EA Origin ser vad du gör på din dator?

Permalänk
Medlem

Men snälla, är detta på tapeten fortfarande?

Google och facebook funkar på liknande sätt... Alla "gilla" eller googlesökningar bevakas och sparas för att ge dig skräddarsydd reklam i banners eller via mail. Detta är bara uppblåst med origin för att BF3 är så jävla hypeat :/ EA är ett seriöst företag (även om alla inte gillar deras spel) och skulle knappast börja sälja folks "deklarationer, bankuppgifter" rofl.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Det blir väl snart till att ha en separat hårddisk för Origin, Steam och liknande infektioner. Då kan dom roa sig med att spionera på varandra medans man har sitt privatliv på någon annan disk. Undrar om det finns någon smidig strömbrytare till SATA så man fysiskt kan byta disk utan för mycket besvär?

Du kan ju alltid köra 2 OS på datorn. Ett för origin och sedan ett annat för privat arbete/ xxx surf eller vad du nu gör

Permalänk
Medlem
Skrivet av tombman:

nice, får jag skicka en trojan till dig? eller öppna nån port och släpp in alla här på swec i din dator, SPELAR INGEN ROLL eller hur??? lol

Javisst, sålänge det inte påverkar mitt spelande

Permalänk
Medlem

Köpte det idag även fast jag sa att jag inte skulle göra det efter denna hype. Skitdetsamma ifall dom scannar, jag vill spela det där satans spelet så. Fick till och med limited edition

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Om man inte vill att Origin ska skanna igenom ens filer bör man väl kunna skapa ett till konto i winsows, som man sedan sätter deny-permissions för på alla mappar man inte vill att den ska gå igenom. Därefter håller man in shift, högerklickar på Origin genvägen och väljer run as different user och skriver inte det kontot.

På så vis bör väl ens hemliga filer även vara hemliga för Origin. Själv tar jag risken.

Permalänk
Skrivet av R0s3n:

Om man inte vill att Origin ska skanna igenom ens filer bör man väl kunna skapa ett till konto i winsows, som man sedan sätter deny-permissions för på alla mappar man inte vill att den ska gå igenom. Därefter håller man in shift, högerklickar på Origin genvägen och väljer run as different user och skriver inte det kontot.

På så vis bör väl ens hemliga filer även vara hemliga för Origin. Själv tar jag risken.

Slänga över allt på en annan hårddisk som du hot-swappar?

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheAndrew:

Slänga över allt på en annan hårddisk som du hot-swappar?

Borde funka fint det med.

Permalänk
Skrivet av Newklear:

Varför skulle origins datasamlande vara värre än t.ex Googles?

Är man så pass paranoid kanske man ska hålla sig borta från internet...

Google kan man blockera utan problem...

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av quattro-2.6:

Google kan man blockera utan problem...

och man kan ännu lättare blockera origin, så var är då problemet?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CitroFrukten:

Den visar nu 4.8 millioner Events och det är 8% av det totala värdet.
Har Excluderat allt som har med Origins egna mappar så ser bara vilka mappar den inte ska vara i och den har sökt igenom runt allt jag har på C: än så länge,
Vad ska man göra Tycker detta går som Malware eller fungerat intrångs försök för dom är ju fan inne å kollar min data, Går detta polis anmäla ?

Ainstallerade Origin Events gick från från det jag skrev i början ner till runt 200.000 istället.
så fick la en minskning på ett par millioner

Du har ju godtagit Origins villkor så det är ju enbart ditt fel

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av R0s3n:

Om man inte vill att Origin ska skanna igenom ens filer bör man väl kunna skapa ett till konto i winsows, som man sedan sätter deny-permissions för på alla mappar man inte vill att den ska gå igenom. Därefter håller man in shift, högerklickar på Origin genvägen och väljer run as different user och skriver inte det kontot.

På så vis bör väl ens hemliga filer även vara hemliga för Origin. Själv tar jag risken.

Detta borde fungera, har endast testat på cmd.exe än dock... Satte så att en användare inte fick läsa C:, med undantag för C:\Windows, C:\Program Files och hemkatalogen. Resten av katalogerna kunde man inte komma åt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Logfan:

Så det ska vara! Bojkotta Origin!

håller med bojkotta dom

finns en grupp på steam alla joinar den http://steamcommunity.com/groups/OriginSucks

Permalänk
Medlem

Tycker detta är vidrigt av EA och co. och det är chockerande att så många verkar tycka detta är helt helt Ok för EA att göra detta.
Att det alltid ska vara som mest skit och bök när man väl köper spelen är ju helt sanslöst.

Får helt klart bli någon typ av sandbox eller fix om man ska lira detta spelet igen...

Permalänk
Medlem

Har haft process monitor upp bra länge nu..

Filtrerat bort allt som börjar med c:\program files, syswow, origin cache m.m.
Händer inte speciellt mycket då.. Inte en gång har den kollat utanför "systemmapparna" som jag kan se.

Trodde den skulle leta igenom C: D: E: F: systematiskt p.g.a. sådant liv det har varit.

Permalänk
Proffsmobbare

Det roligaste med dessa trådar är väl alla "men hur orkar ni bry er"-svaren. Om man byter Origin och EA mot FRA och staten? Hade ni svarat samma sak då?

Det värsta är ju inte att EA får tag i uppgifter, det missar hela poängen. Det värsta är att det är ett STEG i fel riktning. Om det är allmän acceptans på sådant här, vad sker då om några år?

Permalänk
Medlem

Bara så ni vet så tar facebook också reda på vad ni är inne på så att de kan ge rätt reklam. Bojkotta facebook!! Har ni något nu verkligen inte vill att någon annan inte ska veta så lägg det inte på datorn eller internet.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Ni kan ju alternativt köra alla filer på en nas och endast ha windows på disk och origin/bf3 på en annan ssd disk såsom jag har orirgin är inte så smart att den kan gå igenom via nätverket till en nas som dessutom har avast som isf borde blocka det som virus.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Entusiast

Vänta nu...
Det finns en programkategori till som scannar igenom hela hårddisken titt som tätt: Antivirus. Kanske dags o skrota dem med?

Som tidigare nämnts i tråden, kan det handla om att det är en typ av "badware"-scanner det handlar om, som letar efter programvaror som används för "botting"/fusk. Enda sättet att effektivt hitta dessa "badwares" är att scanna igenom hela hårddisken, precis som andra programvaror gör. Såsom antivirus, adwares med mera.
Jag kan inte bevisa eller neka något. Det är bara en teori.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Bara så ni vet så tar facebook också reda på vad ni är inne på så att de kan ge rätt reklam. Bojkotta facebook!! Har ni något nu verkligen inte vill att någon annan inte ska veta så lägg det inte på datorn eller internet.

Finns en god anledning att jag värar skaffa facebook, priset är för högt, jag undviker även googles tjänster i rätt stor utsräckning. Synd bara att majoriteten inte bryr sig om hur mycket olika företag kartlägger dem.

Skulle aldrig fala mig in att köpa, eller spela, ett spel somkr lever att jag installerar pion program på min dator. Blir väll så att man snart bara kan spela små indie spel eller får skafa en konsol, däe man inte har nån data i.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Det roligaste med dessa trådar är väl alla "men hur orkar ni bry er"-svaren. Om man byter Origin och EA mot FRA och staten? Hade ni svarat samma sak då?

Det värsta är ju inte att EA får tag i uppgifter, det missar hela poängen. Det värsta är att det är ett STEG i fel riktning. Om det är allmän acceptans på sådant här, vad sker då om några år?

Vad är det för uppgifter de plockar?

Ipnummer mail m.m har man ju redan försett dem med genom att ansluta.

Permalänk
Medlem

Battlefield 3 bojkott? Origins DRM-avtal

Snubblade över detta -> http://www.expressen.se/noje/1.2612801/battlefield-3-bojkotta...

Verkar som att Origins DRM-skydd kontrollerar en del av vad man har på datorn.
Har inte köpt spelet än men blev riktigt skeptisk när jag läste detta.

Någon annan som köpt spelet som reagerat över detta?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

/care tbh, dom samlar information om din data. låter inte så farligt,

Permalänk
Medlem

Det är många som har reagerat över detta på forumet., jag personligen kunde inte bry mig mindre. De får gärna söka igenom min dator, hell de får nog till och med söka igenom min lägenhet om de så vill det, jag har ändå inget speciellt på datorn mer än en del underliga och bortglömda anteckningar!

Permalänk

dom får gärna kolla på mina porr sidor

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Snubblade över detta -> http://www.expressen.se/noje/1.2612801/battlefield-3-bojkotta...

Verkar som att Origins DRM-skydd kontrollerar en del av vad man har på datorn.
Har inte köpt spelet än men blev riktigt skeptisk när jag läste detta.

Någon annan som köpt spelet som reagerat över detta?

Som köpt spelet? Nej
Men jag vägrar köpa det på grund av det.

Det är sak samma vad EA säger egentligen. Om informationen inte skall användas till någonting och heller inte säljas/sparas m.m. så finns det ingen anledning till att samla in den. Och som vanligt när det gäller företag så är det vinstintresse som styr, inte någon rosig omtanke för kunderna så även om det inte vore en ren och skär lögn så finns det ingenting som säger att det inte kommer ändras senare.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Det är ganska kul att det är just origin man blir arga på. De är ju inte direkt de enda som kollar igenom folks datorer.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem

jag tror inte att dom berättar allt men såhär sa dom till SVT:
"-För att Origin ska få installera program på datorn måste man först göra en ändring i Windows-registret, säger Tiffany Steckler på EA till SVT. Det innebär att Windows skannar av en hel del innehåll i datorn och det kan se ut som att vi skannar av det. Men det här är en normal Windows-funktion och inte en informationsinsamlingsprocess."

Visa signatur

Intel Core i7 12700K, 64GB RAM, 2TB SSD, RTX3080

Permalänk
Medlem

Tänker inte bojkotta bf3 bara för origin. är för beroende av bf3 för det.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av adsa:

jag tror inte att dom berättar allt men såhär sa dom till SVT:
"-För att Origin ska få installera program på datorn måste man först göra en ändring i Windows-registret, säger Tiffany Steckler på EA till SVT. Det innebär att Windows skannar av en hel del innehåll i datorn och det kan se ut som att vi skannar av det. Men det här är en normal Windows-funktion och inte en informationsinsamlingsprocess."

Hade razor1911 kallat origin för "en trojan" om detta EA säger är sant? Njaaaee, tveksamt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"