Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kiruna
Registrerad
Jan 2008

Koda egna spel!

Hej

Jag sitter och klurar på en sak. Vi hade i skolan en extremt gammal dator. Men i den fanns det ett program som man kunde koda eller skrev på nåt sätt olika program. Det var inte något 3D eller något sånt. Utan man skrev som frågor och sen fick olika svar(ja som man själv skrivit ifall man svarat så) Har nån en liten aning vad det kan ha varit? blev lite små sugen på att lära mig att göra något typ av frågespel :)..

Tacksam för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.1.1
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av mrfreeze:

Hej

Jag sitter och klurar på en sak. Vi hade i skolan en extremt gammal dator. Men i den fanns det ett program som man kunde koda eller skrev på nåt sätt olika program. Det var inte något 3D eller något sånt. Utan man skrev som frågor och sen fick olika svar(ja som man själv skrivit ifall man svarat så) Har nån en liten aning vad det kan ha varit? blev lite små sugen på att lära mig att göra något typ av frågespel :)..

Tacksam för svar!

Hört talas om detta, dock i en episod av Big Bang Theory

Kan tyvärr inte tillföra något :/

Dell XPS 13 9360 / På jakt efter nya projekt

Krusidullen är stulen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kiruna
Registrerad
Jan 2008

Haha Ingen fara. Men om ja inte minns fel så kan det ha varit något typ av program man skrev som ungefär så här..

fråga: Tycker du om godis?
Svar1 : Ja Svar2: Nej

Sen, Om svaret var Ja så ska fråga 2 komma om svaret var Nej ska det komma sluttext.

hoppas det går att fatta haha

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005

Kunde man lägga in bilder också?

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kiruna
Registrerad
Jan 2008

nej det gick inte, det var bara med text. Sen tror jag man kunde ändra färgen på texten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
örebro
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av LoTex94:

Hört talas om detta, dock i en episod av Big Bang Theory

Zork
Bra episode btw ^^

utöver detta har jag inget att tillägga tyvärr =/

- Citera för svar -
| Fractal Design Define XL R2 | GA-Z97X-Gaming 3 | Intel 4770K | Noctua NH-D14 | 2x8GB DDR3 1600MHz Crucial Ballistix | Samsung 850 EVO 256GB (OS) | samsung PRO 256GB (Gaming) | 2x500GB WD Black | XFX R9 290 | EVGA Supernova 750 G2 | Samsung S24D390HL | Win10 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söderbärke
Registrerad
Nov 2010

Är ju väldigt lätt att göra i vilket programmeringsspråk som helst i dagsläget dock

edit: jag är knäpp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg/Vimmerby
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av NisseG91:

Är ju väldigt lätt att göra i vilket programmeringsspråk som helst i dagsläget dock

edit: jag är knäpp

Fem lektioner i Programmering A på gymnasiet för att lära sig det i Java.

Offtopic: På vilket sätt menar du?

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009

Du skulle kunna göra det i excel och vba ganska enkelt (om du vill slippa kompilatorer etc)

MsgBox() / InputBox() skapar en windows popupruta där du kan ha frågar med alternativ / textinmatning.
Googla för syntax etc.

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ulricehamn
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Redundant:

Zork
Bra episode btw ^^

Måste bara hålla med. Riktigt bra avsnitt!

OT: Vet att jag gjorde ett sådant typ av spel för ett tag sedan med hjälp av en guide. Kommer däremot inte ihåg vad sidan hette. Återkommer om jag hittar den.

Phenom2 X6 1090t | Hyper 212 Plus | ASUS Crosshair V Formula | 8GB Corsair Vengeance | GTX 570 | HX 650W | Fractal Design Arc

DeviantArt: http://invation.deviantart.com/
YouTube: http://www.youtube.com/user/inVationGFX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söderbärke
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av beatles-3122:

Fem lektioner i Programmering A på gymnasiet för att lära sig det i Java.

Offtopic: På vilket sätt menar du?

Jag skrev någonting totalt superkomplicerat först haha

Men är ju bara använda sig utav en shitload av case/ifsatser

typ cout<<"Fråga"<<endl;
cin>>x;
if(x==a)
{

}
else if(x==a)
{

}

osvosvosvosv..

eller osm gamla stugan.. 1000stycken gotos

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Nov 2005

Om det var en gammal DOS-burk så var det säkert Qbasic. Som gjutet för att göra textbaserade spel. Jag rekommenderar Qbasic med de senare versionsnumren, för då kan du kompilera egna .exe-filer av dina program.

Desktop 1: Prime X370-Pro | Ryzen R5 1600 | Corsair LPX 16 GB
Desktop 2: Commodore 64C + 1541u2
Server: Celeron J1900 | 8GB RAM | PicoPSU-80 | 4+4 TB HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2005

En kombination av arrays och if/case är en god början. Gör en nätbaserad tycker jag, javascript/php/mysql.
Lättast är nog att bygga upp en relationsdatabas så att flera svar kan komma till ett och samma ställe men vid olika tidpunkter i spelet - om man nu ska satsa hehe.

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005

Nu gjorde jag ett textbaserat äventyrsspel i C++

http://dl.dropbox.com/u/7114232/%C3%84ventyraren.exe

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Pimpim666:

Gaah alla dörrar is killing me. Finns det något påskägg måntro?

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2003
Skrivet av save:

säkerligen så kommer man in i dörren bakom sig när man passerar den framför eller liknande...

1: Intel i7-3930K | 32GB Corsair Dominator GT | Asus Rampage IV Extreme x79 | 2 x 1080 GameRock Premium 8GB | 2 x Samsung Pro 840 512GB | Corsair AX1200i | BenQ XL2411 24" / W1070 135" | Bose QC25 | Windows 10 Pro x64 | HTC Vive |
2: Intel Core i7-4700HQ | 32GB RAM | Intel HM87 Express | GTX 780M | 17" | Windows 10 x64 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av save:

Nej. A kursen i C++ hade en uppgift att göra en case sats med fem alternativ eller liknande och jag gjorde inte mer än jag behövde.
Därför varje gång du skriver 1 till 4 så kommer du tillbaka till början och skriver du något annat förlorar du ett liv.

EDIT: Men hur som helst är det inte svårt att göra ett textbaserat spel med bara några timmars kurs i C eller C++ (eller vilket språk som helst)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bromma
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Redundant:

Zork
Bra episode btw ^^

"It's the buggy beta version"

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
örebro
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av KurreKula:

"It's the buggy beta version"

HAHA yush! blir till att ta sig en titt lite senare ikväll

- Citera för svar -
| Fractal Design Define XL R2 | GA-Z97X-Gaming 3 | Intel 4770K | Noctua NH-D14 | 2x8GB DDR3 1600MHz Crucial Ballistix | Samsung 850 EVO 256GB (OS) | samsung PRO 256GB (Gaming) | 2x500GB WD Black | XFX R9 290 | EVGA Supernova 750 G2 | Samsung S24D390HL | Win10 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gbg
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av Pimpim666:

sitter och pysslar med ett liknande spel (till formen) som del av en ai-kurs i ett grupparbete där man kan skriva in meningar som spelet förstår, förhoppningsvis lyckas vi få till något aningen mer sofistikerat

i7 4770 | asus b85m-g | 4x4gb ddr3 1600 corsair/g.skill | asus gtx 1070 strix | intel 320 120gb + kingston a400 480gb + samsung f1 750gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | lg w2363d 120hz | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | qck+ | tb impact 600

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2009

Jag går Systemvetenskap och har hållt på med java i några veckor nu.
Verkligen jättekul! Har bara kodad väldigt lite i C++ förut och måste säga att man ser lite bättre resultat i java.

Själv funderar jag på att skapa ett text-baserat spel där man får lösa kluriga uppgifter för att komma vidare, hade tänkt mig att man är en karaktär som vaknar upp i ett rum och sedan får man genom text en bild av rummet, De olika föremålen som finns där ska man kunna interagera med och föremålen skall kunna interagera med varandra.

Nu kanske jag tagit vatten över huvudet men ska sätta igång i sommar för att hålla igång kodtänkandet, just nu tänker jag hur jag ska utforma vissa moment osv., om några veckor tänkte jag börja göra lite er-modelleringar för att enklare särskilja objekt osv.

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)