Pwm styrning av runt 1000w 36v motor

Permalänk
Medlem

Pwm styrning av runt 1000w 36v motor

Tänkte göra en pwm styrning till en motor som jag är osäker på vad den har för effekt men Max 1000w iaf.

Själva Styrkretsen vet jag hur jag ska göra men frågan är vilken/vilka mosfet som är mest lämpade?

Det är inte bara att ta Imax*Vmax=Pmax antar jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den borde ju klara systemets kortslutningsström tycker jag.

Du kan ju kolla runt lite här: http://elektronikforumet.com/forum/

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

hittade på electrokit: IRFZ44N TO-220 N-ch MOSFET 55V 49A

2 sånna borde ge en viss säkerhet eller?

Permalänk
Medlem

Ska jag vara ärlig så vet jag faktiskt inte. Men jag kan dela med mig av lite tankar om hur jag TROR man bör dimensionera.

a) De bör klara av den ström som motorn tar vid i princip låst rotor, se att din controller inte går upp i rök om du försöker ge fullt från stillastående.

b) Spänningståligheten bör vara över batterispänningen med en del marginal. Väldigt osäker här om man behöver extra för eventuella spänningsspikar från motorn osv.

c) Du vill antagligen ha så lågt spänningsfall som möjligt över transistorn för att slippa förluster och värme.

d) Frihjulsdioder över transistorerna är nog rekommenderat det med. Här vet jag dock inte vad man ska ha för egenskaper.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

när allt är vanligt borde ju motorn dra ca 28A då den e på 36V. mer än 80A borde den väl inte gå upp i vid mer vid låst rotor? altenativt sätta dit säkring?

är det den dioden som skyddar mot emk som är en frihjulsdiod?

har en sista fråga med vad brukar en sån mosfet behöva för att öppnas ? kretsen klarar ju max 200mA så man kanske borde sätta en innan som öppnar dom 2 kraftigare?

Permalänk
Medlem

Inte en aning hur mycket din motor kan tänkas dra faktiskt. Det borde finnas att läsa i databladet till den.

Frihjulsdiod är den som skyddar mot EMK ja.

Jag har inte hållt på så mycket med fälteffekttransistorer, så jag vet inte helt säkert. Det bästa är att, åter igen, läsa databladet.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Personen i fråga har fått den som den e utan några papper o har kollat på motorn men de finns ingen märkplåt :/

Får ta o leta vidare då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det motor från en eltruck du fått tag i ?

Borde väl gå att kolla på regulatorn från en sådan isf ?

Finns speciella säkringar för halvledare som är mycket snabba, kanske en bra investering om du inte är säker på dimensioneringen

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

De e motorn som satt i redan men den kanske inte borde vara på 1000w isånnafall ? Den sitter på en goped o går annars på 24v men kompisens farsa körde med 48v så då rök styrkretsen och nu har jag antagit mig utmaningen att fixa detta