Projekt: Nytt chassi till min HTPC
Jag har under en längre tid velat göra något åt min HTPC, närmare bestämt dess chassi. För stunden så huserar den i Antecs ISK-300-65 där den visserligen trivs fint men jag tycker inte att den utseendemässigt passar in så bra.
Så jag fick idén att ta och bygga mitt eget chassi! Efter lite snabba skissningar och lite huvudräkning så hade jag kommit på hur jag enkelt kunde bygga ett yttre9 skal åt ISK-300-chassit (utan dess eget yttre skal då) i MDF. Så iväg till Bauhaus för att få lite bitar kapade vilket gick riktigt smidigt, kanske tog jag lite i på tjockleken av dem dock (22mm). Sedan hem med bitarna för att kapa hål till de träplugg jag tänkt sätta ihop chassit med. Inga problem såhär långt heller, allt går bara fint tills jag får för mig att humm... kollade jag verkligen så att mina mått passar in i stereohyllan?
... Nej, det hade jag uppenbarligen inte gjort, för det gjorde de inte. Ett par mm för höga blev bitarna och inget hemma att kapa till dem med. FFFFFUUUUU---
Nåja, då jag ändå under själva byggandet tyckt att chassit blev lite väl stort och tjockt så bestämde jag mig för att designa om hela klabbet. Efter ett par tafatta försök med Google SketchUp som jag tyvärr inte alls kommer överens om, så tar jag och petar igång 3D Studio Max, ett program där jag iaf. vet hur jag editerar enklare geometriska former, woo!

(Ignorera det där klistermärket eller vad det är på trät, fann ingen bättre textur rakt av)
Ett i jämförelse med min äldre idé, som hade måtten 32x15x25 (LHB), så känns detta mycket bättre
Den mörka framsidan på chassit var först tänkt som någon mörkare aluminiumplåt, möjligtvis att även ljus aluminium skulle fungera bra. Men då mitt försök till svart aluminium blev det där så... humm... kanske skulle man klä framsidan i sånt tyg man har frampå högtalare? Jag skulle kunna gömma själva power-LED:en bakom tyget då, så den inte syns förutom när datorn är igång.
Sidorna/botten/toppen blir nog i 1cm tjock MDF, med någon sorts faner på utsidan, i detta fall valnöt tror jag texturen skall vara.
Nätaggregatet snor jag från mitt ISK-300-65. Det skall till någon sorts monteringsplåt/baksidoplåt, antagligen att jag köper något billigare ITX-chassi och snor det därifrån, helst en med plats för ett PCI-kort.
Vad tror ni om designen? Samt var fasen skall jag kunna placera power-knappen? Och ser ni något annat skumt med den, värt att åtgärda eller tänka på?
EDIT: CD-skivan är där för att få något sorts hum om storleken.