Helt plötsligt vill datorn inte stänga av sig längre

Permalänk
Medlem

Helt plötsligt vill datorn inte stänga av sig längre

Hej.

Datorn funkar kanonbra, haft den i någon månad. Senaste veckan när jag stänger av den fastnar den på sista windowsbilden. Det står "avslutar..." men sen så står den där utan att släcka ned sig.

Jag har gett den 5 min, jag har gett den 1h, inget händer.

Reset och power knappen på framsidan är det ingen respons på då utan jag får fimpa strömknappen på nätagget.

När jag sedan startar upp den klagar den inte ens på att den inte stängdes av så abrupt utan den bara rullar igång. Ingen "starta windows normlat/felsäkert läge" kommer upp.

Vad tror Ni det kan vara?

Mvh

Tobias

Ps

Dator i sign

Dator i sign
Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk

väldigt svårt att säga. låter som något strömfel. som om aggregatet inte fattar att den ska fimpa strömmen när den får instruktionerna. men ofta när sådant här händer så är det något program som hänger sig som du kör. titta över programvaran i windows. du får inte upp något meddelande om något program som har svårt att avslutas när du stänger av? ibland så ser man det bara lite snabbt. någon/några sekunder. ???

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem

Ska kika, tack så mycket.

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

väldigt svårt att säga.

Uppdatering.

Datorn vill fortfarande inte stänga av sig. Dessutom så har den stängt av sig själv några gånger när den stått påslagen utan att jag varit i närheten. Och då när jag startar om den säger windows att något gått fel och att windows gjort "en oväntad avstängning" eller något i den stilen.

Jag börjar misstänka hårdvarufel nätagg eller något sådant.

Vad tror Ni?

Mvh

Tobias

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.