kasta allt med vatten att göra och köra på luft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Har du stoppat in örat och hört så att pumpen är igång och allt?

japp även kollat den i bios/HW och den spinner på bra men dåliga temps ändå :S

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3xTra:

har liksom haft på rätt mängd kylarpasta (okokt riskorgjorde även rent med T-röd) och har även kopplat den rätt och den får ändå dåliga temps, skall ge den 3 dagar så pastan sätter sej så skall jag se vad som händer efter de.

Edit: även 43-45 grader i idle är juh inte "normalt"!!

Idle temp är ganska ointressant , och moderna CPU och sensorer är inte kalibrerade att visa rätt under idle, belasta datorn lite ordentligt och läs av tempen

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Idle temp är ganska ointressant , och moderna CPU och sensorer är inte kalibrerade att visa rätt under idle, belasta datorn lite ordentligt och läs av tempen

prime 95:
den drar direkt upp till 80 grader då stängde av då jag inte ville paja något

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14

Permalänk
Medlem

Så här skrev du i en annan tråd

Skrivet av 3xTra:

har h60 pumpen på cpu-res-rad-h50pump-rad-h60

Vilket betyder att du kopplat isär 2 kylare, satt ihop dom igen och när det inte nu funkar så är det corsairs fel?

Vet du varför det heter "Sluten vattenkylning?"

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

Så här skrev du i en annan tråd

Vilket betyder att du kopplat isär 2 kylare, satt ihop dom igen och när det inte nu funkar så är det corsairs fel?

Vet du varför det heter "Sluten vattenkylning?"

stämmer bra och då hade jag bra temps med. nej corsair gjorde inget fel för utom att leverera en kylare med dam i och ja jag vet vrf de heter så. men fick faktiskt bättre temps när jag "fixa den"

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3xTra:

bytt slangar satt dit en res+ en till pump (h50ins)

du strök med sorry..

den är på p-fan och snurrar i 4.4k (som den skall). jag var jätte nöjd med min h50 till den gav upp. efter jag bytt (cpu blocket till h60 så fick jag dåliga temps) och då kolla jag bakom koppar platan då satt de liten damtuss där som jag tog bort men nu verkar de vara fel igen någonstans efter jag gjort den "original" igen ?? :S (alltså h60 rad+ h60 pumpen)

Jag har en känsla av att du har pillat lite för mycket jag tror det bästa skulle ha varit ifall du hade skickat in det på reklamation osv istället för att byta slangar själv osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

En gång öpnade jag cassi lukan

AHAHAHA! Quoted for epicness! Skönt att humorn lever iaf.

Permalänk
Medlem

Det jag kan tänka mig som någon skrev ovan är väl om du kopplat fläkten på CPU-fan istället för en vanlig 12V, vet inte hur manualen säger om det, men full 12V borde man ju ha på en stor 120mm-fläkt oavsett vad manualen säger.

Det kan skilja på om du blåser in eller ut med fläkten på radiatorn med, det rekommenderas väl att man blåser in i lådan för att få kalluft direkt på den, även om det värmer resten av komponenterna omkring mer. Själv skulle jag nog satt på utblås iom att jag har två infläktar redan.

Sen kan det bli fel vid montering även om man har rätt mängd kylpasta, jag testade att montera min Hyper TX3 säkert 4-5 ggr innan jag var nöjd genom att lyfta och se hur det blev vid olika storlekar och positioner, men då har den tre heatpipes i botten så den är lite lurigare.

Att någon frågar om du kan ha monterat fel är ju inte för att klaga utan för att det just händer oavsett hur van man är eller om man följer manualen, är ju snabbt gjort att lyfta och se så att den verkar ha spridit sig bra och lägga på ny på samma sätt en gång ifall du inte gjort det redan.

40+ låter högt i idle-temp i alla fall. Jag har 36-37 på en oklockad Athlon x4 3.0GHz med en Intel-kylare via adapteri ett litet kub-chassi. Tror iofs jag hade nåt liknande i min midi-tower med TX3an inkopplad och bra luftflöde.

EDIT: Om man kopplar isär ett slutet system så lär man få problem som dyker upp efter ett tag då de slutna har speciella kemikalier i sig och inte vanligt vatten. Det kan ha funkat hur bra som helst tills man får in alger och annan skit för att man varit där och pillat.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Jag har en känsla av att du har pillat lite för mycket jag tror det bästa skulle ha varit ifall du hade skickat in det på reklamation osv istället för att byta slangar själv osv.

men den är juh inte trasig -.- xD får väl kolla pastan imon igen....

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Det jag kan tänka mig som någon skrev ovan är väl om du kopplat fläkten på CPU-fan istället för en vanlig 12V, vet inte hur manualen säger om det, men full 12V borde man ju ha på en stor 120mm-fläkt oavsett vad manualen säger.

Det kan skilja på om du blåser in eller ut med fläkten på radiatorn med, det rekommenderas väl att man blåser in i lådan för att få kalluft direkt på den, även om det värmer resten av komponenterna omkring mer. Själv skulle jag nog satt på utblås iom att jag har två infläktar redan.

Sen kan det bli fel vid montering även om man har rätt mängd kylpasta, jag testade att montera min Hyper TX3 säkert 4-5 ggr innan jag var nöjd genom att lyfta och se hur det blev vid olika storlekar och positioner, men då har den tre heatpipes i botten så den är lite lurigare.

Att någon frågar om du kan ha monterat fel är ju inte för att klaga utan för att det just händer oavsett hur van man är eller om man följer manualen, är ju snabbt gjort att lyfta och se så att den verkar ha spridit sig bra och lägga på ny på samma sätt en gång ifall du inte gjort det redan.

40+ låter högt i idle-temp i alla fall. Jag har 36-37 på en oklockad Athlon x4 3.0GHz med en Intel-kylare via adapteri ett litet kub-chassi. Tror iofs jag hade nåt liknande i min midi-tower med TX3an inkopplad och bra luftflöde.

EDIT: Om man kopplar isär ett slutet system så lär man få problem som dyker upp efter ett tag då de slutna har speciella kemikalier i sig och inte vanligt vatten. Det kan ha funkat hur bra som helst tills man får in alger och annan skit för att man varit där och pillat.

har pillat med detta i säkert 3 dagar nu och får de inte till att funka bra och i dag byte jag pasta eftersom jag lufte på pumpen ( har redan bara idag bytt pasta 3 gånger ) men få kolla på de mer imon

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3xTra:

stämmer bra och då hade jag bra temps med. nej corsair gjorde inget fel för utom att leverera en kylare med dam i och ja jag vet vrf de heter så. men fick faktiskt bättre temps när jag "fixa den"

On topic: Hur gick du tillväga när du luftade systemet? Sånt är ju rätt svårt utan reservoar och luftfickor i systemet kan ju vara förklaringen till varför det presterar dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe_k:

On topic: Hur gick du tillväga när du luftade systemet? Sånt är ju rätt svårt utan reservoar och luftfickor i systemet kan ju vara förklaringen till varför det presterar dåligt.

har res så de gick ganska smidigt

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Det jag kan tänka mig som någon skrev ovan är väl om du kopplat fläkten på CPU-fan istället för en vanlig 12V, vet inte hur manualen säger om det, men full 12V borde man ju ha på en stor 120mm-fläkt oavsett vad manualen säger.

Detta låter fel du måste mena att man ska koppla radiatorn till 12V och inte fläkten ? Jag menar känns väldigt onödigt att ha en fläkt snurrande på max hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Detta låter fel du måste mena att man ska koppla radiatorn till 12V och inte fläkten ? Jag menar känns väldigt onödigt att ha en fläkt snurrande på max hela tiden

Nej? Chassifläktar brukar snurra på max hela tiden, är de på t.ex. 800rpm som mina Slipstreams så är de praktiskt taget ljudlösa och blåser ändå på rätt bra. Har läst om många som sätter två såna i push-pull på sina Hyper 212+ också med bättre resultat än den PWM-styrda medföljande fläkten, dvs kyler lika bra eller bättre, men med lägre ljudnivå.

De enda fläktar jag undervoltar är 80mm och mindre, för de får sånt högfrekvent vinande ibland. Brukar koppla dem mellan +5 och +12 så jag får 7V, som en bra kompromiss för ljud/flöde.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

jag gav ju bara rekommendation till en tillverkare som gör bra luftkylare O_o prolimatech megahelms slår ju de flesta och är inte allt för stor O_O

fläktar som jag läst skavara klockrena är schyte gentle och noisblockers

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Nej? Chassifläktar brukar snurra på max hela tiden, är de på t.ex. 800rpm som mina Slipstreams så är de praktiskt taget ljudlösa och blåser ändå på rätt bra. Har läst om många som sätter två såna i push-pull på sina Hyper 212+ också med bättre resultat än den PWM-styrda medföljande fläkten, dvs kyler lika bra eller bättre, men med lägre ljudnivå.

De enda fläktar jag undervoltar är 80mm och mindre, för de får sånt högfrekvent vinande ibland. Brukar koppla dem mellan +5 och +12 så jag får 7V, som en bra kompromiss för ljud/flöde.

Detta känns lustigt.. ganska .. jag vet inte vad jag ska säga ..

Såklart man styr sina fläktar .. skulle skjuta skallen av mig ifall jag skulle behöva lyssna på mina fläktar på max när jag kollar på en film .. det låter bara idiotiskt att det är fel att styra fläktarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Detta känns lustigt.. ganska .. jag vet inte vad jag ska säga ..

Såklart man styr sina fläktar .. skulle skjuta skallen av mig ifall jag skulle behöva lyssna på mina fläktar på max när jag kollar på en film .. det låter bara idiotiskt att det är fel att styra fläktarna

en 800 RPM ska låta så lite att du knappt hör den när du sätter örat imot, så att sänka den känns väl ganska dumt?

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

en 800 RPM ska låta så lite att du knappt hör den när du sätter örat imot, så att sänka den känns väl ganska dumt?

Jo men nu pratar vi om fläktar generellt och t, ex fläktarna som följer med dessa vattenkylnings paket går upp mot ca: 2000 rpm och det kan låta en del!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Jo men nu pratar vi om fläktar generellt och t, ex fläktarna som följer med dessa vattenkylnings paket går upp mot ca: 2000 rpm och det kan låta en del!

Han pratade om 800 RPMs fläktar, om du pratar om fläktarna corsair skickar med som gör att datorn lyfter lite i all deras 2400RPM glory gånger två så förstår jag, har bytt ut mina mot 2 scythe GT 1850 RPM och dom låter nästan inget på fullt fräs

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Detta känns lustigt.. ganska .. jag vet inte vad jag ska säga ..

Såklart man styr sina fläktar .. skulle skjuta skallen av mig ifall jag skulle behöva lyssna på mina fläktar på max när jag kollar på en film .. det låter bara idiotiskt att det är fel att styra fläktarna

Märkt 10,7 dBA på 800rpm, 40.17CFM

Jag hör den knappt om jag har den vid örat, det bara blåser lite friskt.

Jag har aldrig haft särskild fläktstyrning på annat än CPU-fläkten som sagt iom att mina chassifläktar är gjorde för att blåsa tyst då de går på låga varv. På min TX3 har jag bytt ut Coolermastern mot två Arctic Cooling PWM 9 för att de är rätt tysta vid 1850rpm och snurrar ofta lägre ändå med bra kylning.
Men då styr jag ju inte själv, utan låter bios Q-FAN hantera det eller SpeedFan.

Hade jag haft behov av bättre kylning och hade satt in säg 1450 rpm Gentle Typhoons kanske jag had haft styrning på dem, men om man inte vill ändra utan ha lagom luftflöde jämt är det ju onödigt att köpa så snabba fläktar. GT 1450 ger för övrigt bara 10 mer CFM och är märkta med dubbla ljudnivån.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

Han pratade om 800 RPMs fläktar, om du pratar om fläktarna corsair skickar med som gör att datorn lyfter lite i all deras 2400RPM glory gånger två så förstår jag, har bytt ut mina mot 2 scythe GT 1850 RPM och dom låter nästan inget på fullt fräs

Han skrev "men full 12V borde man ju ha på en stor 120mm-fläkt oavsett vad manualen säger" och det tycker jag är ganska fel då han inte nämner någon specifik fläkt plus att det skulle skada att inte ha den på 12V.

Men det kan vara ett missförstånd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Får någon konstig känsla av att ni inte direkt har skills på att sätta in nya kylare i datorn?

Att du jämför NH-D14 med H60 är bara /facepalm. H60 kyler inte bättre... NH-D14 > H40,H50,H60,H70,H80,H100/Antec Khuler etc.

Visa signatur

Chassi. Fractal Define R4 | Mobo. ASUS CrossHair Formula IV | CPU. FX-8350 @ 4.2! | Ram. Corsair 16GB LP | PSU. Corsair AX 850W | Kylare. Noctua NH-U12P-SE2 | HDD. Samsung 1tb | GPU. MSI GTX 760 | SSD. Corsair Force GT 120GB |

Permalänk
Avstängd

Är du säker på att den kyler dåligt?
Min h60 med PnP på en klockad i7 860 stiger aldrig över 50 för mig

Permalänk
Hedersmedlem

Hej på er jag har faktiskt inte jobbat med H60 ännu men dock plenty med H50 och där lämnade ju Corsair helt sjukt konstiga monteringsanvisningar. Hur ser de ut för H60 tycker de fortfarande att man skall blåsa in varm luft in i burken?

Jag minns att jag testa att monter enligt anvisning första gången jag byggde med H50 (trots att det verkade sjukt ologiskt). Efter en utvärdering så kom jag fram till att 1 den skall inte monteras enligt den anvisningen för att funka optimalt 2 Den bör ha en vettig pwm styrd fläkt (alltså inte original fläkten).

Saxat från tråden efter mitt första H50 Projekt:

"Jag kom på en bra lösning för H50

Detta gav en rätt bra temp sänkning

bilden är tagen precis sekunden efter ett par rundor 3d mark vantage.

Denna är tagen efter ca 2-3 min efter ytterligare en benchrunda.

Uploaded with ImageShack.us

Den nya fläkten är en Nexus Quiet Fan |120MM PWM Controlled Real Silent Case Fan | Ideal for a Quiet PC"

Lite tips på en bättre luftkylning finns i mitt senaste galleri btw http://www.sweclockers.com/galleri/7982-hepc

Generellt viktiga skillnader mellan luft och små slutna vatten. Vatten kyller inte minen och MB (normalt np @ stock men en nackdel vid oc) Det finns en om även pytte liten chans att slangar ger ifrån sig kondens vatten, obra.

Stora tonkylare är tunga som as och man bör ha en liten extra tanke på det om man ofta transporterar burken så man inte utsätter moderkortet för onödig påfrestningar ( se till att transportera bruken liggande tex). Den lätt överdriva myten om de knäckta moderkorte är klart överdriven även om det kan hända att kortet faktiskt går sönder om man inte monterat backplaten ordentligt tex.

OBS en sak som många ofta glömmer är att oavsett vatten eller Luft så kan man göra stora vinster på att lägga en peng på en vettig fläkt. Hysterin kring Push-Pull är också något överdriven. Visst det kan bli awesome om det funkar optimalt men så som en del gör som har push-pull och sedan en chassi fläkt 1 cm längre bak så strular det hel snarare till luftflödet än gör saker bättre. Generellt brukar jag föredra en riktigt bra fläkt än 2 som bara är "ok". Vidare så är jag en stark anhängare av att köra pwm styrning för cpu fläkten så den blåser lagom mycket i förhållande till vad som behövs.

Tips på ett par av de bättre tornkylarna:

Thermalright True Black
Thermalright Ultra-120 eXtreme
Prolimatech Megahalems
Noctua NH-U12

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad dom skulle vara så dåligt med H50 jag kör just nu min med 2x 1500rpm corsair fläktar som går i 900rpm
och jag får 53C max load på 4.2ghz overclock med 8h prime.
Men säger som alla andra ska man satsa på luft kylning istället så är de noctua nh-d14 som gäller.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zabuza:

Att du jämför NH-D14 med H60 är bara /facepalm. H60 kyler inte bättre... NH-D14 > H40,H50,H60,H70,H80,H100/Antec Khuler etc.

Det är ju dock faktiskt inte många grader som skiljer, speciellt inte med ett par fina fläktar...

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MichaSWE:

Hej på er jag har faktiskt inte jobbat med H60 ännu men dock plenty med H50 och där lämnade ju Corsair helt sjukt konstiga monteringsanvisningar. Hur ser de ut för H60 tycker de fortfarande att man skall blåsa in varm luft in i burken?

Jag minns att jag testa att monter enligt anvisning första gången jag byggde med H50 (trots att det verkade sjukt ologiskt). Efter en utvärdering så kom jag fram till att 1 den skall inte monteras enligt den anvisningen för att funka optimalt 2 Den bör ha en vettig pwm styrd fläkt (alltså inte original fläkten).

Saxat från tråden efter mitt första H50 Projekt:

"Jag kom på en bra lösning för H50

Uploaded with ImageShack.us

Detta gav en rätt bra temp sänkning

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us bilden är tagen precis sekunden efter ett par rundor 3d mark vantage.

Denna är tagen efter ca 2-3 min efter ytterligare en benchrunda.

Uploaded with ImageShack.us

Den nya fläkten är en Nexus Quiet Fan |120MM PWM Controlled Real Silent Case Fan | Ideal for a Quiet PC"

Lite tips på en bättre luftkylning finns i mitt senaste galleri btw http://www.sweclockers.com/galleri/7982-hepc

Generellt viktiga skillnader mellan luft och små slutna vatten. Vatten kyller inte minen och MB (normalt np @ stock men en nackdel vid oc) Det finns en om även pytte liten chans att slangar ger ifrån sig kondens vatten, obra.

Stora tonkylare är tunga som as och man bör ha en liten extra tanke på det om man ofta transporterar burken så man inte utsätter moderkortet för onödig påfrestningar ( se till att transportera bruken liggande tex). Den lätt överdriva myten om de knäckta moderkorte är klart överdriven även om det kan hända att kortet faktiskt går sönder om man inte monterat backplaten ordentligt tex.

OBS en sak som många ofta glömmer är att oavsett vatten eller Luft så kan man göra stora vinster på att lägga en peng på en vettig fläkt. Hysterin kring Push-Pull är också något överdriven. Visst det kan bli awesome om det funkar optimalt men så som en del gör som har push-pull och sedan en chassi fläkt 1 cm längre bak så strular det hel snarare till luftflödet än gör saker bättre. Generellt brukar jag föredra en riktigt bra fläkt än 2 som bara är "ok". Vidare så är jag en stark anhängare av att köra pwm styrning för cpu fläkten så den blåser lagom mycket i förhållande till vad som behövs.

Tips på ett par av de bättre tornkylarna:

Thermalright True Black
Thermalright Ultra-120 eXtreme
Prolimatech Megahalems
Noctua NH-U12

Kan faktiskt stämma det du skriver att en fläkt är bättre än 2 ibland med tanke på att intels vattenkylare ska prestera bättre än en h70 med sina dubbla fläktar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av combatzone:

Kan faktiskt stämma det du skriver att en fläkt är bättre än 2 ibland med tanke på att intels vattenkylare ska prestera bättre än en h70 med sina dubbla fläktar

Yup det är en ytterst beprövad tes Man måste alltid tänka på helheten = Hur ser chassit ut hur skapar jag ett bra flöde, vilken annan kylning finns, vilken kylare har jag hur är den konstruerad, vilken fläkt / fläktar har jag avd kan jag förvänta mig av dem, Hur styrs det hela osv osv. Det är inte helt ovanligt att man inte riktigt tänkt på alla delar. Btw fixade bildlänkarna i mitt förra inlägg med sry :S

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaSWE:

jag vet inte hur jag skall lösa mitt problem :S

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 3xTra:

jag vet inte hur jag skall lösa mitt problem :S

Oki Np då börjar vi med lite problem formulering Jag behöver veta följande

Exakt vilken cpu har du och kör du den i stock om den är klockad så behöver jag specs framförallt på V-core
Vilket chassi har du (en bild underlättar om du har, eller kan länka)
Vilken kylning har ditt chassi antal fläktar samt modell och hur de är vända (tex Front lågt inblås Antec TriCool 120mm osv)
Hur är fläktarna anslutna (vilken fläkt på vilken kontakt) Obs gäller alla fläktar
Vilken kylpasta använder du och ungefär hur mycket
Hur är cpu kylaren monterad (vart sitter radiatorn och hur sitter fläkten på den tex Top/bak fläkten blåser över rad ut ur chassit)? Som jag skrev innan så är det inte alltid den bästa lösningen att man har följt manualen till punkt och prickar.

Det här skall vi säkert få ordning på så have some faith och får vi inte det så lovar jag att rekommendera en bra ny lösning! Btw kollade du det jag skrev om kylning i mitt Hepc galleri?

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming