Raid 0 bios klagar, windows fungerar help!

Permalänk
Medlem

Raid 0 bios klagar, windows fungerar help!

tjenare, kör två WD-black 500gb i raid0

p7p55 d-lx moderkort med en i5 760, de körs på de vanliga sata 2 portarna och inte sata 3.
Corsair TX650 agg.

vid uppstart av dator så går visare den Bios delen, sedan raid kontroll delen, och det är här det roliga händer.
ena disken står det working efter i normal grön text
på den andra står det "error occured" i röd text.

efter det bootar windows upp fint och stabilt och är helt utan problem (än så länge)
men vad är det som den klagar på, ska jag vara orolig och kasta disken åt h-vete? den är inte äldre än ett år, och har större delen av den tiden spenderat avstängd, och det är först sista halvåret den använts alls.

avstår helst från hårddiskkrash med viktiga filer, men känner inte heller för att köpa en ny bara för att... :/

Så, är det någon som vet vad detta kan bero på? om man kan nollställa felmeddelandena och se om det återkommer?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inget larm från smart, har du läst av smartstatusen och jämfört diskarna?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

raid 0, så smart fungerar inte där såvitt jag vet, slutade med att jag blev förbannad på felmeddelandet, dödade raidpartitionen och skapade en ny, felmeddelande borta.

däremot innebär ju det att jag söp bort alla filer och jobbgrejer, hade väl naivt hoppats på att jag skulle kunna ta bort och skapa raid0 delen igen, trots flera varningar från moderkort

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

är det någon som får för sig att de vet precis vad som hänt, att det är en strömkabel som glappat måntro? (tyckte den satt lite dåligt) men datorn lever och frodas, och efter borttagningen av raiden och återskapandet lever den gott igen.

lite konfunderad är jag i vilket fall, blir till att införskaffa en ssd iaf kanske.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Rekordmedlem

Smart går ju internt i disken, även om den är ansluten till en raidkontroller som inte kan läsa det, du kan läsa av den genom att flytta den bort från raidkontrollern och bara läsa av koderna och sedan stoppa tillbaks den i raiden. Gör det från en annan dator om det är systemdiskarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.