Uppgradera disk på NAS QNAP TS-219

Permalänk
Medlem

Uppgradera disk på NAS QNAP TS-219

Hej,
i min QNAP TS-219 har jag just nu två stycken 1 TB diskar, speglade. Nu vill jag uppgradera till 2TB. Vilket är det auktoriserade och bästa sättet att göra detta på.

Kopiera ut alla data till en extern disk. Ta bort 1TB:arn och installera 2TB. Kopiera tillbaka från den externa till 2TB. Det verkar vara ett sätt men lite omständigt.

Skulle jag inte kunna plocka ut den speglade disken och sätta in en 2TB och sedan göra en ny spegling. Sedan gör jag samma sak en gång till för att uppgradera primärdisken till 2GB.

Är inte så familjär med detta och tänkte höra om någon kan ge mig en hint innan jag börjar läsa på.

Tack på förhand//Bert C

Permalänk
Medlem

Blir att kopiera till extern plats. Kör du en spegling med en 1tb disk så blir din 2tb disk som en 1tb disk. Sedan när du puttar in din andra 2tb disk så har du sedan 2st 2tb diskar som beteeer sig som 1tb diskar.

Det du kan göra är att kopiera din data till ena 2tb disken. Sedan ta ut dina 1tb diskar. Och installera din ena 2tb disk och köra tebax din bakup. Detta om din nas stödjer spegling i efterhand.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Blir att kopiera till extern plats. Kör du en spegling med en 1tb disk så blir din 2tb disk som en 1tb disk. Sedan när du puttar in din andra 2tb disk så har du sedan 2st 2tb diskar som beteeer sig som 1tb diskar.

Det du kan göra är att kopiera din data till ena 2tb disken. Sedan ta ut dina 1tb diskar. Och installera din ena 2tb disk och köra tebax din bakup. Detta om din nas stödjer spegling i efterhand.

Tackar jag tar den långsamma vägen. Kopierar ut till en extern och sedan tillbaka. Tack för ett fantastiskt snabbt svar. Förstår att här finns all kompetens man behöver.