spelupplevelse pga av att min fps ligger precis under trösklen så är det en sak, men i dagsläget så är det väligt få spel där man upplever detta, med ett highend kort i normala upplösningar. Därför tycker inte jag att en lite stabilare min fps motiverar pris/ljudnivå/strömförbrukningen som kommer med den.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk

hmm 5890 cf vann med hästlängder i dem flesta spel/benchmarks men nvidia kan ju skylla på drivisarna då AMD/ATI har haft längre tid på att finslipa drivrutiner

Visa signatur

Gaming, Better than nothing. | Intel Core i7 4970k @ 4.4 GHz | Corsair H80i | Asus Maximus VII Hero | Corsair Dominator Platinum Cl9-9-9-24 2x4GB @ 1600 MHz | Asus GTX 780 DC2 @ 1.1 GHz Boost | 2TB Seagate | Samsung 840 EVO 250GB | FD Define R4 | FD Newton R3 80+ Platinum 600w |

Permalänk
Avstängd

Nvidia åkte på smisk!
Hoppas inte AMD ser prestanda testen och sänker priserna endå!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av khanan
kidsen handlar billiga ati-prylar och fattar inte hur sjukt kasst det ser ut i dx11 och atis tröttsamt uttvättade färger

kändes billigt med 4k, men för fan, 4870x2:t måste bort, så less på dåliga färger så man spyr.

Jag må ha fått det om bakfoten men är det inte här som ATi glänser när det kommer till "korrekta" klara färger?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saodie
Nej, dem flesta fokuserar inte på top fps, utan på AVERAGE. Högre min fps höjer som bekant AVERAGE, därför är det bra att utgå ifrån det.

Är det så att ett kort genererar en "hackig" spelupplevelse pga av att min fps ligger precis under trösklen så är det en sak, men i dagsläget så är det väligt få spel där man upplever detta, med ett highend kort i normala upplösningar. Därför tycker inte jag att en lite stabilare min fps motiverar pris/ljudnivå/strömförbrukningen som kommer med den.

Jag håller med när dom säger att minimum FPS är mycket viktigare än medel.

Jag skulle t.ex mycket hellre vilja se att man istället för som idag presenterar benchmarks på det här sättet istället jämför vilka upplösningar och inställningar man kan spela i med minst 35 minimum fps.
Eller rättare sagt, utöver dom benchmarks vi ser idag.

Alltså. Presentera det resultatet typ så här:
GTX480 2560x1600 4xAA 16xAF MAX Settings
HD 5870 1920x1200 4xAA 16xAF MAX Settings
GTX470 1920x1200 4xAA 16xAF MAX Settings
HD 5850 1920x1080 4xAA 16xAF MAX Settings
HD 5830 1920x1080 4xAA 16xAF MED Settings
HD 5770 1680x1050 0xAA 0xAF MAX Settings

osv.

Jag hoppas ni förstår vad jag menar.

Permalänk
Medlem

Alltid skoj med nya grafikkort men jag får nog säga att jag är lite besviken.

Till och börja med är priset väldigt nära 5970 men samtidigt är det prestandamässigt närmre 5870, vilket talar om för mig att kortet inte alls är särskilt prisvärt. Utöver detta så känns det som att ljudnivå och temperaturer är alldeles för höga, i förhållande till hur kortet presterar.

Sen tycker jag personligen att det är extremt dåligt av Nvidia att lyckas hålla en högre strömförbrukning än 5970, samtidigt som prestandan är lägre. Känns ju som att man inte utnyttjar effekten lika väl som konkurrenten gör, iaf. inte om prestandan är lägre och temperaturerna är högre - då blir det mer som ett dyrt värme-element.

Oavsett vad olika fanboys säger och inte säger så tror jag personligen att det kommer dröja innan vi får se en dubbelmacka av denna GPUn, om vi ens kommer att få se en. Man skulle helt klart bli tvungen att sänka frekvenserna något enormt eller på annat sätt få bukt med temperaturerna och effekten för att klara av att leverera en dubbelmacka som inte låter som ett jetplan.

För att vara 6 månader efter AMD/ATi så känns det som att man inte riktigt når upp till de förväntningar som finns. Man kan ju tycka att även om man skall satsa på att skapa en GPU som knaprar fler bilder per sekund än konkurrenten, så får inte detta ske på bekostnad av allt annat. För att kortet skall vara bättre än konkurrentens så kan man inte ha dubbelt så hög effektförbrukning, högre ljudnivå och även högre temperaturer - det är väl snarare definitionen av vad iaf. jag skulle kalla ett sämre kort, även om prestandan är något bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Jag skulle t.ex mycket hellre vilja se att man istället för som idag presenterar benchmarks på det här sättet istället jämför vilka upplösningar och inställningar man kan spela i med minst 35 minimum fps.

Låter lite som HardOCP brukar göra i jämförelser. Fast med dessa kort är det nog max uppskruvat för det mesta.

Permalänk
Avstängd

Var är snozan?
Och datanusse nu?

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban72
Var är snozan?
Och datanusse nu?

De är på långsemester fram tills nvidia släpper något som kan konkurrera

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Tänk att man kunde köpa HD5870 för under 3500kr i höstas.
Så GTX480 presterar ca 10% bättre än HD5870, blir inte svårt för ATI att kontra.

Komplett.se
Order lagd: 2009-10-05 18:40 WEB

XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5 Pris: 3.295,00

OnT
Tycker det är synd att det blev såhär för nVidia. Hoppas att de kan fixa upp problem till V2 av Fermi.

Jag vill ha en konkurrerande marknad. Sedan att Fermi drar så mycket ström är väldigt, ja, inte något jag vill ha.

Jag har bara haft nVidia före mitt 5870, och idag mår jag väldigt bra

Permalänk

Nu har ni väl bara testat spelprestanda, det skulle vara kul att få se lite gp-gpu prestanda också tex folding eller liknande.

Visa signatur

8800gt voltmod 600@ 860mhz core 1500@ 2100mhz shader

Permalänk
Medlem

"Fördelar:
* Världens snabbaste grafikkort med en ensam GPU
* Utomordentlig skalning i SLI
* Imponerande DirectX 11-prestanda
* PhysX, CUDA och 3D Vision

Nackdelar:
* Skyhög strömförbrukning
* Högt pris"

Strömförbrukning och Ljudnivå skiter jag fullständigt i då jag fixar det med 1000w + aftermarket kylare.

1x GTX485/490 blir det för mig till att börja med, SLI den dagen när pengar börjar växa på träd.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Har svårt att se detta som något annat än en totalflopp.
Dom har presterat ett kort som är marginellt bättre än HD 5870, är betydligt dyrare, med en långt högre strömförbrukning och kommer dessutom ut med det många månader senare.

Lite tråkigt. Hade trott att Nvidia med all denna försening och hemlighetsmakeri verkligen hade ett par ess i rockärmen och skulle överraska med ett riktigt monster.
Fortsätter det såhär så är snart Nvidia en hel generation efter.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

500 kommentarer på 14 timmar = 35,7 kommentarer i timmen.

Edit: Och till själva nyheten vill jag bara säga, powerlol. ;P

Permalänk
Medlem

Spelar man mycket dx11 så är det värt pengarna, gör man det inte så är 5870 ett mycket bättre köp.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Bra skrivet..Alla bara focuserar på top fps när det egentligen är mer viktigt med en stabil fps är en massa toppar sen massa skit fps..

Nyare optimerade drivisar och vi kommer se mer av prestanda lyft..

Sen som jag skrev tidigare kortet har massa annat fina saker med inte bara byggt för top fps ;)..

Blir ett fermi för mig är klart beredd att betala lite extra för stabil fps ^^

Kul att en del har hängt upp sig på strömförbrukningen..Nu får ni ju äntligen nytta av era feta 1000watts nätagg..

En plasma på 50 tum drar mer ström än detta kort så vad e problemet...

Tror ati fanboysen sket ner sig i byxan när kortet tom presterar bättre än 5890 i vissa spel...Tänk när dom får ner värmen och sånt och slänger in en dubbelmacka oj oj vilket monster...

Bra jobbat Nvidia hade inte förväntat mig 50% mer prestanda än ATi för att 5xxx serien från Ati är ett förbannat bra kort..Bra jobbat ATi

Ta en titt här
5790 vinner med överlägsen marginal i överlägset flest tester map. min. frames och ska man inte få en överhettad låda och vill slippa hörselskydd får slänga på vattenkylning.

Det har varit en lång väntan som har betalats med ett minst sagt mediokert resultat och strömförbrukningen är tveklöst det största problemet med alla följder det får på temperaturen i lådan, livslängd & ljud.

Grattis NVIDIA till årtiondets flopp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thxsen
Spelar man mycket dx11 så är det värt pengarna, gör man det inte så är 5870 ett mycket bättre köp.

hmm, man kan ju också köra dx11 med 5870:/?

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban72
Var är snozan?
Och datanusse nu?

De är och dränker sorgerna med denne man:

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Vilken flopp, blir ett 5870!

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem

vilket saligt tjat, Vi lever väl efter mottot "Best Bang per Buck" iaf. jag som en trogen sweclockersmedlem denna gången passar inte nvidia där precis

Visa signatur

PII 450 / 256MB S3Trio /Diamond MonsterII voo2 SLI
2699V3 1070 64GB 50+TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
De är och dränker sorgerna med denne man:
http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/2zyad...

Den var bra-:)

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Medlem

Det jag inte fattar är hur 470 är prisvärd?
Du kan ju få ett 5870 till samma pris... Vilket jag tycker är så jävla skrattretande att de inte jämför dessa 2 eftersom att de är i samma prisklass.

480 är helt klart ett monster kort, men tack vare 5 papp lappen ångrar jag inte mitt 5870 köp alls. Hade det varit mer prisvärt hade jag nog sålt och uppgraderat men känns inte aktuellt alls just nu.

Synd att det käkar så sjukt mycket ström och hettar upp som fan. Fattar inte direkt hur de ska få till en dubbelmacka med de värmenivåerna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av khanan
kidsen handlar billiga ati-prylar och fattar inte hur sjukt kasst det ser ut i dx11 och atis tröttsamt uttvättade färger

kändes billigt med 4k, men för fan, 4870x2:t måste bort, så less på dåliga färger så man spyr.

Eh va?
Tidigare låg nvdia efter rent bildmässigt.
Nu är det ingen större skillnad längre.

Förstår inte vad du pratar om.

Permalänk
Medlem

Jag vill inte gråta, men jag gråter...
Hade priset bara vart 1200kr billigare, så hade det suttit ett sånt i min burk. Så jag verkligen kan maxa mitt enda spel jag spelar, fotboll manager..

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/