Permalänk

Ipad-frågor

Hej!

Min mamma vill väldigt gärna ha en iPad eller liknande maskin.
Hennes gamla bärbara dator börjar nämligen lägga av, och hon har spanat in läsplattor och sådant.

Det som hon vill ha det till är att läsa böcker, kolla e-post, lyssna på musik, kolla film och sånt.
Finns det många böcker, och vet någon hur det funkar att låna på biblioteket?
Jag har läst att det går, men det låter konstigt att man kan "låna" böcker som ändå lagras i plattan.
Är det gratis att låna eller kostar det pengar? Själv tycker jag att det är överdrivet dyrt med 130-200 kronor per elektronisk bok, eftersom det ändå bara är ett pdf-dokument.

Det finns säkert billigare på amazon, men hon kan inte läsa engelska.

Hon är ganska fattig och har egentligen bara råd med 16gb versionen, men hur mycket plats tar själva operativsystemet? Om man vill titta på film, funkar det att kolla via nätverket och gå in på den andra datorn trådlöst och därigenom öppna upp filmer eller hackar bilden då som det gör mellan vissa datorer ibland?

Jag undrar även om det är krångligt, för min mamma är lite oteknisk när det gäller dataprylar och jag vill ju inte komma och hjälpa henne att öppna allt varje dag (även om jag brukar skriva små manualer ibland som hjälp).

Mvh
Mikael

Permalänk
Medlem

Till iPad finns det mycket böcker. Bland annat på Adlibris. Däremot tror jag inte att
iPad stödjer drm av Adobe. Det är alltså adobe digital editions som används för att läsa en bok
man har lånat på ett bibliotek. Jag TROR INTE att det går att låna på det sättet. Men det kanske finns en programvara som klarar av att läsa det låsta .pdf filerna.

Annars finns det något som heter eLib som har svenska böcker (ganska många, men vet inte HUR många).
Och det funkar bra på iPad.

Läs mer om det här: http://www.idg.se/2.1085/1.290381/fritt-fram-for-svenska-e-bo...

Att streama film från en dator fungerar bra på min iPhone så självklart också på en iPad (2:an i alla fall)
Du installerar alltså ett program på datorn som agerar server.
Sen tankar du appen och kopplar upp dig mot servern och sen är du redo att streama film.

Det är lätt att öppna en film-fil som befinner sig på en dator. Air Video är nog den bästa av dom
och finns till både Windows och OS X. Kan säga att det fungerar grymt bra på min iPhone.

Så det enda du behöver göra är att installera allt och sen visa.
OFF TOPIC: Att säga att din morsa är "fattig" var lite kul Skulle nog själv sagt "har lite pengar" istället.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Skrivet av zillio:

OFF TOPIC: Att säga att din morsa är "fattig" var lite kul Skulle nog själv sagt "har lite pengar" istället.

Äsch, är ingen skam i att vara lite fattig - Hon är ju betalat skulderna felfritt utan kronofogdens inblandning i alla år, då är man fattig. Oftast är det dom som skiter i att betala som lever lyxliv på kredit

Konstigt nog är jag inte intresserad av mycket annat tekniskt än datorer och bra ljud, vilket i sig kostar en massa pengar, men i-pad/i-phone/i-pad och liknande manicker lockar mig inte alls mycket.

Permalänk
Medlem

Låna böcker

Det går alldeles utmärkt att låna böcker digitalt till iPad. Installera bara Bluereader till iPaden och sedan är det bara att logga in med sitt lånekort på http://elib.se/bibliotek/ och låna hem böcker i epub format helt gratis! Hur enkelt som helst!