Permalänk
Inaktiv

Nytt monster ca 10-14k

Hej! Planerar datorköp, är inte så tungt erfaren men tror jag har en rätt okej uppfattning ändå, det skulle bara vara jättefint med lite råd och så om det svåraste.

Här är monstret!

Corsair Obsidian 650D Midi Tower Svart
Corsair AX 850W PSU
ASUS P8Z68-V PRO
Intel® Core™ i7-2600K
Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9
Gainward GeForce GTX 570
Corsair SSD 60GB
OEM SSD 2.5" to 3.5" Bracket SATA
Samsung SpinPoint F3 1TB
Sony Optiarc DVD±RW Writer, AD-5280S

Kanske slänger på en bluray senare.

Tack på förhand

Edit: Ett bättre grafikkort skulle kanske vara på sin plats...

Permalänk
Inaktiv

En bekant säger att jag ska sata på ett +1000w nätagg och möjligtvis större chassi för att kunna få plats med vattenkylare. Needy or just greedy?

Tack igen

Permalänk
Hedersmedlem

Ja du bekanta skall alltid veta bäst eller hur! Nej då, du kan köra Två GTX 570 i SLI med 850W så mer behövs inte i ditt fall. Obsidian 650D har plats för en intern vattenkylare med dubbelradiator (två 120mm fläktar i bredd) så det är bara att köra på.

Jag kör med 120GB SSD och det räcker gott men 60GB är för litet då man vill ha sina spel på den. Men du kanske skall utnyttja SSD:n som HD cache?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Inaktiv

Åh en till nattuggla!
Okej, tack för responsen.
Angående SSD tänkte jag först bara på att dra på autostartgrejer på den, men kanske skönt att ha en större som dig för spel med.. Choices choices

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon179587:

Åh en till nattuggla!
Okej, tack för responsen.
Angående SSD tänkte jag först bara på att dra på autostartgrejer på den, men kanske skönt att ha en större som dig för spel med.. Choices choices

Skickades från m.sweclockers.com

nattuggla!? Nej nej, bara tidigt uppe.

Ja man vill ha spelen på SSD:n för man vinner en del i laddtider och det är roligare i spel som BF3 då man har lite större chans att komma åt flygplan och annat. Fast det har nog de flesta hardcore gamers idag så det kanske inte gäller längre.

Annars har det moderkortet stöd för SSD caching så varför inte testa det då man vinner en hel del och då kommer du undan med 60GB.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Inaktiv

Okej, vill bara lägga till lite om och men. Är vattenkylning ett måste i mitt fall, och är två grafikkort ett måste för att kunna maxa spel osv?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jaha, så pass.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon179587:

Okej, vill bara lägga till lite om och men. Är vattenkylning ett måste i mitt fall, och är två grafikkort ett måste för att kunna maxa spel osv?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej inte alls men vatten är inne nu och det har fördelen att man får mer luft i burken som då underlättar kylningen för resten av datorn. Själva temperaturen på processorn blir nästan den samma då man använder samma kylmedel (rumstempererad luft) och vill man ha bättre vattenkylning så måste en kompressor eller en mängd is användas och då blir det dyrare.

De flesta spel klarar sig med ett grafikkort som GTX 570 men skall du t ex maxa BF3 så måste du ha minst två GTX 570 eller bättre kort.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Inaktiv

Okej!
Men ska jag kanske satsa på något i stil med Radeon 6790 då, eller bättre att köra dubbla GTX 570?
Och är det svårt att installera vattenkylare, om man kör typ H100 eller dylikt?

Thanks a bunch, uppskattar all hjälp oerhört mycket!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon179587:

Okej!
Men ska jag kanske satsa på något i stil med Radeon 6790 då, eller bättre att köra dubbla GTX 570?
Och är det svårt att installera vattenkylare, om man kör typ H100 eller dylikt?

Thanks a bunch, uppskattar all hjälp oerhört mycket!

Skickades från m.sweclockers.com

HD 6970 och GTX 570 är mycket lika i prestanda så det spelar inte så stor roll vilken du väljer men för närvarande är GTX 570 bättre i BF3 men detta kan komma att förändra i takt med att bättre drivrutiner kommer ut, man kan säga att det är två kort oavsett om du väljer Nvidia eller AMD som gäller.

Vattenkylare är enklare att installera än luftkylare så det klarar du utan problem men visst slangarna kan vara lite hårda så man få knö lite.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Inaktiv

Hårda slangar är inget problem. Tack för hjälpen!