Permalänk
Medlem

Första Intel-köpet på 10 år

Hallojs

Så, jag har följande krav/förutsättningar:

Tänker handla mig en 2500K för den springer cirklar runt min 940 och den verkar ganska samarbetsvillig överklockningsmässigt, så då måste jag ha P67 eller Z68 vad jag förstått, samt 8 GB ram. Till detta kommer mitt nuvarande gfx MSI 6950, ett WiFi-kort och ett SB X-FI. Det hela drivs av ett Corsair 750w. Datorn används till att surfa och spela LoTRO.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=626999 borde väl hålla mig nöjd? Crossfire är inte, och har aldrig varit min grej så jag tror knappast jag kommer sakna det. Dessutom gillar jag layouten, grafikkortet hamnar inte vägg i vägg med andra kort. Borde väl funka? Jag är ute på djupt vatten här, har som sagt inte haft Intel sedan .. hmm .. Pentium III 733 var på tapeten, och då tror jag faktiskt jag köpte den begagnad efter att den slutat säljas ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk

Du kommer säkert att bli nöjd med det moderkortet, inget fel på det. Att tänka på kan vara att det bara stödjer minnen i som högst 1333 Mhz. Kan vara aktuellt att ta ett som stödjer iaf 1600Mhz om du ska överklocka.

Permalänk
Medlem

Fast hela poängen med en K-processor är ju upplåst multipel, dvs minnet stannar kvar? Eller har Intel helt gjort om reglerna

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Fast hela poängen med en K-processor är ju upplåst multipel, dvs minnet stannar kvar? Eller har Intel helt gjort om reglerna

Du har helt rätt, minnets hastighet är helt separerat från processorns multipel som används vid överklockning.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Ah men va tusan då blir det Intel i ett par år framöver. Ledsen AMD, jag trivs bra med era prylar men det är svårt att vara en fanboy när konkurrenten är dubbelt så snabb till samma pris

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.