Permalänk
Medlem

Köpråd

Tjenare!

Velat' lite fram och tillbaka vad jag vill ha i min nästa burk, och jag har 2 saker klara:

1. Det SKA hushållas i ett Silverstone Raven 02B-W

2. Gärna Gigabytes UD3 bräda med AM3+ för...det...är skitsnyggt.

Nu till min fråga.

Det som jag tänkt mig, är att köpa allt utom processorn (köper Bulldozer efter jul när dem fått iordning allt...) och istället se om jag kan få tag i en billig Phenom II X2 eller liknande, dvs inget som direkt utmärker sig, men ändå funkar i spel.

De komponenter som jag kollat på (som datorn då ska bestå av:)
X bakom = äger redan.

Silverstone Raven 02B-W

FSP Aurum 700W (Kanske lägre W-tal, men den nätdelen iaf, beroende på cfx senare i livet eller inte)

Gigabyte 990FX-UD3 AM3+

4 Gb Corsair 1600 mhz (X) (köper antagligen 4 gb till så man klarar sig till DDR4 )

Antec Kühler 620 med 2 st Scythe GT 1150 rpm i PnP (X)

Hårddiskar

Möjligtvis ny SSD, känns som om min börjar sacka efter, aldrig varit 100% i SSDLife (Låg på 75 när jag fick den....) (X)

8 kärnig bulldozer.

Det är iaf vad jag tänkt mig, synpunkter?
Det är än så länge endast i planeringsstadie, alltså ingenting är spikat. Kanske klarar mig med burken jag har till efter jul.

En till fråga såhär i slutet, antar att de flesta redan tröttnat, men en liten gåva till er som orkat läsa hit:

Om jag köper AM3+ bräda, så tror jag nog att jag köper en AMD Sempron 1 kärnig 2,7 ghz elr ngt sånt, bara för att ha att pilla med. Dvs, klocka skiten ur den.
Spekulationer hur högt man kan komma? Trots allt en 45W CPU så känns som om kylningen kommer klara det iaf. Och ja, jag vet att den suger hästballe, men hade varit kul att göra, helt enkelt.

Mvh

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd

Angående din SSD, vilken firmware version har du? Haft min F60 sen hösten och den presterar lika bra nu som då.

Sen är ju Aurum bra, men nackdelen är ju att den inte är modulär.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB