Har en fråga om strömförbrukningen på ett nätagg.

Permalänk
Medlem

Har en fråga om strömförbrukningen på ett nätagg.

Tjena.
Jag ska köpa ny dator efter löning. Har plockat ihop grejer jag ska ha men är osäker om nätagg. Det jag valde är 850 watt. Och har kollat med massa folk inkl inet och det borde räcka. Ska bl.a. Köra ett 580 och nästa månad köpa ett till. Men nu till min fråga. Om jag istället köper ett 1000 watts nätagg. Kommer den dra 1000 watt hela tiden eller drar den bara vad som behövs just då? För om den bara drar vad som krävs så köper jag nog ett 1000 watts för att vara på säkra sidan och tänka lite framtidssäkert ifall jag vill klocka processor mm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nätaggregatet drar det komponenterna drar plus ett 10-tal procent till som är förluster. Effektmärkningen är enbart för hur mycket aggregatet KAN leverera till komponenterna i burken.

Dock så har nätaggregat med hög maxeffekt oftast sämre verkningsgrad vid låg last.

Permalänk
Medlem

Sämre verkningsgrad. Hur menar du då? Är det bättre att ha ett 850w istället för ett 1000w om komponenterna inte kräver så mycket?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nätagget "drar" ingen ström, det är komponenterna som gör det. Så även om du köper ett 2000w nätagg till en gammal Pentium dator så drar det inte 2000w. Nätagget "förvandlar" 230v linan tiill olika 12v rails osv som datorn kan hantera.

Edit: Glömde säga att ett nätagg har OFTAST bäst verkningsgrad vid ~50% användning. Verkningsgrad är hur bra nätagget "förvandlar" strömmen från el-uttaget, och det som inte blir till ström blir värme (Nätagget blir varmt).

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem
Skrivet av greken91:

Sämre verkningsgrad. Hur menar du då? Är det bättre att ha ett 850w istället för ett 1000w om komponenterna inte kräver så mycket?

Skickades från m.sweclockers.com

Det varierar från agg till agg. De flesta är dock designade för att ge högst verkningsgrad i de högre förbrukningarna, dvs över 50% (tror jag att jag förstått efter att ha kollat lite recensioner iaf), men en del är riktigt bra i hela skalan.
Det innebär att strömförlusterna blir mindre när de är i sitt optimala läge.

Ett litet påhittat exempel: Ett agg kan ge 850W och är som bäst vid 800W. Vid 800W är energiförlusten 15% och det drar alltså 800 + 120 (15%) i det läget. Vid 400W kanske energiförlusten är 25% och det drar då 400 + 100W.
Ett 450W agg kanske vid samma belastning har 15% förlust och drar då 400 + 60W, dvs 40W mindre. I gengäld kan 450W aldrig ge 800W om behovet skulle uppstå. Så det är lite hugget som stucket. Värt att kolla lite recensioner av det agg du tänkt, om det har bra verkningsgrad i de register du kommer vara i, köp, annars fortsätt kolla lite. Generellt så är 80+ att rekommendera, och ofta ju finare desto mindre förbrukning. Men kontrollera hur väl verkningsgraden skalas i förhållande till belastningen.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Då borde väl ett 1000 watt vara bättre för mig? Det lär väl ligga närmare 50% än ett 850w? Kommer ha bl.a. I5, 8gb ram och till att börja med ett 580 och nästa månad ett till. Kommer även ha 3st 1tb hdd och 2 st externa 2tb hdd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av greken91:

Då borde väl ett 1000 watt vara bättre för mig? Det lär väl ligga närmare 50% än ett 850w? Kommer ha bl.a. I5, 8gb ram och till att börja med ett 580 och nästa månad ett till. Kommer även ha 3st 1tb hdd och 2 st externa 2tb hdd

Skickades från m.sweclockers.com

Kör du på ett 1kW nätagg om du tycker det känns bäst. Jag tror inte riktigt att det stämmer överlag längre att nätaggen har bäst verkningsgrad runt 50% , vad jag tycker mig ha fått ut av ett antal seriösa recensioner på senare tid så verkar det ligga mer kring 70-80%, men jag kan ha fel.

Dina interna diskar drar runt 10W stycket simpelt räknat, externa drar ingenting att tala om med tanke på att de har extern strömförsörjning? Skillnaden i effektåtgång för 2GB RAM eller 16GB RAM i en desktop-dator är försumbar i sammanhanget.

Frågan är nog mer nu; vilka agg är det du väljer emellan?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Jag har inte ens kollat på ett 1kw än sålänge, är bara i tankarna atm. Men här är 850w som kg hade tänkt från början: http://www.inet.se/artikel/6900362/xfx-core-edition-850w

Alternativt http://www.inet.se/artikel/6900191/corsair-hx-850w-80
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av greken91:

Jag har inte ens kollat på ett 1kw än sålänge, är bara i tankarna atm. Men här är 850w som kg hade tänkt från början: http://www.inet.se/artikel/6900362/xfx-core-edition-850w

Alternativt http://www.inet.se/artikel/6900191/corsair-hx-850w-80
Skickades från m.sweclockers.com

Det dyrare av de två, corsair alltså, har en något högre effektivitet (80+ silver mot 80+ brons) vilket innebär lite lägre elräkning. Det har dessutom best effektivitet runt 50%-märket vilket nog är ungefär var ditt system kommer ligga med ett grafikkort om det inte är väldigt överklockat. Ett bra grafikkort drar runt 300-400W, processorn 100W, HDD 10W (SSD 1-2W), WiFi 2W etc etc så på det stora hela landar ett system runt 400-500W. Och då verkar det var som bäst effektivitet, dvs lägst förbrukning.

Sen är Corsairen modulär vilket kan vara bra då du kan ta bort en del av de sladdar du inte behöver i datorn, inte så trångt = bättre luftflöde etc etc.

Själv hade jag nog snålat ut vid inköp, men räknar man på effektiviteten hos aggen och hur mycket man ska nyttja datorn så kan man faktiskt spara på det dyrare inom överskådlig tid. Titta på något 80+ guld annars och se vad de kostar, kanske är för dyra. Sen är ju ljudvolym en faktor också..

EDIT* Det här verkar ganska så bra: http://www.inet.se/artikel/6909558/corsair-ax-850w-80-gold

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Det dyrare av de två, corsair alltså, har en något högre effektivitet (80+ silver mot 80+ brons) vilket innebär lite lägre elräkning. Det har dessutom best effektivitet runt 50%-märket vilket nog är ungefär var ditt system kommer ligga med ett grafikkort om det inte är väldigt överklockat. Ett bra grafikkort drar runt 300-400W, processorn 100W, HDD 10W (SSD 1-2W), WiFi 2W etc etc så på det stora hela landar ett system runt 400-500W. Och då verkar det var som bäst effektivitet, dvs lägst förbrukning.

Sen är Corsairen modulär vilket kan vara bra då du kan ta bort en del av de sladdar du inte behöver i datorn, inte så trångt = bättre luftflöde etc etc.

Själv hade jag nog snålat ut vid inköp, men räknar man på effektiviteten hos aggen och hur mycket man ska nyttja datorn så kan man faktiskt spara på det dyrare inom överskådlig tid. Titta på något 80+ guld annars och se vad de kostar, kanske är för dyra. Sen är ju ljudvolym en faktor också..

EDIT* Det här verkar ganska så bra: http://www.inet.se/artikel/6909558/corsair-ax-850w-80-gold

Tack för ett mycket bra svar! Det kommer nog bli det där som du länkade! Tror du att det kommer klara 580 sli? För planen är att köra det. Kommer nog klocka processorn lite också.

Edit: http://www.inet.se/kundvagn/visa/811653/2011-08-31

Där är vad jag tänkt köpa. Köper till ett till grafikkort månaden efter. Dock inte asus kort. Ska köpa ett som har en kylare som är bättre lämpad för sli. Tips?
Kommer nätagget palla dom där grejerna plus ett extra kort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av greken91:

Tack för ett mycket bra svar! Det kommer nog bli det där som du länkade! Tror du att det kommer klara 580 sli? För planen är att köra det. Kommer nog klocka processorn lite också.

Edit: http://www.inet.se/kundvagn/visa/811653/2011-08-31

Där är vad jag tänkt köpa. Köper till ett till grafikkort månaden efter. Dock inte asus kort. Ska köpa ett som har en kylare som är bättre lämpad för sli. Tips?
Kommer nätagget palla dom där grejerna plus ett extra kort?

Skickades från m.sweclockers.com

Angående nätagg och SLI så hittade jag en länk till en Sweclockers-recension där de har med 580 SLI i jämförelsen, då drar det 670W för hela datorsystemet http://www.sweclockers.com/recension/13610-amd-radeon-hd-6990... så 850W ska räcka utan problem. Det kommer dock få kämpa lite mer med sin inbyggda fläkt och låta lite mer, men undrar om inte två varma grafikkort låter ändå..

Angående kundvagnen så är jag lite osäker angående Sabretooth, har hört att dess "thermal armor" som det så fint kallas innebär lite restriktioner för hur fläktarna ska vara vinklade, men det borde bara gå att läsa lite snabbt på produktsidan. Så kolla det bara, annars verkar det funka.

Chassit verkar stort och rymligt, så inga problem med kylarens storlek heller. Dock ser jag att väldigt få av komponenterna finns i lager...

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Angående nätagg och SLI så hittade jag en länk till en Sweclockers-recension där de har med 580 SLI i jämförelsen, då drar det 670W för hela datorsystemet http://www.sweclockers.com/recension/13610-amd-radeon-hd-6990... så 850W ska räcka utan problem. Det kommer dock få kämpa lite mer med sin inbyggda fläkt och låta lite mer, men undrar om inte två varma grafikkort låter ändå..

Angående kundvagnen så är jag lite osäker angående Sabretooth, har hört att dess "thermal armor" som det så fint kallas innebär lite restriktioner för hur fläktarna ska vara vinklade, men det borde bara gå att läsa lite snabbt på produktsidan. Så kolla det bara, annars verkar det funka.

Chassit verkar stort och rymligt, så inga problem med kylarens storlek heller. Dock ser jag att väldigt få av komponenterna finns i lager...

Jag hade valt ett annat moderkort från början men då sa folk att jag borde ta det där istället. Men jag ska kolla upp det. Något tips på vad jag borde köpa annars? Och har du tips på vilka 580 som lämpar sig bäst för sli? Chassit tog jag för att det ska vara stort och bra luftflöde. Men har Inte slagit fast att det blir det där. Kan bli ett phantom chassi istället. Gillar hur dom ser ut. För mig gör det inte så mycket om fläktar låter en del. Har aldrig varit ett problem för mig. Och ja nästan ingenting finns i lager. Men jag har mailat dom och då fick jag svaret att allt borde finnas inne inom 2 veckor. Och jag åker till Spanien på tisdag och är borta två veckor. Så jag kommer ändå inte beställa innan dess ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem