hårddisk överbelastad, lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samme22:

var ställer man in det?

Förmodligen där du formaterar hårddisken, med skiva, program eller whatever...

Permalänk
Medlem

har följt alla punkter i denna tråd förutom cluster size och disken blir fortf överlastad.

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samme22:

har följt alla punkter i denna tråd förutom cluster size och disken blir fortf överlastad.

Såg att du provat 2 externa diskar, får du samma problem om du kör mot en intern disk?

Sen undrar jag, är dina USB diskar optimerade för prestanda eller för snabb borttagning?
http://thebackroomtech.com/2008/09/29/howto-fix-slow-usb-20-f...

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Om du inte är speciellt orolig för diskfragmentering kan du sätta diskio.sparse_files under advanced till "true". Det löser med största sannolikhet ditt problem men med en viss risk för fragmentering av disken.

"Enabling this option causes µTorrent to allocate only the data that it writes, but will inform the filesystem of the file’s size (so that it can attempt to reserve enough contiguous space on the hard drive without having to physically zero all of the space out for the file). Even though space is reserved for the file, no space will be taken for the unwritten parts of the file. Enabling this option may potentially lead to increased disk fragmentation in rare cases where the drive does not have enough free space available to honor the space reservation for sparse files."

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Medlem

Jag hänger på och lånar tråden lite, har en ny 2tb samsung F4eg disk som sattes in igår.

Inga fel i HD tune

Följt alla råd i denna tråd men får precis samma problem som TS

Ligger på 10-10.6MB/s i ca 1 min sen blir det disk överlastad 100%

då sjunker hastigheten till 50kb/s sen hoppar den mellan 50-600 och så fort den närmar sig 1MB/s så droppar det igen.

EDIT

Detta med bara 1 torrent igång

tankar jag till min andra disk ( en gammal 250gb 7200rpm ) så uppnår jag full hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

S
Sen undrar jag, är dina USB diskar optimerade för prestanda eller för snabb borttagning?
http://thebackroomtech.com/2008/09/29/howto-fix-slow-usb-20-f...

tror det gjorde susen nu ligger jag på 10MB/s utan att disken blir överlastad
edit: överlastat igen

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Medlem
Skrivet av dazelou:

Om du inte är speciellt orolig för diskfragmentering kan du sätta diskio.sparse_files under advanced till "true". Det löser med största sannolikhet ditt problem men med en viss risk för fragmentering av disken.

"Enabling this option causes µTorrent to allocate only the data that it writes, but will inform the filesystem of the file’s size (so that it can attempt to reserve enough contiguous space on the hard drive without having to physically zero all of the space out for the file). Even though space is reserved for the file, no space will be taken for the unwritten parts of the file. Enabling this option may potentially lead to increased disk fragmentation in rare cases where the drive does not have enough free space available to honor the space reservation for sparse files."

testade det men gjorde ingen skillnad

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Såg att du provat 2 externa diskar, får du samma problem om du kör mot en intern disk?

[/url]

japp samma strul mot den interna

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Medlem

kan tillägga att det brukar strula mest med stora filer, 30-40 gig

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk

Funkar för mig, dock med en liten reservation :P

Hejsan grabbar och/eller tjejer,

jag bytte nyligen från BitTorrent (som inte stödjer UDP) till Utorrent.
Nu har jag suttit och stört mig på utorrent i säkert 2veckor pga Disk Overloaded 100% som dyker upp.

Nu har jag kanske inte den bästa datorn i världen (laptop), och jag har windows, spel, och nerladdningar etc på en o samma disk.
Så om jag förstår skiten rätt så hoppar hårddiskpekaren som skriver/läser data som värsta epileptikern.

Det jag först vill säga är att jag misstänker att min disk inte är i tipptopp då den lätt blir väldigt varm så att hela systemet segar ner sig och när jag flyttar musen så tar det 4sekunder innan den flyttar sig på skärmen... lol.

Men det jag märkt iaf är att när jag laddar ner filer så kommer Disk Overloaded 100% strax efter typ en minut (laddar ner i 1.2MBit/s).

Men genom att sätta Cache size till 1024 så kan jag nu gladeligen ladda ner filer som inte överskrider denna storlek i maxhastighet igen utan att behöva vara orolig för Disk Overloaded.

Så om du stöter på disk overloaded fundera över följande:

Filen jag laddar ner är 2gb stor... jag kan bara cacha 1gb... kommer jag få disk overloaded?
Med största sannolikhet.

Så öka cache storleken bara ^^
Funkar inte 1024, så dra på med ännu mer.

Och ja, jag är totalt data okunnig och detta inlägget är säkert mycket oinformativt, men ville bara säga att det funkar för mig nu iaf, så länge jag inte laddar ner mer än cachen kan cacha på en och samma gång. Så får se i framtiden när jag ska dra ner en fil på över 4gb... (flesta just nu är bara runt 350mb stora så).

Good luck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BakaMynxx:

Hejsan grabbar och/eller tjejer,

jag bytte nyligen från BitTorrent (som inte stödjer UDP) till Utorrent.
Nu har jag suttit och stört mig på utorrent i säkert 2veckor pga Disk Overloaded 100% som dyker upp.
....

Jag får också disk overloaded (100%) och det med en dedikerad disk som inte gör annat än blir åtkommen av µtorrent. (Disken är i toppform f.ö.)

Problemet var µtorrent version 3.x. Bloatware och buggigt. Googlar man så finner man fler som fick samma problem. Nedgraderade till version 2.2.1 och problemet löstes.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Problemet var µtorrent version 3.x. Bloatware och buggigt. Googlar man så finner man fler som fick samma problem. Nedgraderade till version 2.2.1 och problemet löstes.

Japp, exakt så. På supportforumen drar användarna slutsatsen att det är utorrent 3.x det är fel på. Byt till 2.2.1 och slipp problemet (samt få tillbaka de vettigare default-inställningarna vad gäller vad som ska visas (t.ex. ratio, antal seeds)).

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.