EA Origin ser vad du gör på din dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

För att du tillåter det. Installera inte produkten om du inte vill lämna ut dig!

Det där var för mig ett väldigt intressant sätt att se på saken...

</facepalm>

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk

EA Origin ser vad du gör på din dator?

Hej. Jag läste denna artikeln från Gamespot idag:

http://www.gamespot.com/pc/action/battlefield-3/news/6330914/...

Ska man vara orolig över att de kan kolla vad du gör på din dator?

Jag tycker att det är lite fult av EA Origin att göra såhär, men det är väl inte det första företaget som gör detta antar jag...

Visa signatur

Intel i7 4790K | EVGA GTX 670 FTW | Asus Z97-A | Corsair Vengeance LP 16GB 1600 MHz | Corsair HX 750 W | Fractal Design Define R4 | Zalman cnps 9900 max blue | Windows 7 Pro 64bit
http://soundcloud.com/koffein92
http://www.youtube.com/user/Koffein92?feature=guide

Permalänk
Medlem

nejdå bara o slappna av, men är du en storfuskare o blir anmäld så kanske dom tar o kollar upp dig, vem vet..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk

Ja, du bör vara orolig. Sitt inte där och var accepterande när spel företagen kommer med mer och mer kränkande system. Nuförtiden kan man inte ens spela strategi spel, singel player, utan att vara online.

Permalänk
Skrivet av Andyah:

nejdå bara o slappna av, men är du en storfuskare o blir anmäld så kanske dom tar o kollar upp dig, vem vet..

Storfuskare, menar du då att om jag skulle ha väldigt massa piratkopierade spel och liknande från EA på datorn då eller?

Visa signatur

Intel i7 4790K | EVGA GTX 670 FTW | Asus Z97-A | Corsair Vengeance LP 16GB 1600 MHz | Corsair HX 750 W | Fractal Design Define R4 | Zalman cnps 9900 max blue | Windows 7 Pro 64bit
http://soundcloud.com/koffein92
http://www.youtube.com/user/Koffein92?feature=guide

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

För att du tillåter det. Installera inte produkten om du inte vill lämna ut dig!

Är du seriös nu?

Det finns inget rimligt samband mellan att betala för ett spel och att tillåta någon att granska mitt privatliv.
Med ditt sätt att resonera skulle Telia få spela in alla dina telefonsamtal om dom ville, annars är det ju bara att avstå från att ha telefon.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk

Tyskarna är väldigt smarta. Hoppas EA åker på en hård stämning. Konsumenten bör ha något säg i vad utgivaren producerar, men EA stänger öronen - fokuserar på vad som kan ge dom mest pengar och går vidare med det. Dom vet att dom kommer få kritik men i dagens värld så böjer ju sig dom flesta över och drar ner byxorna. Bara att läsa kommentarerna på Sweclockers ibland, hoppas det tas upp i nyhetsavdelningen.

Jo, jag är bitter. Lät mej övertalas av vänner att köpa BF3 trots allt och försöka blocka Origin på något sätt dock har jag inte ens kunnat spela spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Är du seriös nu?

Det finns inget rimligt samband mellan att betala för ett spel och att tillåta någon att granska mitt privatliv.
Med ditt sätt att resonera skulle Telia få spela in alla dina telefonsamtal om dom ville, annars är det ju bara att avstå från att ha telefon.

Jo, men så är det - det är troligen inte direkt olagligt det som de gör och vill du inte acceptera det så får man avstå ifrån att utnyttja produkten. Tror du att Steam är direkt diskret? Telia loggar ALLA din samtal - ty det är de skyldiga till enligt lag.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Datalagringsdirektivet

Vill du vara diskret så var det inte på datorn du spelar på helt enkelt. Och för jisse namn använd INTE facebook. Och hmm, jo - jag kör inte facebook på grund av rutten säkerhet och jag installerar inte spel på den datorn som gör mina bankaffärer med heller. Man måste vara lite pragmatiskt och det går likssom inte vara arg på en varg för att han äter lamm lika lite som det går vara arg på en speltillverkare för att han snor ditt data...

Vargen är bara en varg och speltillverkaren är bara ett kommersiellt företag som går över lik för att tjäna pengar.

Permalänk
Skrivet av bengt-re:

Jo, men så är det - det är troligen inte direkt olagligt det som de gör och vill du inte acceptera det så får man avstå ifrån att utnyttja produkten. Tror du att Steam är direkt diskret? Telia loggar ALLA din samtal - ty det är de skyldiga till enligt lag.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Datalagringsdirektivet

Vill du vara diskret så var det inte på datorn du spelar på helt enkelt. Och för jisse namn använd INTE facebook. Och hmm, jo - jag kör inte facebook på grund av rutten säkerhet och jag installerar inte spel på den datorn som gör mina bankaffärer med heller. Man måste vara lite pragmatiskt och det går likssom inte vara arg på en varg för att han äter lamm lika lite som det går vara arg på en speltillverkare för att han snor ditt data...

Vargen är bara en varg och speltillverkaren är bara ett kommersiellt företag som går över lik för att tjäna pengar.

Telia är enligt LAG skyldiga till det. EA är inte det och bara för att facebook och liknande gör samma sak så betyder det inte att man ska vara likgiltig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Jo, men så är det - det är troligen inte direkt olagligt det som de gör och vill du inte acceptera det så får man avstå ifrån att utnyttja produkten. Tror du att Steam är direkt diskret? Telia loggar ALLA din samtal - ty det är de skyldiga till enligt lag.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Datalagringsdirektivet

Vill du vara diskret så var det inte på datorn du spelar på helt enkelt. Och för jisse namn använd INTE facebook. Och hmm, jo - jag kör inte facebook på grund av rutten säkerhet och jag installerar inte spel på den datorn som gör mina bankaffärer med heller. Man måste vara lite pragmatiskt och det går likssom inte vara arg på en varg för att han äter lamm lika lite som det går vara arg på en speltillverkare för att han snor ditt data...

Vargen är bara en varg och speltillverkaren är bara ett kommersiellt företag som går över lik för att tjäna pengar.

Jag använder inte heller facebook

Att Telia loggar (inte spelar in) samtal är en sak, men dom får inte lämna ut den informationen hur som helst.
Origin loggar ingenting pga lagkrav utan för att dom vill tjäna pengar. Om det är lagligt eller inte återstår att se.

Det jag vänder mig emot är resonemanget att man anses ha "godkänt" i princip vad som helst bara genom att installera spelet/klienten.
Det är endast ett fåtal skickliga jurister som skulle förstå EULAN om dom läste den. En vanlig konsument kan inte göra det.
Om det här skulle vara lagligt så är det ett tydligt tecken på att det måste till skärpt lagstiftning. Origin ska i princip bara få kolla sånt som rör spelet, t.ex att det inte är en piratkopia eller vilken hårdvara du har. Mitt privatliv har dom inte ett dugg med att göra.
Som jag ser på saken går det alldeles utmärkt att vara arg på företag som kränker sina kunders rättigheter. Att bara säga "låt gå" är inte att vara pragmatisk, det är att vara dumsnäll.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Varför kan inte Ryssar bojkotta ett spel nån gång så man slipper dem?

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa bf3 igår för 499 genom origin. Sedan såg jag att man kunde förhandsboka dlc:t som släpps om en månad för 150kr till. Sen nu detta. Njae

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Inaktiv

Ska själv fixa lite med detta är tanken. Läste igår att tyskarna är riktigt förbannade över detta och med hjälp av programmet process monitor kan man se vad origin söker efter. Så det ska jag testa nu i veckan, men min eviga fråga är bara vad för info som skickas till EA? mina textfiler på datorn eller bara mapparnas namn i c:\program files? Är det samma info som i en survey från Valve/Steam?

Permalänk

jag har läst vidare lite om detta och har upptäckt i vissa forum att Steam använder en liknande metod sen tidigare, men detta ska gå att stänga av på Steam, men inte på Origin, alltså metoden att scanna HDDs

Visa signatur

Intel i7 4790K | EVGA GTX 670 FTW | Asus Z97-A | Corsair Vengeance LP 16GB 1600 MHz | Corsair HX 750 W | Fractal Design Define R4 | Zalman cnps 9900 max blue | Windows 7 Pro 64bit
http://soundcloud.com/koffein92
http://www.youtube.com/user/Koffein92?feature=guide

Permalänk
Medlem

att det uppmärsammas inte mer här på swec tycker jag är lite konstigt. Origin är i stort sätt en trojan som alla håller på att installera. Du kan lika gärna ta din dator och ge till en EA anställd.
prova och tanka ner en procesmonitor : http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896645,
gör en tcdump med wireshark: http://www.wireshark.org/download.html och kolla
tcp view http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb897437

starta origin och bli förvånad, jämför även med hur lite steam gör i jämförelse

men men, gissa som vanligt att ingen här har nåt att dölja men
min data är min och ea har ingen rätt att snoka igenom min dator, eftersom dice gjorde ett förbannat bra job behöver jag inte straffa de så origin kör jag enbart i en sandbox med hjälp av programmet sandboxie. dessutom förutsätter jag att det inte finns drivrutiner i programmet för att kunna läsa ext4

2 exempel ur ett annat forum :
http://s1.directupload.net/file/d/2691/fglehhsj_jpg.htm
http://s7.directupload.net/file/d/2691/enxmldba_jpg.htm

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Hmm origin verkar inte snooka på några av mina filer i alla fall. än så länge. håller sig bara i sin egen mapp.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

Vadå scanna hdds? 24TB är inget dem kan scanna utan att jag lägger märket till det, borde ta dem veckor isåfall om processen skall hållas låg. Tror icke dem scannar mitt system mer än ev aktiva processer eller någon del av system registret. Fas jag har inte kollat upp detta känns inte som dem kan scanna igenom så stora mängder data jag menar vad skulle hänt om jag haft en jbod på alla diskar?

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Bra att Tyskarna ger dem på nöten. Det ska de ha. EA är "smarta" och försöker prångla ut sitt content delivery system genom sin megalansering av BF3 eftersom de inser att folk är desperata nog att gå med på nästan vad som helst för det spelet. Pisk skulle de ha (EA alltså) och de kan behålla sitt BF3 till den dagen de släpper det på ett vettigt sätt. Och innan någon frågar: Nej, jag vägrar också FB.

*foliehat på*

Permalänk
Medlem

Detta går väll att fixa enkelt genom att bara blocka Origin från att ha internet åtkomst? Då kan dom ju söka hur mycket dom vill men utan att ha möjlighet att skicka den samlade datan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraxMate:

Detta går väll att fixa enkelt genom att bara blocka Origin från att ha internet åtkomst? Då kan dom ju söka hur mycket dom vill men utan att ha möjlighet att skicka den samlade datan?

Hur har du tänkt att logga in så att du kan spel BF3 ?

Visa signatur

Det finns ingen licenspliktig utrustning i mitt hushåll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wingren:

Hur har du tänkt att logga in så att du kan spel BF3 ?

Loggar in på origin först och sen när du är inloggad blocka origin från internet? Tror knappast den skickar all info under inloggningen.

Edit: Skulle själv testa detta men sitter på 0,15 Mbit internet nu så är stört omöjligt att spela BF3 eller nått annat multiplayer spel

Permalänk
Medlem

Tyskarna verkar vara helt sanslöst dumma i huvudet då det inte är Battlefield 3 som är boven i dramat utan Origin, hur tänker dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcolYte:

Tyskarna verkar vara helt sanslöst dumma i huvudet då det inte är Battlefield 3 som är boven i dramat utan Origin, hur tänker dem?

Aha, så Origin har inget med Battlefield 3 att göra? Bara att avinstallera och spela vidare eller? *lätt ironi*

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Aha, så Origin har inget med Battlefield 3 att göra? Bara att avinstallera och spela vidare eller? *lätt ironi*

Vad jag menar är att battlefield 3 inte har något att göra med att Origin söker igenom och allt det krafset, därav är skivbränning, nedröstande till en stjärna och massinskick av spel en reaktion som bara slår mot Dice, vilket är fel eftersom det är EA som gör fel här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcolYte:

Vad jag menar är att battlefield 3 inte har något att göra med att Origin söker igenom och allt det krafset, därav är skivbränning, nedröstande till en stjärna och massinskick av spel en reaktion som bara slår mot Dice, vilket är fel eftersom det är EA som gör fel här.

Jo, jag vet. Å andra sidan så finns det ju inget lagligt sätt att spela utan Origin. Dice och EA har ju själva valt att göra spelet tillsammans på detta viset.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Jo, jag vet. Å andra sidan så finns det ju inget lagligt sätt att spela utan Origin. Dice och EA har ju själva valt att göra spelet tillsammans på detta viset.

Tror att DICE är smartare än att behandla sina kunder som fiender, vilket EA och Activision gör, jag tror inte DICE hade någon talan.

Permalänk
Medlem

Jag är emot origins snokande. Vad har det med spel att göra?

Tyvärr klarade jag inte att skita i BF3. Jag känner mig smutsig som bryter mina egna principer och hatar EA för detta övertramp på vårat privatliv. För jag anser att det du har på din disk är din ensak. Bara för att jag har rent mjöl i påsen så betyder det inte att jag vill att någon annan ska rota där med sina smutsiga fingrar...

När EA blir hackat och uppgifter kommer ut, då kommer folk fatta vidden av detta. Bara en tidsfråga...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Dags att elda upp Battlefield 3!

Enligt tyska gamers är EAs Origin ondskan på jorden eftersom mjukvaran skannar vad för slags filer man har i sin dator och rapporterar tillbaka sina fynd. Många är så upprörda över det här att de bränner sina kopior av Battlefield 3 och lipar nätterna igenom.

http://www.overclock.net/video-game-news/1155275-various-batt...

edit: Som jag såg någon skriva "Det är förbjudet att till tredje land föra över personuppgifter som är under behandling. Förbudet gäller också överföring av personuppgifter för behandling i tredje land."
Från paragraf 33 av PUL.

Origin är olagligt även i Sverige.

Permalänk

Hämtade hem http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896645
Och kollade Origin har lite mer än 3 millioner Entries på min dator och den har varit inne i lite allt möjlig som ,Microsoft, Windows, Control Panel, Desktop Ja från A-O den har även sökt lite annat kul på datorn och försökt få access till Intressant hahah
Känner mig säker endå då jag inte har något att gömma
Den har säkert kollat om man har Äkta windows med..
Min stora fråga är,, Är detta lagligt ?

Edit nu uppe i 6millioner Entries.

Sådära ja nu har den sökt igenom alla mina blizzard filer samn apple och photoshop med mera, Ganska kul Listan är lång uppe i 7millioner entries.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CitroFrukten:

Sådära ja nu har den sökt igenom alla mina blizzard filer samn apple och photoshop med mera, Ganska kul Listan är lång uppe i 7millioner entries.

den skannar väl tills den hittar nåt Aimbot program sen slutar den

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|