Permalänk
Medlem

Överkolckning, nybörjare.

Hej!

Jag ska köpta en ny dator, och planerar att överklocka den (2500k). Hur pass farligt är det om man är ovan som jag? Jag vet att man behöver en bra kylning, och jag tror mig veta principen för att överklocka.

Sakta höja processorns kapacitet och om den inte fungerar ska man höja v-core så lite man kan, sedan prova igen. När jag tittar på youtube ändrar de mycket inställningar i bios, några som jag känner till, och några inte.

Finns det stor risk att jag har sönder datorn om jag försöker och är försiktig med v-core?

Permalänk
Medlem

Oftast svårt att ah sönder Cpu. Vad jag har hört så kan du klocka 2500k till 4Ghz med stock kylaren om du har bra ventilation i chassit. Men annars finns program med till vissa moderkort som du kan ändra v-core och ratio och core speed. Som MSI har ControlCenter2 till sina moderkort i stället för att gå in i bios och göra det.

Permalänk
Medlem

Jasså? Det visste jag inte. Fungerar det på samma sätt och är det enklare?

Permalänk
Medlem

Ja det ska det göra. Det som är fördel är du med ser temp och hur hårt fläktar jobbar och mera. Om du inte gillar programmet så är det bara gå in i Bios.

Permalänk
Skrivet av Lipton__:

Vilket moderkort planerar du att köpa?

Visa signatur

i5 2500K @4.5GHz + Noctua NH-D14 | Asus P67 PRO | 8GB Corsair 1600MHz Vengeance | MSI GeForce GTX 580 TWIN FROZR II | Intel SSD 320 120GB | 1TB WD Caviar Green | NZXT H2 Vit | Corsair AX 850W | LG 23" 120Hz | Nvidia 3D Vision | Audio-Technica ATH-M50 | Asus Xonar DS | Logitech G15 + MX518.
Citera eller skicka PM för svar.

Permalänk
Inaktiv

Det finns en jättebra FAQ, 3:e tråden i denna sektion av forumet. http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-... Läs den först för att få en grundläggande förståelse för överklockning.

Permalänk
Medlem

ifall de köper ett p67a-gd55 så är det bara att skriva om du får några problem, har haft uppe min 2600k i 4ghz med stock på den brädan, men kör oklockat nu pga att det kändes bara onödigt att ha en klock på en prolle jag bara använder till 50%(;

Visa signatur

2600k @3,8 med stockkylare, msi p67-gd55, sparkle gtx580, FD newton r2 650w, nzxt phantom, seagate baracuda 7200rpm 500gig, xms3 1600mhz 4gig, episk doftgran!
Kringutrustning: Packard-Bell Viseo 240DX, Razer Deathadder, Sidewinder X6, SteelSeries QcK Iron.lady(budget..),SteelSeries Siberia V.2 blå, Kenwood KRF-V6100D, Proson Libra 653(x2), MDS FSB300(x2), sunkiga fronthögtalare(x2), sunkig center. kolla gärna här