Lagringsdiskar för raid-5

Permalänk
Medlem

Lagringsdiskar för raid-5

Har brist på lagringsutrymme och behöver fylla på med diskar. I nuläget ser det ut såhär för mig:

  • PC: 1 TB Samsung spinpoint F3 HD103SJ

  • Extern: 1,5 TB Buffalo DriveStation HD-CE1.5TU2-EU som NAS i en Buffalo router WZR-HP-G300NH-EU

Har tänkt skaffa en SSD till PC:n i något skede eftersom samsung F3:an känns otroligt trög. Har tidigare använt mig av WD Caviar Black diskar och ångrar att jag inte köpte en sån nu. Så tänkte jag skippa Buffalo-lösningen eftersom den är ganska trög och opålitlig.
Alternativen jag har funderat på är:

  • Bygga en HTPC/Mini-server med 3x2 TB i raid-5 lagring

  • Köpa en riktig NAS med motsvarande lagring som föregående

  • Köpa 3x2 TB diskar till nuvarande PC:n och köra dem i raid-5

Jag söker förslag och åsikter angående hårddiskar/NAS-enheter/komponenter till de olika alternativen. Kan nämna att jag kommer troligtvis bygga ihop en liten HTPC i något skede, men jag vill ha en tyst, liten och strömsnål så jag har inte hittat några passande alternativ på chassi som uppfyller detta och har plats för minst 4 HDD.
Jag söker främst hårddiskar som funkar bra i raid-5 utan krångel.

Tackar i förhand för svar

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Scythe Gentle Typhoon 800rpm | Fractal Design Newton R3 800W
Asus P7P55D-E | Intel Core i5-760 | Scythe Yasya + Noctua NF-F12 PWM | Kingston Hyper-X 2x2GB 1600 MHz
MSI N460GTX Hawk | Samsung Spinpoint F3 1TB | 3xWestern Digital Caviar Green 1,5 TB

Permalänk
Medlem

Lösningen blev helt enkelt att jag skaffade 3 st. 1,5 TB WD Caviar Green diskar och kör dem i raid-5. Skaffar flera likadana efter behov av mer utrymme sen

Nu siktar jag bara på att byta ut systemdisken mot en 120 GB SSD som nästa. Antingen en Corsair Force GT eller en OCZ Vertex 3 Max IOPS.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Scythe Gentle Typhoon 800rpm | Fractal Design Newton R3 800W
Asus P7P55D-E | Intel Core i5-760 | Scythe Yasya + Noctua NF-F12 PWM | Kingston Hyper-X 2x2GB 1600 MHz
MSI N460GTX Hawk | Samsung Spinpoint F3 1TB | 3xWestern Digital Caviar Green 1,5 TB