Permalänk

OCgenie

hej, jag satt och skulle prova överklocknings funktionen på mitt moderkort (MSI P67A-GD55-B3), men när jag väl har gjort som det står att man skall göra så visar windows att min processor (I5 2500K) går i 3,29GHZ när 3,30 är stock.

vad är det för fel?

Permalänk
Medlem

Hur kollade du hastigheten och vad gjorde du när du gjorde det?

Permalänk
Skrivet av milla_66:

Hur kollade du hastigheten och vad gjorde du när du gjorde det?

gick in på system i kontrollpanelen

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrkissemiss:

gick in på system i kontrollpanelen

kolla med cpu-z istället, och sen kan man behöva reseta uefi med den lilla resetknappen som finns på mobot, innan man klickar igång OCgenie

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Skrivet av milla_66:

Hur kollade du hastigheten och vad gjorde du när du gjorde det?

Skrivet av pjuppi:

kolla med cpu-z istället, och sen kan man behöva reseta uefi med den lilla resetknappen som finns på mobot, innan man klickar igång OCgenie

tackar

Permalänk
Skrivet av pjuppi:

kolla med cpu-z istället, och sen kan man behöva reseta uefi med den lilla resetknappen som finns på mobot, innan man klickar igång OCgenie

jag kollade med cpu-z men det visar ju att core speed bara är 1500MHZ!

Vad är det som är fel nu då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrkissemiss:

jag kollade med cpu-z men det visar ju att core speed bara är 1500MHZ!

Vad är det som är fel nu då?

det kan nog bero på, vad det nu hette, en funktion som klockar ner cpun när den inte används... dra igång nåt stresstest eller ett spel så att cpun klockar upp sig, typ OCCT eller liknande.
för mig så stängdes iof den automatiska nedklockningen av när jag provade OC genie

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Skrivet av pjuppi:

det kan nog bero på, vad det nu hette, en funktion som klockar ner cpun när den inte används... dra igång nåt stresstest eller ett spel så att cpun klockar upp sig, typ OCCT eller liknande.
för mig så stängdes iof den automatiska nedklockningen av när jag provade OC genie

NU JÄVLAR GÅR DEN UTAV HELVETE xd nu fick ja upp den i 4 GHZ!! :D:D:D:D:D:D:D GÅR SOM ETT SPETT!11

Permalänk
Skrivet av mrkissemiss:

NU JÄVLAR GÅR DEN UTAV HELVETE xd nu fick ja upp den i 4 GHZ!! :D:D:D:D:D:D:D GÅR SOM ETT SPETT!11

vad gjorde du för att det skulle bli bättre, drog du igång ett spel så datorn fick jobba? Provade men gav inget resultat, dessvärre. OC Genie har en knapp och jag lyckas fan inte. Helt sämst.

Permalänk
Skrivet av Captain Awesome:

vad gjorde du för att det skulle bli bättre, drog du igång ett spel så datorn fick jobba? Provade men gav inget resultat, dessvärre. OC Genie har en knapp och jag lyckas fan inte. Helt sämst.

jag tryckte på reset knappen sedan startade jag om datorn, sen tryckte jag på ocgenie när datorn var åpå och ända sen dess så har den gått i 4,2GHZ