EA Origin ser vad du gör på din dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adsa:

jag tror inte att dom berättar allt men såhär sa dom till SVT:
"-För att Origin ska få installera program på datorn måste man först göra en ändring i Windows-registret, säger Tiffany Steckler på EA till SVT. Det innebär att Windows skannar av en hel del innehåll i datorn och det kan se ut som att vi skannar av det. Men det här är en normal Windows-funktion och inte en informationsinsamlingsprocess."

läste också detta men då undrar jag varför i den gamla avtalet står det att de har rätt att sälja vidare info till andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Snubblade över detta -> http://www.expressen.se/noje/1.2612801/battlefield-3-bojkotta...

Verkar som att Origins DRM-skydd kontrollerar en del av vad man har på datorn.
Har inte köpt spelet än men blev riktigt skeptisk när jag läste detta.

Någon annan som köpt spelet som reagerat över detta?

Bara snåla pirater orkar ens bry sig om DRM-skydd. Laglydiga medborgare har inget emot det.

Klart fan man ska få skydda sig egen programvara. Om du hade skills nog att göra ett spel så bra som Bf3 - eller vilket annat jävla spel som helst - skulle du då inte vilja ha kompensation för det?

Utan kapital blir det inga nya spel..

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Snubblade över detta -> http://www.expressen.se/noje/1.2612801/battlefield-3-bojkotta...

Verkar som att Origins DRM-skydd kontrollerar en del av vad man har på datorn.
Har inte köpt spelet än men blev riktigt skeptisk när jag läste detta.

Någon annan som köpt spelet som reagerat över detta?

Bara snåla pirater orkar ens bry sig om DRM-skydd. Laglydiga medborgare har inget emot det.

Klart fan man ska få skydda sig egen programvara. Om du hade skills nog att göra ett spel så bra som Bf3 - eller vilket annat jävla spel som helst - skulle du då inte vilja ha kompensation för det?

Utan kapital blir det inga nya spel..

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Bara snåla pirater orkar ens bry sig om DRM-skydd. Laglydiga medborgare har inget emot det.

Klart fan man ska få skydda sig egen programvara mot as som du? Om du hade skills nog att göra ett spel så bra som Bf3 - eller vilket annat jävla spel som helst - skulle du då inte vilja ha kompensation för det?

Utan kapital blir det inga nya spel.. få in det i din dumma skalle.

Heh, snacka om påhopp...

Tror inte riktigt du har läst vad vi diskuterar här.
Vi pratar inte om DRM-skydd i den mån som ska förhindra piratkopiering utan om insamlig av information från köparna av spelet.
Så nej, det handlar inte om att skydda sin egen programvara, det handlar om informationsinsamling och det är det vi diskutera.

Förstår inte hur kapital är inblandat i detta förutom i det faktum om EA skulle sälja informationen vidare (vilket stridet mot avtalet man accepterar).

Och för att diskutera min fråga om kompensation så har jag och ett par kollegor släppt ett par apps på Android market som är helt gratis att ladda hem. Så svaret på den frågan är nej.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Bara snåla pirater orkar ens bry sig om DRM-skydd. Laglydiga medborgare har inget emot det.

Klart fan man ska få skydda sig egen programvara mot as som du? Om du hade skills nog att göra ett spel så bra som Bf3 - eller vilket annat jävla spel som helst - skulle du då inte vilja ha kompensation för det?

Utan kapital blir det inga nya spel.. få in det i din dumma skalle.

Se till att hjärnan är inkopplad, "innan" fingrarna vidrör tgb...

Personangreppet hade du kunnat skippa helt och hållet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Heh, snacka om påhopp...

Tror inte riktigt du har läst vad vi diskuterar här.
Vi pratar inte om DRM-skydd i den mån som ska förhindra piratkopiering utan om insamlig av information från köparna av spelet.
Så nej, det handlar inte om att skydda sin egen programvara, det handlar om informationsinsamling och det är det vi diskutera.

Förstår inte hur kapital är inblandat i detta förutom i det faktum om EA skulle sälja informationen vidare (vilket stridet mot avtalet man accepterar).

Och för att diskutera min fråga om kompensation så har jag och ett par kollegor släppt ett par apps på Android market som är helt gratis att ladda hem. Så svaret på den frågan är nej.

Skrivet av milla_66:

Se till att hjärnan är inkopplad, "innan" fingrarna vidrör tgb...

Personangreppet hade du kunnat skippa helt och hållet!

Full och dum.. Ber om ursäkt men första inlägget fick mig att blossa upp i ilska kring snåla pirater. Har förstått nu att ämnet inte alls ämnade det dock bibehåller jag mina åsikter.

Ang. ämnet: Detta är bara upplagt för galna konspirationsteorier.. Klarar man inte En storebror så klarar man inga. Och vi har flera.. Det är bara acceptera läget. Ingen behöver godkänna villkoren.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Bara snåla pirater orkar ens bry sig om DRM-skydd. Laglydiga medborgare har inget emot det.

Dagens skämt. DRM drabbar inte pirater, det drabbar ENBART dom som köper spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianen:

Dagens skämt. DRM drabbar inte pirater, det drabbar ENBART dom som köper spelen.

Så piraterna har inget med det att göra menar du? =P Du tror inte att det är pga. just piraterna detta skydd behövs?

Bara skyldiga har något att dölja.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Om dom skanna för att få en vink av vilken hårdvara och prestanda man har för att optimera spelet är ok.
Men sen tycker jag att det går för långt, enda intresse jag kan se att snoka igenom hela dator är att
sälja informationen eller ha en riktad reklam .
Inget som jag gillar

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Så piraterna har inget med det att göra menar du? =P Du tror inte att det är pga. just piraterna detta skydd behövs?

Bara skyldiga har något att dölja.

Eftersom DRMet inte påverkar pirater det minsta så.. nej. Det behövs inga vidriga DRM för att BRA spel ska sälja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianen:

Eftersom DRMet inte påverkar pirater det minsta så.. nej. Det behövs inga vidriga DRM för att BRA spel ska sälja.

Självklart behövs det skydd. Inser du inte det? Liknande skydd går att hitta överallt i samhället.. Kommer alltid finnas människor som tror sig stå över alla andra.. även om du inte gör det.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk

Vad händer när dom blir hackade a la PS3. Allas information kommer ligga ute på internet. Då är det inte lika roligt...

Permalänk

Skriver som jag skrev i andra tråden.

Vad händer när dom blir hackade a la PS3. Allas information kommer ligga ute på internet. Då är det inte lika roligt...

Permalänk
Medlem

Helvete vad svårt det skall vara att sätta saker i perspektiv. Facebook? gratis, Google? gratis... Tjänster som i stort sett drivs genom reklam och bruk av information till priset av integritet. Företag måste gå runt och dessa tjänster är ju helt gratis. Finns flera essentiella skillnader som ni kanske skulle ta och fundera över, tex. så kan man när som helst sluta använda gratistjänster utan ekonomisk insats. Om det då skulle vara liknande gällande köpt programvara så skulle jag alltså då kunna returnera programvaran med pengarna tillbaka när/om jag känner att det är fel.

Battlefield 3? 400 kronor och jag antar att det inte direkt skyltas med varning på produkten när du köper den utan detta framkommer när du väl sitter där och godkänner deras avtal.

Jag sätter inte så stort värde i just detta fall och kommer möjligtvis även jag köpa BF3, men det är ännu ett steg mot FEL riktning. Visst det är alltid skönt att dra en /care och fortsätta följa strömmen blint, men jag är iaf tacksam för människor som faktiskt reagerar.

Just bojkotten i det här fallet är ju bara löjligt men principiellt. Med tanke på Battlefields målgrupp, hur många vet ens vad ett spyware är eller ens hur spelmarknaden såg ut förr och kan reflektera över detta öht.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad på piratuppmaningar och inlägg som bröt mot § 7*

Det är som sagt inte tillåtet att uppmana till piratkopiering eller att antyda att man har piratkopierat material. Nedan följer ett utdrag om varför regeln existerar, hela tråden kan läsas här.

Citat:

Q: Varför existerar regel 7? Det borde väl vara fritt att diskutera piratkopiering?
A: Regeln existerar av två huvudsakliga skäl. För det första är piratkopiering ett brott och det finns något som heter ”medhjälp till brott mot upphovsrättslagen”. Vi vill givetvis inte riskera att bli indragna i en rättsprocess på grund av ett ämne som egentligen ligger utanför SweClockers huvudområde.

För det andra är vi medvetna om att väldigt många piratkopierar. Skulle dessa diskussioner vara tillåtna riskerar mjukvaruforumen att översvämmas av frågor om piratkopior, vilket med all säkerhet sänker nivån med flera snäpp.

Q: Varför är ni så hårda med regel 7, man får ju inte ens nämna att man piratkopierar?
A: Orsaken är att regeln ska vara så lätt att tolka och efterleva som möjligt, både för användare och moderatorer. Det handlar också om en förebyggande åtgärd. Erfarenheterna visar att trådar där användare öppet skyltar med piratkopiering löper stor risk att gå över till diskussioner om hur man piratkopierar.

Q: Varför tar ni ställning emot piratkopiering?
A: SweClockers tar inte ställning för eller emot piratkopiering. Regel 7 är en anpassning till svensk lagstiftning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Självklart behövs det skydd. Inser du inte det? Liknande skydd går att hitta överallt i samhället.. Kommer alltid finnas människor som tror sig stå över alla andra.. även om du inte gör det.

Klart att det behövs skydd, inom rimliga gränser såklart. Vill jag ha ett "skydd" som tvingar mig att vara konstant uppkopplat? Svaret är nej och jag kommer troligtvis inte att lägga pengar eller energi på det spelet.

Gratis kommer alltid att vara ett alternativ, det kan inte besegras med något annat än bättre produkter som folk vill betala för. Det är helt sjukt att någon random piratgrupp kan släppa en bättre produkt än en spelstudio.

Såhär ska det inte vara. Det ska motverkas och inte förvärras!

Permalänk
Medlem

Laddade ner Process Monitor och kikade runt lite. Märkte att rundll32.exe skapar filer hela tiden?
Närmare bestämt "C:\Users\KKay\AppData\Roaming\Macromedia\Flash Player\#SharedObjects\NMK8SM7X\sverigesradio.se\sr_mediaplayer.sxx". Whats up with that? Jag har inte ens varit inne på sverigesradio.se vad jag vet.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Det fanns lite olika trådar om samma sak så jag slog ihop dem till en enda så blir diskussionen mer koncentrerad och intressant!

Permalänk

Aaaaaargh! Och mitt belevade och superbt välformulerade inlägg försvann i etern, tvi dig! Tror jag går och lägger mig igen, en liten stund... BF3 kommer hur som helst inte synas i mitt hem.

Permalänk
Skrivet av quattro-2.6:

Google kan man blockera utan problem...

Hur blockar man google/facebook?
PS. Kommer definitivt att avinstallera allt som har med BF3 att göra!

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AshyStyle:

Hur blockar man google/facebook?

Använd de, inte ^^
Eller ha en VPN (hemlig surf mot storebror) så kan du surfa fritt, sen har man inte facebook eller har bara mindre sanna uppgifter i profilen ^^

OnT: The -witcher 1 och 2 har sålt riktigt bra helt utan DRM och på konsol lipper man som regel (märkbara) DRM ocj spionerande (frivilligt med Kinect), om man undviker Steam på Ps3 iaf

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Silent Warrior:

Aaaaaargh! Och mitt belevade och superbt välformulerade inlägg försvann i etern, tvi dig! Tror jag går och lägger mig igen, en liten stund... BF3 kommer hur som helst inte synas i mitt hem.

Det var tråkigt att höra. Det ska gå att skriva trots att trådarna flyttas, dock kan det bli så att ens session hinner ta slut innan man postat inlägget. Det bästa sättet att undvika detta är att trycka på "förhandsgranska" lite nu och då och/eller kopiera det man skriver innan man postar. I vissa fall kan det även gå att rädda innehållet genom att backa webbläsaren ett steg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muki91:

läste också detta men då undrar jag varför i den gamla avtalet står det att de har rätt att sälja vidare info till andra

idet gamla stod det oxå att om dom säljer det vidare till tredje partsföretag så gör dom det anonymt, dvs dessa företag vet inte vart informationen kommer ifrån.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Tycker väll inte att detta är riktigt ok, snart är vi här efter att ha klickat yes på 1000sidor EULA.........http://youtu.be/MAdu6GHV3tQ

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Entusiast

Finns det några bevis på att den scannade informationen skickas någonstans?... om inte är det mest troligt att det bara handlar om en "badware" scanning likt ett antivirus-program.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SysGhost:

Finns det några bevis på att den scannade informationen skickas någonstans?...

Naturligtvis inte, men en bra pöbel behöver inga bevis för att storma vidare. Det har redan förklarats i tråden varför origin har ett legitimt behov av att undersöka vilka program som är installerade.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av monster08:

Det är ganska kul att det är just origin man blir arga på. De är ju inte direkt de enda som kollar igenom folks datorer.

BF3 sålde 5milj+ under första veckan o är då det bäst säljande spelet i EAs 29åriga histroria.

EA är förmodligen mindre populära hos spelare till skillnad mot t.ex blizzard

Citat:

Blizzard said that its own scanning of "World of Warcraft" players' computers is different from that of the "Everquest" situation, because Blizzard spells out in the game's end-user license agreement, or EULA, that the company maintains the right to perform such anti-hacking scans. Players like Dennis and others who have complained about the scanning on the game's official forums don't have much of a leg to stand on, Blizzard says.

"People should read contracts," Lagrave said. "Whenever we update our game, that EULA is always displayed so that people have to accept it every time. So it's been in their face many times."

Kramer agreed that players need to be more careful about reading what they agree to.

"People should read the EULA," Kramer said. If they don't, "that's like saying, 'I didn't read the contract before I signed it. Why does the devil own my soul now?'"
http://news.cnet.com/Game-players-say-Blizzard-invades-privac...

Permalänk
Medlem

Asså jag har hatat EA sedan dom köpte upp Westwood som skapa första Command and conquer spelen pågrund av att dom förstörde kommande C&C som Generals med alla jävla buggar i multiplayer.

Men detta är droppen som svämmar över för mig aldrig i livet jag ska ha BF3 om Origin spionerar på vad jag gör på min dator.

Permalänk
Medlem

Lite fashinerande enligt mig är att steam nu anses vara en bra client..

När steam tågade in iom cs 1.6 kunde man läsa sida upp o sida ned på nätet om detta förbannade program, handsnidat av lusifer själv.

Fortfarande intresserad av vilken information de stjäl från mig om man är origin användare.
ang eulaorna så tycker jag de är bedrövliga.

Permalänk

Jag har piratat spel tidigare, men den här gången endast köpt spel legalt till min nya dator. Vad jag b l a fått betala för är spionprogrammet Origin och bloatwaren till Heroes VI. Undra vad som följer med Skyrim som man förbeställt?

Sån här skit får en allvarligt att fundera över att sluta betala för spel och installera dameon toos och annat så man kan mönstra ombord på piratskutan igen.

Varför bestraffar och spionerar spelutgivarna på sina betalande kunder?

Permalänk
Medlem

*jäkla telefon*