Behover hjalp med Raid 0 + SSD

Permalänk
Medlem

Behover hjalp med Raid 0 + SSD

Tjena gott folk.

Det ar sa har att jag drog hem 2st Corsair Force Series 3 - 120GB Diskar
Och hade tankt kora dom i raid0 config.
Men hastigheten pa dom diskarna gar otroligt langsamt jamnfort med vad dom borde prestera, sa jag funderar var felet kan ligga?
Kan det vara mitt moderkort tro, nagon installning, eller nagot jag inte borde ha gjort?

Kor diskarna pa SATA 3 Portarna och borde fa ut atminstonde hastigheten som star pa infon om dessa diskar.
Kommer bara up i runt 280/230 ungefar, ganska segt for att vara Sata3/SSD i raid0 visst?
En disk solo ska kunna komma up i 550/510.

Kor Windows 7 Ultimate 64 bit Version.
Det visar sig att detta moderkort kor med Marvell i Bios for raid setup.

System Specs

Processor - Intel i7 950
Moderkort - Asrock x58 Extreme 3
Harddiskar - 2st / Force Series™ 3 120GB SATA 3 6Gb/s Solid-State Hard Drive
Grafikkort - 2st 480 GTX SLI mode 'spelar nog ingen roll?'

uppskattar all hjalp, och om det finns nagon bra raid guide sa provar jag garna.

/ Mvh olimopa

Visa signatur

MODERKORT: Asus ROG MAXIMUS Z690 EXTREME CPU: Intel I9 12900k CPU Kylare: Corsair H170i
RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB Hårddisk: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB GPU:ASUS ROG Strix GeForce RTX 4090 OC Edition PSU: Corsair AX1200i | Chassi: Corsair 7000X Monitor: ASUS PG27AQN Mus: Microsoft Pro Intellimouse Tangentbord: SteelSeries Apex Pro Headset:
Razer Blackshark V2

Permalänk

Hur la du upp RAIDen? Mjukvaruraid i OS eller i BIOS?

Permalänk
Medlem

Bios

Visa signatur

MODERKORT: Asus ROG MAXIMUS Z690 EXTREME CPU: Intel I9 12900k CPU Kylare: Corsair H170i
RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB Hårddisk: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB GPU:ASUS ROG Strix GeForce RTX 4090 OC Edition PSU: Corsair AX1200i | Chassi: Corsair 7000X Monitor: ASUS PG27AQN Mus: Microsoft Pro Intellimouse Tangentbord: SteelSeries Apex Pro Headset:
Razer Blackshark V2

Permalänk
Skrivet av OLIMOPA:

Ok, jo när jag läste lite närmare såg jag att du hade Marvells kontroller på MB, jag har Intels och aldrig haft något strul!

Permalänk
Medlem

Hmm blir kanske tvungen att kora mjukvara raid tro?, fast da far jag inte kora med dessa diskar som system diskar ehe...

Visa signatur

MODERKORT: Asus ROG MAXIMUS Z690 EXTREME CPU: Intel I9 12900k CPU Kylare: Corsair H170i
RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB Hårddisk: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB GPU:ASUS ROG Strix GeForce RTX 4090 OC Edition PSU: Corsair AX1200i | Chassi: Corsair 7000X Monitor: ASUS PG27AQN Mus: Microsoft Pro Intellimouse Tangentbord: SteelSeries Apex Pro Headset:
Razer Blackshark V2

Permalänk
Medlem

testa vad du får för hastighet med bara en singel disk.

vilken storlek är det på filerna vid ditt hastighets test, de angivna hastigheterna på disken är för stora filer.

Permalänk
Medlem

Jag orkar inte förklara allt men jag rekommendar dig att testa att köra in diskarna på de vanliga (svarta) SATA2-portarna istället för de särskilda (blåa) SATA3-portarna. Se till att du har den senaste versionen av moderkortsdrivrutin och firmware. Porten flaskar inte diskbandbredden, men däremot så ger Marwells kontrollkrets höga latenser vid läsning/skrivning av små filer, vilket ger sämre resultat.

Alltså jag fick bättre resultat på SATA2-porten med mina Corsair Force SSD, tvärt emot vad man skulle kunna tro. Min mammabräda är Asus gene III.

Permalänk
Antielefant

Notera att TRIM inte fungerar i endera RAID-arrayversion, vilket segar ner prestandan något enormt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Notera att TRIM inte fungerar i endera RAID-arrayversion, vilket segar ner prestandan något enormt.

Stämmer inte riktigt.
Om allt annat är lika så kommer systemet som inte har TRIM att vara något snabbare från början. (TRIM innebär en extra hantering).
Däremot så "åldras" disken snabbare om den inte har TRIM, eftersom olika segment av disken slits olika mycket. Det gör att SSDs med TRIM bibehåller sin prestanda mycket längre.

Så vitt jag vet så stöds inte TRIM om man stripear ihop SSDs under raid noll på Windows. Jag är ganska säker på att det inte går att aktivera TRIM om man har mer än en SSD disk i raid.

Själv har jag inte märkt någon skillnad men jag kan mäta mig till att mina diskar minskat sin prestanda några procent på ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Notera att TRIM inte fungerar i endera RAID-arrayversion, vilket segar ner prestandan något enormt.

Så länge man inte belastar arrayn extremt mycket så klarar sig sandforce förvånansvärt bra utan trim tack vare bra intern garbage collection. Tror att prestandan går ner en aning lägre än den gör med trim vilket huvudsakligen ska bero på att duraclass får det lättare att hålla koll på vilka celler som används om den får trim-intruktioner från operativet, men skillnaden är inte speciellt stor. Vill man vara extra säker på att prestandan inte ska degradera så lämnar man en del utrymme oformaterat så har disken mer utrymme att leka med internt vid hög belastning.

Skrivet av Oldskool:

Stämmer inte riktigt.
Om allt annat är lika så kommer systemet som inte har TRIM att vara något snabbare från början. (TRIM innebär en extra hantering).
Däremot så "åldras" disken snabbare om den inte har TRIM, eftersom olika segment av disken slits olika mycket. Det gör att SSDs med TRIM bibehåller sin prestanda mycket längre.

Så vitt jag vet så stöds inte TRIM om man stripear ihop SSDs under raid noll på Windows. Jag är ganska säker på att det inte går att aktivera TRIM om man har mer än en SSD disk i raid.

Själv har jag inte märkt någon skillnad men jag kan mäta mig till att mina diskar minskat sin prestanda några procent på ett år.

Dessa diskar kommer inte att åldras snabbare utan trim, sandforce duraclass håller bra koll på vad som används även utan trim.

Det du har märkt av i minskad prestanda drabbar alla ssd:er. När alla celler skrivits till en gång så drar wear leveling igång vilket gör att prestandan blir aningen lägre. Detta är diskens "normalläge" medans den är aningen snabbare när den är helt ny, alternativt efter en secure erase då alla celler raderats och är som nya.

Edit: Till trådskaparen:

Vilket program testar du med? Kör ett test med atto för att se vad som är maxprestanda, testar du med as-ssd eller CDM så får du lägsta möjliga resultat. Vid normalt användande hamnar man någonstans mellan dessa resultat beroende på hur mycket det du skriver/läser går att komrpimera.

Permalänk
Antielefant

Personligen tycker jag skillnaden blir betydligt större än så, och definitivt större än av ökningen i överföringshastighet. Det hjälper ju inte att accesstiderna blir sämre av RAID heller.

Men, jag har mina spel på SSD'erna och Windows på en mekanisk disk, så min SSD-array används faktiskt rätt mycket.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför alla är emot raid av 2 eller flera ssd ? Förlora trim ? So what ?
Vet ett flertal personer som kör ssd i raid och deras datorer är betydligt mycket snabbare än dom som kör 1 ssd.
Speciellt när man håller på med stora filer. Även Benchmarks visar bättre access time snabbare 4k läs/skriv osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Personligen tycker jag skillnaden blir betydligt större än så, och definitivt större än av ökningen i överföringshastighet. Det hjälper ju inte att accesstiderna blir sämre av RAID heller.

Men, jag har mina spel på SSD'erna och Windows på en mekanisk disk, så min SSD-array används faktiskt rätt mycket.

Sitter på en agility 60gb med windows xp (dvs utan trim) så jag kan intyga att sandforce klarar sig bra, ingen märkbar/mätbar försämring när jag väl skrivit till alla celler en gång (skrivit totalt ca 850gb). Andra kontrollers klarar sig oftast inte lika bra...

Skrivet av Jonathanknet:

Förstår inte varför alla är emot raid av 2 eller flera ssd ? Förlora trim ? So what ?
Vet ett flertal personer som kör ssd i raid och deras datorer är betydligt mycket snabbare än dom som kör 1 ssd.
Speciellt när man håller på med stora filer. Även Benchmarks visar bättre access time snabbare 4k läs/skriv osv.

4k läs/skriv blir aldrig snabbare med raid, däremot så blir flertrådiga tester (tex 4k 64trd) oftast snabbare eftersom man kan parallellisera fler förfrågningar. Men man bör vara medveten om att det är väldigt sällan som en normal användare kommer upp i några större mängder små parallella förfrågningar. Den stora vinsten är vid stora sekventiella filer så arbetar man mycket med det så kan det vara värt att raida.

Hur mycket förlusten av trim slår mot prestandan beror till stor del på vilken kontroller som sitter i disken, det skiljer mycket mellan olika tillverkare.

Permalänk
Medlem

Ja nu har man provat och provat far skit reslutat enda...

Far bara ut 270/460 vette fan vad det ar....
Har provat att kora raid som mjukvara, inte i bios som sagt. och det funkar lika segt...
Skumt nog sa hittar jag inte dessa diskar i Matrix Raid Setup/Bios . hittar bara mina gamla raptor diskar och raptor diskarna funkar utmarkt i raid-0.

Kan det vara kablarna tro? att det maste vara sata 3 kablar. lite osaker om jag har sata 3 kablar, men jag laste runt och kikade, och det ska inte spela nagon storre roll. men folk pa natet kan ha fel ehe.

Provat installerat Intel@Rapid Storage Techonology / senaste v.

Visa signatur

MODERKORT: Asus ROG MAXIMUS Z690 EXTREME CPU: Intel I9 12900k CPU Kylare: Corsair H170i
RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB Hårddisk: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB GPU:ASUS ROG Strix GeForce RTX 4090 OC Edition PSU: Corsair AX1200i | Chassi: Corsair 7000X Monitor: ASUS PG27AQN Mus: Microsoft Pro Intellimouse Tangentbord: SteelSeries Apex Pro Headset:
Razer Blackshark V2

Permalänk
Medlem

SKumt. Provade du att ansluta till andra connectors på moderkortet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OLIMOPA:

Ja nu har man provat och provat far skit reslutat enda...

Far bara ut 270/460 vette fan vad det ar....
Har provat att kora raid som mjukvara, inte i bios som sagt. och det funkar lika segt...
Skumt nog sa hittar jag inte dessa diskar i Matrix Raid Setup/Bios . hittar bara mina gamla raptor diskar och raptor diskarna funkar utmarkt i raid-0.

Kan det vara kablarna tro? att det maste vara sata 3 kablar. lite osaker om jag har sata 3 kablar, men jag laste runt och kikade, och det ska inte spela nagon storre roll. men folk pa natet kan ha fel ehe.

Provat installerat Intel@Rapid Storage Techonology / senaste v.

Som sagt, gör ett test med atto och ett med as-ssd och lägg upp skärmdump här. Maxsiffrorna i sig säger inte speciellt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Som sagt, gör ett test med atto och ett med as-ssd och lägg upp skärmdump här. Maxsiffrorna i sig säger inte speciellt mycket.

http://imageshack.us/photo/my-images/39/benchmarksolimopa.jpg...
Passade pa och visa allt som var installerat, funderar fan om man ska ta och kopa 2 st svarta Sata 3 kablar vette fan om jag anvander sata 3 kablar atm.

Visa signatur

MODERKORT: Asus ROG MAXIMUS Z690 EXTREME CPU: Intel I9 12900k CPU Kylare: Corsair H170i
RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB Hårddisk: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB GPU:ASUS ROG Strix GeForce RTX 4090 OC Edition PSU: Corsair AX1200i | Chassi: Corsair 7000X Monitor: ASUS PG27AQN Mus: Microsoft Pro Intellimouse Tangentbord: SteelSeries Apex Pro Headset:
Razer Blackshark V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av OLIMOPA:

http://imageshack.us/photo/my-images/39/benchmarksolimopa.jpg...
Passade pa och visa allt som var installerat, funderar fan om man ska ta och kopa 2 st svarta Sata 3 kablar vette fan om jag anvander sata 3 kablar atm.

Spelar ingen roll, dina siffror stämmer ganska bra med vad folk får med ssd på portar med den kontrollern från marvell. Begränsningen sitter i att kontrollern bara använder en PCI-e x1 kanal och det kan man inte göra något åt. Om du kör en ensam ssd så kan det möjligen vara värt det att köra på portarna för sata 6gbit/s, kör du raid så kommer du att få betydligt bättre resultat (speciellt i atto) med diskarna på intels portar med 3gbit/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Spelar ingen roll, dina siffror stämmer ganska bra med vad folk får med ssd på portar med den kontrollern från marvell. Begränsningen sitter i att kontrollern bara använder en PCI-e x1 kanal och det kan man inte göra något åt. Om du kör en ensam ssd så kan det möjligen vara värt det att köra på portarna för sata 6gbit/s, kör du raid så kommer du att få betydligt bättre resultat (speciellt i atto) med diskarna på intels portar med 3gbit/s.

Det visade sig att du har 100% ratt, marvells controller suger apa... korde dom i sata 2 portarna och fick ungefar 560 570/540 mkt battre an sata 3 portarna.
Drog raid 0 via intel@matrix raid controllern och det lonade sig allt.
Koper aldrig mer ett moderkort med marvell i sata 3 controller, bara skrap och det ar kanske darfor det ar vart att kosta pa sig ett ordentligt moderkort.

Visa signatur

MODERKORT: Asus ROG MAXIMUS Z690 EXTREME CPU: Intel I9 12900k CPU Kylare: Corsair H170i
RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB Hårddisk: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB GPU:ASUS ROG Strix GeForce RTX 4090 OC Edition PSU: Corsair AX1200i | Chassi: Corsair 7000X Monitor: ASUS PG27AQN Mus: Microsoft Pro Intellimouse Tangentbord: SteelSeries Apex Pro Headset:
Razer Blackshark V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Alltså jag fick bättre resultat på SATA2-porten med mina Corsair Force SSD, tvärt emot vad man skulle kunna tro.

Heh det var ju det jag sade..