Sweclockers marknad, dålig?

Permalänk
Avstängd

Sweclockers marknad, dålig?

Jag som många andra börjar bli trött på marknad delen där alla verkar tro att det är en utmaning att jämföra priser, sabba andras annonser med hjälp utav onödigt kommentarer, öppna upp nya ämnen i folks kommentars fält som egentligen inte har något med annonsen att göra?

Även om dessa 15kr för en annons inte är hela världen så blir det en del när man försöker o försöker fast att dessa personer sitter och verkligen tror att det är lag på att 50% såfort ett paket är öppnat är det som gäller, någon som köpt ett HD6990 som enbart ville testa, kanske erbjuder sig att sälja en vecka senare för 700kr billigare för att han få testat och dessa små troll envisas med att han då ska ner till 3000kr när kortet är fullt fungerande 1 vecka gammalt (exempel).

Admins några kommentarer på detta? Något borde ju kunna förbättras, inled en regel mot onödiga kommentarer, en regel som gör så säljarna får begära exakt vad dom vill för sina ägor, sedan kanske ändra priset eftersom om ingen nappar.

Något borde gå att göra!

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem

Man kan ju faktiskt stänga av kommentarfältet så att man endast kontaktar genom mail/PM.

Men jag förstår dig ändå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kmkz:

Jag som många andra börjar bli trött på marknad delen där alla verkar tro att det är en utmaning att jämföra priser, sabba andras annonser med hjälp utav onödigt kommentarer, öppna upp nya ämnen i folks kommentars fält som egentligen inte har något med annonsen att göra?

Hm...det DÄR låter inte kul. Är folk verkligen så jävliga här inne.:( Det trodde jag inte...:/ (Visste inte man kunde öppna kommentarer i anslutning till en annons överhuvudtaget:O).

Skrivet av kmkz:

Även om dessa 15kr för en annons inte är hela världen så blir det en del när man försöker o försöker fast att dessa personer sitter och verkligen tror att det är lag på att 50% såfort ett paket är öppnat är det som gäller, någon som köpt ett HD6990 som enbart ville testa, kanske erbjuder sig att sälja en vecka senare för 700kr billigare för att han få testat och dessa små troll envisas med att han då ska ner till 3000kr när kortet är fullt fungerande 1 vecka gammalt (exempel).

Hur menar du att "...blir det en del när man försöker o försöker...", menar du att du måste lägga in en annons ånyo bara för att folk inte vill ge dig det pris du begär?:) Sen är det ju så att det är självklart inte lag på några prisnivåer alls men jag tror att de flesta människor har det som en form av säkerhet. Skulle jag köpa X vara till nästan fullpris (säg 95% av varans värde) så skulle ju många ha "paketet öppet länge" om du förstår vad jag menar.;)

Skrivet av kmkz:

Admins några kommentarer på detta? Något borde ju kunna förbättras, inled en regel mot onödiga kommentarer, en regel som gör så säljarna får begära exakt vad dom vill för sina ägor, sedan kanske ändra priset eftersom om ingen nappar.

Något borde gå att göra!

Jag kan ha missat något i det ovanstående jag sa, men sammanfattningsvis håller jag med dig om att folk INTE ska förstöra/"sabba" för varandra. Precis som vi är här för att hjälpa varandra så borde vi vara här för att: "Sälja och vara rädda om varandra", d.v.s. vi som entusiaster borde ju om NÅGRA kunna se till att vi får ett *rättvist pris* för vår vara.:) Jag tror att om folk hade satt ut ett ärligt pris från början hade allt gått mycket snabbare.^^

Det folk gör nu är att säga: "1200 kr. men kan tänka mig 1000 kr vid snabb affär". Problemet ar att (de flesta?) folk inte räknar med att få ut 1200 kr. för varan utan då lägger de sig så nära nypriset de kan och lockar med (i detta påhittade exempel) 1000 kr. vid snabb affär, när varan kanske kostade 1400 kr. när den var ny. Det klart att det är få som köper då?? Lägg sedan till eventuella kringkostnader som frakt m.m.

Nej hade folk istället sagt "800 kr. vid snabb affär" då hade det ju varit mer ärligt så att säga. Nu kanske jag missar några parametrar här, men i grova drag tror jag att jag sitter och säger det som folk innerst inne tänker men inte pratar högt om.:) Givetvis borde kommentatorsfälten hålla en HÖG standard på detta entusiastforum, det tycker jag allt.:)^^ Vet inte hur dessa funkar men där borde ju stå relevanta saker och inte "smutskastning" av säljaren för att han ska gå ner i pris.:/ Skriv hellre om era lyckade (OCH när det är befogat, era misslyckade) affärer med säljaren.:)

Ja, är det så illa som du säger så borde en moderator snarast möjligast ta sig en till på "skiten" om sådan finns och styra upp det hela.:)^^

Avslutningsvis, som jag sa till Nikkop: "Det är inte familjeliv eller psyket som vi sitter på så nog borde vi kunna uppfylla högt ställda etiska, humanistiska, humanitära, filantropiska, hjälpsamma, ärliga, i Sann Sweclockers.com anda, miljövänliga, medvetna stratekgisa mål som för Swec. framåt och inte bakåt".:):D

Det borde vi klara va?:) Ensam är inte stark!:D Hjälp mig, hjälp er själva!^^ Hjälp till självhjälp!:)

Er alltid glada och filantropiska MacEnkrona!:):D^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

En sak att ha i åtanke när man försöker sälja saker i andrahand,beg ja ett grafikkort du haft i en timme och som är oöppnat ÄR andrahand,beg (varför då frågar du nu jo se nedanför).
Det är ENDAST är köparen från butiken (dvs du som annonserar) som har LAGLIG rätt till garanti,reparationer,reklamera,etc.
Och det visar sig ju lite då och då runt om på nätet att en ibland vägrar företagen garanti,rep,rek,etc med anledning att det ej är orginal kunden som ansöker.

När det gäller mig själv så finns detta i bakhuvudet när jag letar fynd och således så behöver det vara en hel del promille under ny pris för att jag ens ska tänka tanken att det kan vara värt att chansa.
Speciellt på dyrare produkter är det viktigt då det svider att förlora dom stålarna.
Sen på saker som graffikkort,cpu,etc som är överklock vänliga och därmed lätta att förstöra för alla klantarslen där ute ja då ska dom vara i det närmsta gratis för att jag ska våga chansa.

Men detta är ju min åsikt och som sagt jag tycker att det kan vara bra att ha ovanstående i åtanke när du ska sälja nåt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grizzly666:

En sak att ha i åtanke när man försöker sälja saker i andrahand,beg ja ett grafikkort du haft i en timme och som är oöppnat ÄR andrahand,beg (varför då frågar du nu jo se nedanför).
Det är ENDAST är köparen från butiken (dvs du som annonserar) som har LAGLIG rätt till garanti,reparationer,reklamera,etc.
Och det visar sig ju lite då och då runt om på nätet att en ibland vägrar företagen garanti,rep,rek,etc med anledning att det ej är orginal kunden som ansöker.

När det gäller mig själv så finns detta i bakhuvudet när jag letar fynd och således så behöver det vara en hel del promille under ny pris för att jag ens ska tänka tanken att det kan vara värt att chansa.
Speciellt på dyrare produkter är det viktigt då det svider att förlora dom stålarna.
Sen på saker som graffikkort,cpu,etc som är överklock vänliga och därmed lätta att förstöra för alla klantarslen där ute ja då ska dom vara i det närmsta gratis för att jag ska våga chansa.

Men detta är ju min åsikt och som sagt jag tycker att det kan vara bra att ha ovanstående i åtanke när du ska sälja nåt.

Intressanta synpunkter och jag håller med till viss del absolut.:) Men borde inte alla sådana här "detaljer" (läs: rädslor för n000b-fel etc.) kunna lösas enligt den "filosofi-politik" jag nämnde ovan? Eller är alla så profithungriga?:( Jag menar jag har X pryl som jag vill bli av med: jag villl inte ha ett överpris men inte heller ett underpris, utan det ska helt enkelt vara någonstans mittemellan.:)^^ Eller är jag - som ett ex. sa - för idealistisk?:D;)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Skrivet av kmkz:

någon som köpt ett HD6990 som enbart ville testa, kanske erbjuder sig att sälja en vecka senare för 700kr billigare för att han få testat och dessa små troll envisas med att han då ska ner till 3000kr när kortet är fullt fungerande 1 vecka gammalt (exempel).

Knappast inte konstigt, då köparna inte har någon garanti kvar samt de har en produkt som är mycket känd för att orsaka intermittenta fel, som t.ex. kan uppstå av att någon hanterar kortet utan korrekt esd-skydd. Lägg även till en extra risk att bli lurad och att det är säkrare att handla ifrån en stor datorbutik.

Sweclockers marknad tycker jag skiljer sig rejält från t.ex. blocket, där folk på blocket ofta ljuger och säger att garanti ingår m.m, utan att det minsta ha kollat upp detta med butiken som de har handlat ifrån. Likaså har jag sett kommentarer på sweclockers, där folk har påpekat att produkten kostar mindre ny,än vad någon vill ha för den begagnad.

Har man dock råkat ut för personer som enbart är ute för att jävlas, så borde man kontakta Admin. Och jag tror att de ser hårt på personer som medvetet förstör andras annonser. (med förstöra, så menar jag inte sabotera för bondfångare)

Så jag tycker sweclockers marknad är bra, bortsett ifrån att det är för få annonser. Och kommentarer går att stänga av som de påstår. (jag har aldrig lagt ut någon annons här)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av kmkz:

Admins några kommentarer på detta? Något borde ju kunna förbättras, inled en regel mot onödiga kommentarer, en regel som gör så säljarna får begära exakt vad dom vill för sina ägor, sedan kanske ändra priset eftersom om ingen nappar.

Något borde gå att göra!

Det finns en del klart intressanta inlägg. När jag satt och försökte formulera min uppfattning av ämnet snubblade jag på SweClockers regelverk och insåg att det redan existerar paragrafer mot "onödiga kommentarer".

Citat:

§ 1 Trivsel
För att hålla diskussionerna på en trevlig och konstruktiv nivå ska alla medlemmar följa de etiska regler som gäller på såväl internet som i det vardagliga livet.

§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.
§ 1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.
§ 1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.
§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna.

Då borde lösningen vara att informera en moderator enligt § 5, för att slippa olämpliga tillägg. Det är trots allt ett regelbrott.

Citat:

§ 5
Olämpliga inlägg

Medlemmar har möjlighet att rapportera misstänkta regelbrott genom att klicka på knappen ”anmäl” i inläggets nedre kant. Använd gärna denna funktion, men informera inte om det i tråden. Kommentera inte heller regelbrottet i tråden. Sker detta trots allt är det inte tillåtet att klaga på anmälaren.

Sedan förstår jag inte överhuvudtaget hur individer som inte har ett faktiskt intresse för produkten orkar engagera sig. Men den frågan lämnar jag till dem större teoretikerna.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk
Medlem

Jag håller med dom flesta här. MEN vissa i marknaden har uppenbart ingen koll på vilka priser dom ska sätta. Vissa säljer ju sina datorsystem som är flera år gamla för riktiga ockerpriser, då man kan hitta samma system nytt från butik för ett par hundralappar dyrare eller billigare. Då tycker jag att det kan vara ganska okej att lämna en schysst kommentar om att du har satt ett för högt pris och bör sänka det om du vill ha det sålt.
Inte typ: "Hur fan tänkte du angående prislappen, dra till blocket." eller liknande.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Jämför man marknaden här med t ex Nordichardware eller Techsweden känns det tyvärr som Blocketpriser många gånger, det konstiga är att folk gladeligen betalar nära nypris i flera annonser.

Problemet jag ser med begköp är garantin, i 99% av fallen gäller det endast originalköparen och för att jag ska lägga ut pengar för något begagnat så måste priset vara betydligt lägre än nypris.

Sen vill jag även flika in att jag personligen skiter fullständigt i om produkten är använd i 1 sekund eller 1 år, en fullständigt främmande och eventuellt inkompetent främling har hanterat en produkt som i många fall lätt går sönder (ESD osv)

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av KniFF:

Jämför man marknaden här med t ex Nordichardware eller Techsweden känns det tyvärr som Blocketpriser många gånger, det konstiga är att folk gladeligen betalar nära nypris i flera annonser.

Problemet jag ser med begköp är garantin, i 99% av fallen gäller det endast originalköparen och för att jag ska lägga ut pengar för något begagnat så måste priset vara betydligt lägre än nypris.

Sen vill jag även flika in att jag personligen skiter fullständigt i om produkten är använd i 1 sekund eller 1 år, en fullständigt främmande och eventuellt inkompetent främling har hanterat en produkt som i många fall lätt går sönder (ESD osv)

Problemet är att många inte inser att priset är en angelägenhet som endast berör köparen och säljaren. Är du inte intresserad av att köpa varan är det ytterst ohyfsat att kommentera priset och bidrar endast till dålig stämning i diskussionstråden. Gäller det ocker (ett objektivt sett på tok för högt pris), en dålig beskrivning av varan eller falska påståenden är det bara att anmäla annonsen så tar moderatorerna en titt på ärendet.

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att nedlåtande kommentarer eller personangrepp i annonser är extremt onödigt, det är mer prissättningen jag finner lustig i många fall då vi faktiskt befinner oss på en webbplats där de allra flesta har någorlunda koll med sökmotorer som prisjakt i ryggen.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av hazed:

Sedan förstår jag inte överhuvudtaget hur individer som inte har ett faktiskt intresse för produkten orkar engagera sig. Men den frågan lämnar jag till dem större teoretikerna.

Skrivet av Andreas D:

Problemet är att många inte inser att priset är en angelägenhet som endast berör köparen och säljaren.

Skrivet av KniFF:

Jag håller med om att nedlåtande kommentarer eller personangrepp i annonser är extremt onödigt, det är mer prissättningen jag finner lustig i många fall då vi faktiskt befinner oss på en webbplats där de allra flesta har någorlunda koll med sökmotorer som prisjakt i ryggen.

Jag själv har kommenterat en hel del annonser. Varför? Jag letar alltid efter fynd och när man scannar av marknaden så blir man mörkrädd och lite irriterad då man ser vilka priser de begär. Har även hänt att jag länkat till butiker mad samma eller t.o.m. bättre pris både nya och rekonditionerade med garanti. Likförbannat bli annonsören arg bara för att man är påläst, jag själv har lagt ut mycket annonser på bl.a. blocket och det händer att jag också fått smaka på detta och även om det svider så måste man inse när man behöver justera priset.

Exempelvis en modell HP dator som kostar 7 500 NY i HPstore ligger även här på marknaden, begagnad för samma pris, samma specs etc... Garantin följer inte med till nästa köpare som jag förstått. Och eftersom detta är sweclockers och inte blocket så tycker inte jag man ska lura folk här, det låter jag blocket folk göra som inte förstår bättre, här borde man ha lite mer vett, eller?

Personangrepp och att påpeka priset är helt skilda världar. Oftast är det vi som kommenterar priset som blir kallade både det ena och det andra och de flesta finner sig i det. Och om nu regeln för Ocker priser finns så undrar jag varför det inte vidtagits årgärder i marknaden?

Nej, ska man lägga ut en annons och aktiverar kommentarsfältet så tycker jag att då får man räkna med kommentarer om priset om man satt det för högt och det är lika provocerande att det existerar ocker priser på sweclockers marknad.

Detta är min personliga åsikt.

MVH

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av KniFF:

Jämför man marknaden här med t ex Nordichardware eller Techsweden känns det tyvärr som Blocketpriser många gånger, det konstiga är att folk gladeligen betalar nära nypris i flera annonser.

Problemet jag ser med begköp är garantin, i 99% av fallen gäller det endast originalköparen och för att jag ska lägga ut pengar för något begagnat så måste priset vara betydligt lägre än nypris.

Sen vill jag även flika in att jag personligen skiter fullständigt i om produkten är använd i 1 sekund eller 1 år, en fullständigt främmande och eventuellt inkompetent främling har hanterat en produkt som i många fall lätt går sönder (ESD osv)

Jag håller med.

Begmarknaden här är för det mesta ett skämt, folk vill ha ut mer eller mindre motsvarande nypris på motsvarande NY hårdvara.

När man begär 1200 för ett GTX 460, beggat...som någon för mig okänd varit och fipplat med, utan garantier - ja nej, då köper jag nog ett nytt HD6850, eller rent av ett 6870 för några hundringar till?

Jag hade en köpesannons ute, där jag var tydlig att drömmare som vill ha nära nypris inte ens behövde slösa med våran gemensamma tid, ändå fick man erbjudanden om att shoppa gamla halvdana moderkort med x6or för 2200...etc...för helvete.
Det slutade med en snikvariant med en core i3:a och ett z68-kort, a' 1900:-, nytt från firma, med garanti - och det är bra rök i burken, förmodligen med mina behov snabbare med än en gammal x6:a.

Det normala när det gäller elektronik är halva nypriset, i och med att utveckligen går så fort på datordelar torde det verkligen gälla här - men tydligen inte.

Underligt nog är det ju en del juveler som handlar ändå...

/J

Permalänk

...värst vad tråden dog. xD

Hur tänker man om man annonserar ut gammal hårdvara, för lika mycket, eller mer, än vad ny hårdvara med motsvarande prestanda kostar från handlarna?

Är det verkligen någon som köper?

Permalänk
Medlem

Jag tycker man ska stänga kommentarsfunktionen under annonserna och ta bort budgivning

Permalänk
Medlem

Visst får man sätta vilka priser man vill på en vara man säljer. Men allvarligt, jag orkar inte ens bemöda mig med att klicka på marknadsfliken längre då 90% av annonserna känns som ren ocker.

Nu vet jag inte riktigt vad trådskaparen far efter, men om någon lägger upp en länk till en ny vara för samma pris i kommentarerna så tycker jag bara det är bra.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Detta är två separata frågor, vilket gör diskussionen förvirrad:

1. Ska det råda fri prissättning i SweClockers marknad?
2. Vad bör en begagnad vara kosta?

Nummer 1 är en självklarhet, alla är fria att sätta sina egna priser, inom rimliga gränser givetvis. Fråga nummer 2 handlar snarare om personliga preferenser, det vill säga subjektiva åsikter. Således, priset är (som överallt annars) en fråga mellan köpare och säljare.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Prata med Ebay om ni kan göra ett avtal=)

Visa signatur

"As they fall asleep,
Will robots dream of electric sheep?"

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Jag har låst den här tråden eftersom mycket av det som står i den är inaktuellt. Se min kommentar #12022077 för mer information.