Permalänk
Medlem

Z68 bättre än P67?

Hej,
Såg att den nya chipset Z68 börjar komma på marknaden. Undrar därför hur stor skillnad det är mellan de 2 chipseten? Prismässigt ligger de ganska nära varandra, P67 :orna har gått ner lite i priset för att göra utrymme för Z68: orna gissar jag?

Permalänk
Medlem

Z68 har lite mer stöd än vad P67 har, du kan bland annat både överklocka och köra integrerad grafik, kombinera SSD/HDD.
Tror också du kan ha GPUn i processorn sköta video rendering även om du har ett annat grafikkort, men inte 100% säker.

Men om du inte har användning för de nya grejerna i Z68 kan du lika gärna ta P67 eftersom de sjunker i pris, överklockning är ingen större skillnad på Z68 och P67 när det kommer till vilken som presterar bäst.

Permalänk

Enkel förklaring.

H67 - Integrerad grafik, ingen överklockning.
P67 - Överklockning, ingen integrerad grafik.
Z68 - Både överklockning och integrerad grafik.

Permalänk
Medlem

tack för svaren!

En fråga till: kombinera SSD/HDD gör jag redan, eller är det något bytt som jag inte känner till?

Permalänk
Medlem

Ja, man kör SSD och vanliga disken tillsammans, de mest använda filerna sparas på SSDn medans de mindre använda stannar på HDDn.
Förlorar dock lite prestanda.

Permalänk
Skrivet av linusji:

tack för svaren!

En fråga till: kombinera SSD/HDD gör jag redan, eller är det något bytt som jag inte känner till?

Du kan ha program installerade på en HDD och sen cachar den filer som ofta används till din SSD och på så sätt förbättras prestandan.

Sweclockers har en alldeles utmärkt recension av Z68 som du kanske är intresserad av att läsa.

http://www.sweclockers.com/recension/13939-intel-z68-for-sand...

Permalänk
Medlem
Skrivet av linusji:

tack för svaren!

En fråga till: kombinera SSD/HDD gör jag redan, eller är det något bytt som jag inte känner till?

Tror du missförstod man kan med Z68 kombinera SSD/HD som en enhet ungefär som windows 7 prefetch fast med Hårdiskar och SSD istället för RAM.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Forsberg1:

Enkel förklaring.

H67 - Integrerad grafik, ingen överklockning.
P67 - Överklockning, ingen integrerad grafik.
Z68 - Både överklockning och integrerad grafik.

Bra sammanfattning, fast Z68 har som redan nämnts några fler ess i rockärmen. Jag skulle köpt Z68 om skulle köpa nytt idag, prisskillnaden är inte stor och Z68 har de funktioner som P67 skulle ha haft, men inte riktigt hann få.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag valde ett asus p8z68-v pro framför sabertooth varianten av p67 eftersom det skiljde 60 kr just då... så varför inte en nyare plattform och lite extra lull lull...... kan dock inte matcha 1366 system på minnesbandbredd och pcie bandbredd... men med ett enda kraftigt gpu så har du en vinnare om du håller på med lite video omkodning och sånt för där dankar gpu delen ut även badaboom... och det är sant du kan göra det samtidigt som du kör 3d apps på graffet. det öppnar även för en prestandaökning som heter duga om du inte har råd med en fullstor ssd att köra en mindre billigare ssd som tex en 20-40 gigare och får 75-90 procent av känslan att ha en ssd på 1 tb så det funkar fett, men är inte bättre än att ha en 120 gb ssd som systemdisk och en snurrdisk som lagringsdisk, men har du massa spel som tar plats vill du ha den fina funktionen.

Permalänk
Medlem

ja hade jag köpt idag hade jag tagit Z68, tyvärr fanns det inte Z68 mobo när jag uppgraderade....pallar inte byta mobo nu det e nog det jobbigaste byt man kan göra

Permalänk
Medlem

Skulle jag köpa idag skulle jag fortfarande köpa P67 då utbudet på sådana kort fortfarande är klart större. Z68 tillför inget meningsfullt.
Quick Sync har alla test visat varit totalt meningslöst och SSD caching är bara för budget lösningar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcgreag:

Skulle jag köpa idag skulle jag fortfarande köpa P67 då utbudet på sådana kort fortfarande är klart större. Z68 tillför inget meningsfullt.
Quick Sync har alla test visat varit totalt meningslöst och SSD caching är bara för budget lösningar.

Det är ju lite av essensen i x68 at man får prestandan till dyrare hårdvara genom quicksync och 80 % ssd känsla på hela ditt system för mycket mindre pengar... Det är ju ingen entusiastplattform som 1366 på flera områden är den överglänsande men också dyrare. Jag måste medge at jag har z68 som et litet mellanhopp i väntan på 2011 plattformen för 1366 känns för gammal nu bara så jag ville ha lite nytt att leka med och vilken leksak, den är riktigt rolig med alla nya fina värdelösa funktioner I love it so far...

Permalänk
Medlem
Skrivet av linusji:

Hej,
Såg att den nya chipset Z68 börjar komma på marknaden. Undrar därför hur stor skillnad det är mellan de 2 chipseten? Prismässigt ligger de ganska nära varandra, P67 :orna har gått ner lite i priset för att göra utrymme för Z68: orna gissar jag?

Bygger man en speldator så är det skitsamma. Lägg mera pengar på ett rejält P67 med fetare flänsar istället. Det är mycket mera värt än Z68.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter