Permalänk

TV till dator

Hej ja behöver lite tips, ja ska köpa en ny tv som ja ska kunna koppla till datorn frågan är om det kommer fungera?

Det sitter ett radeon hd 6950 2gb i datan med 2 dvi portar, mini display port och ett hdmi uttag. Nu har jag två skärmar inkopplade i datan och ska sedan fixa en hdmi kabel till tvn, kommer detta fungera? tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Det kommer tyvärr inte funka om du redan har två skärmar inkopplade. När man kopplar 3 skärmar så måste minst en av dom kopplas via Mini display porten. Du får i så fall införskaffa en adapter för mini display port till DVI. Dom kostar dock en slant.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

det kommer fungera perfekt. Radeon kort stödjer upp till 3+ skärmar samtidigt

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

det kommer fungera perfekt. Radeon kort stödjer upp till 3+ skärmar samtidigt

Fel.... du kan bara koppla max två skärmar via DVI och HDMI portarna. den tredje skärmen MÅSTE kopplas via Mini display porten..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

okej, de va de ja tänkte min bror hade liknande problem, men kan man använda en passiv eller måste de va en aktiv? vi har nämligen en sånhär hemma http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=481831

Permalänk
Medlem
Skrivet av villevirus:

okej, de va de ja tänkte min bror hade liknande problem, men kan man använda en passiv eller måste de va en aktiv? vi har nämligen en sånhär hemma http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=481831

Det beror på vad för upplösning du ska köra. Inte helt hundra vad för upplösning passivt klarar. Tror det var runt 720p eller 1680x1050.

EDIT efter att ha läst rundor lite så ser det inte ut som en passiv adapter kommer fungera. Dock fortfarande inte helt hundra på den biten.. ska gå lägga mig nu. Om ingen annan svarar så tar jag en titt runt webben imorgon..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Det beror på vad för upplösning du ska köra. Inte helt hundra vad för upplösning passivt klarar. Tror det var runt 720p eller 1680x1050.

okej då tror jag ja ska jobba lite extra så ja får råd med en aktiv, eftersom jag ska ha högre upplösning på min tv. Men finns det aktiva som är mini display port till HDMI?

edit: och mina skärmar stöder inte hdmi :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av villevirus:

okej då tror jag ja ska jobba lite extra så ja får råd med en aktiv, eftersom jag ska ha högre upplösning på min tv. Men finns det aktiva som är mini display port till HDMI?

HDMI och DVI är exakt samma digitala signal, bara HDMI även skickar ljud.. Och sådana adaptrar kostar typ nån femtio lapp.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

HDMI och DVI är exakt samma digitala signal, bara HDMI även skickar ljud.. Och sådana adaptrar kostar typ nån femtio lapp.

aha, men kan du linka eller hjälpa mig hitta en mini display till hdmi, ja tycks inte hitta någonting lovande..

Permalänk
Medlem
Skrivet av villevirus:

aha, men kan du linka eller hjälpa mig hitta en mini display till hdmi, ja tycks inte hitta någonting lovande..

Denna ser lovande ut. http://www.inet.se/artikel/5409070/adapter-xfx-aktiv-displayport-till-dvi
Dock inte riktigt mitt expert område. Kanske finns lika bra för lägre pris. Men från kund kommentarerna så ska detta funka fint för Eyefinity.

EDIT: Ok, efter att kolla runt lite närmare så är den adaptern vad du definitivt ska köra på. Var mycket billigare än vad jag trodde. Antar priserna har gått ner kraftigt.

EDIT2: Ah. Hitta en som var lite billigare http://www.inet.se/artikel/5408938/adapter-displayport-till-d...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Denna ser lovande ut. http://www.inet.se/artikel/5409070/adapter-xfx-aktiv-displayport-till-dvi
Dock inte riktigt mitt expert område. Kanske finns lika bra för lägre pris. Men från kund kommentarerna så ska detta funka fint för Eyefinity.

EDIT: Ok, efter att kolla runt lite närmare så är den adaptern vad du definitivt ska köra på. Var mycket billigare än vad jag trodde. Antar priserna har gått ner kraftigt.

EDIT2: Ah. Hitta en som var lite billigare http://www.inet.se/artikel/5408938/adapter-displayport-till-d...

okej, problemet är att de ska va till HDMI eftersom min tv inte har dvi, men shysst att du hjälper mig ialf

Permalänk
Medlem
Skrivet av villevirus:

okej, problemet är att de ska va till HDMI eftersom min tv inte har dvi, men shysst att du hjälper mig ialf

Koppla display port adaptern till en av skärmarna istället. och HDMI porten på grafikkortet till TVn.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Koppla display port adaptern till en av skärmarna istället. och HDMI porten på grafikkortet till TVn.

Jafan de tänkte ja inte på tack ska nog köra på det!