Vad är det för fel på min pungkula? Svullnar och gör ont.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andyah:

ush..dålig minne, har dragit på mig att ena kulan skruva sig..fyfan vad ont det gjorde. trodde det var nått med magen först då det kändes som det var där det gjorde ont. men sen av nån anledning märkte jag att kan knappt kunde röra ena pungkulan,smärtan går inte att beskriva..kunde knappt sitta still i bilen till akuten, nersövd o opererad, men på mig jämfört mot eXelon har jag ärr på båda sidorna av pungen då dom först fixade den som vridit sig, sen tog dom o fixa andra oxå som extra säkerthet så inget ska hända med den:D

Är det stora ärr man får? Lär inte vara speciellt snyggt med ett grovt ärr på pungen
Nu känns det som min kula är normalstor igen men jag har fortfarande en mysko känsla i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcdposter1337:

Är det stora ärr man får? Lär inte vara speciellt snyggt med ett grovt ärr på pungen
Nu känns det som min kula är normalstor igen men jag har fortfarande en mysko känsla i den.

nej inte är det stort inte..idagens läge syns dom knappt längre

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

I slutet av sexan så drog jag på mig en inflammation där nere. Det var väldigt väldigt obehagligt och absolut ingen jag vill att någon ska behöva uppleva. Åkte till sjukhus där ultraljud gjordes och det blev konstaterat att det var en inflammation och inte pungvred. Gick på medicin, tror det var klamydia medicin (lol), i en vecka och sedan var det över.

Om du får ont där nere, så vänta inte med att kolla upp det. Gör det direkt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Blueballs!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DimpZ:

Blueballs!

Pratar efter erfarenhet hör jag

Permalänk
Medlem

Jag känner att tråden här innehåller många frågor och få svar, och känner att det är läge att ge lite tillbaka till det forum som så ofta hjälpt mig med råd i diverse främst tekniska spörsmål. Vill inledningsvis förtydliga att texten nedan inte på något sätt är avsedd att ersätta medicinsk rådgivning, och jag kommer därför inte komma med några diagnosförslag till trådskaparen. Då det gått några dagar sedan tråden startades hoppas jag trådskaparen sökt hjälp vid det här laget, annars är det läge att göra det. Många, i synnerhet yngre, går ofta väl länge med problem från kroppsdelar man anser det pinsamt att söka läkare för, och hit får vi väl räkna pungen. Detta är onödigt, inte ens en nybakad AT-läkare kommer tycka att frågorna är pinsamma.

Pungvred (testistorsion på läkarspråk) innebär att testikeln roterar kring de kärl som försörjer den med blod. Blodtillförseln stoppas, och vävnaden börjar dö. Det viktigaste symptomet är smärta. Tillståndet är urakut, och om testikeln ska räddas krävs snabb operation. Ultraljud kan i vissa fall bekräfta diagnosen, men eftersom tillståndet ibland går lite fram och tillbaka riskerar man att få en felaktigt negativ diagnos, det vill säga att cirkulationen ser bra ut just de sekunder röntgenläkaren genomför ultraljudsundersökningen. Vill man med säkerhet utesluta diagnosen är det alltså akut operation som gäller. Operationsärret någon nämnde är knappast ett skäl att avstå. Ibland hittar man ingen testistorsion på patienter med relativt typiska symptom. Ibland kan istället en mindre del av testikeln, har för mig att den kallas Morgagnis hydatid ha roterat kring sin kärlförsörjning på ungefär samma sätt som testikeln. Ett liknande tillstånd således, och endast kiurgiskt kan de två skiljas.

Epididymit, eller bitestikelinflammation är en infektion i bitestikeln. Orsaken kan vara klamydia, men också samma bakterier som ger urinvägsinfektion. Tillståndet ger svullen testikel, smärta och ibland feber. Behandlas med antibiotika.

Traumatiska skador mot pungen kan ge skador såsom blödningar, vilka bör dräneras kirurgiskt om testikeln ska gå att rädda. Ibland lyckas man inte trots operation.

Vidare finns flera typer av "knölar" av mer kronisk karaktär i pungen. Hit hör hydrocele (vattenbråck), varicocele (bråck på testikelns vener) och spermatocele (cysta utgående från bitestikeln). Dessutom förekommer ju cancer även i testiklarna.

Ovanstående kan alltså ses som en översikt till pungens sjukdomar, men ge tusan i att försöka ställa diagnos på egen hand. Som många redan varit inne på, sök läkare!

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk
Medlem
Skrivet av zatom:

Epididymit, eller bitestikelinflammation är en infektion i bitestikeln. Orsaken kan vara klamydia, men också samma bakterier som ger urinvägsinfektion. Tillståndet ger svullen testikel, smärta och ibland feber. Behandlas med antibiotika.

Det var det jag hade. Minns att läkarna pratade om bitestikelinflammation. Hursomhelst, väldigt otrevligt och glad att jag gick till läkaren med det.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd

Måste till läkaren som ligger 1,5 mil från där jag bor och går dåligt med bussar dit och pallar inte med deras väntetider på att dom ska skicka mig till stan.. iaf så är kulan bättre nu men det kom lite känningar i vänster kula som försvann rätt snabbt
Klämmer jag extra noga så känner jag som den första läkaren sa till mig att kulan inte är svullen utan det är något annat där i (han trodde vattenbråck enligt läkare 2 och fina damen som kollade med ultraljud så var det inget) Jag har även börjat cykla endel skog så det blir lite skump mot pungen..
Klamydia hoppas jag inte att det är men man kanske borde ta och kolla sig eftersom man körde utan skydd för några månader sedan..

Permalänk
Avstängd

Om man ska till läkaren får man be om en kvinnlig läkare under 40 som är hyffsat attraktiv? Känns skumt att låta äldre män och tanter klämma på en pung men männen lär ju ha bättre koll eftersom de har egna pungar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcdposter1337:

Om man ska till läkaren får man be om en kvinnlig läkare under 40 som är hyffsat attraktiv? Känns skumt att låta äldre män och tanter klämma på en pung men männen lär ju ha bättre koll eftersom de har egna pungar...

Skärp dig nu Är väl bättre med en icke-attraktiv tant så man slipper få påle? Eller?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ala_95:

Skärp dig nu Är väl bättre med en icke-attraktiv tant så man slipper få påle? Eller?

Få påle är väl inte så farligt Men vem vill ha tjocka agda 62 klämmande på pungen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcdposter1337:

Få påle är väl inte så farligt Men vem vill ha tjocka agda 62 klämmande på pungen?

Så du skulle inte tycka det var pinsamt om du fick påle när en attraktiv sjuksköterska klämmer på dina kulor?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ala_95:

Så du skulle inte tycka det var pinsamt om du fick påle när en attraktiv sjuksköterska klämmer på dina kulor?

Nej? Jag tycker väldigt få saker är pinsamma

Permalänk
Medlem

Det låter som du har ett case av "snurrpung" light!

Visa signatur

Härligt nördiga t-shirts!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tater:

Det låter som du har ett case av "snurrpung" light!

Var nyss på akuten och snubben så att jag ska ringa min husläkare imorrn för han var säker på att det inte var pungvred för då skulle jag inte vara så lugn utan typ ligga på golvet och spy av smärta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Dock är kulan rätt mkt mer svullen nu än när jag åkte in... aja får hoppas det lägger sig, tar ändå en timma och 20 minuter enkelväg till akuten...

Permalänk
Medlem

Hängpung o pansarpung - nu har man lärt sig lite nya ord igen! Kul!

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Hur gick det med TS?