Permalänk
Avstängd

View distance? Bara slå på stora trumman i .ini filen.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Nej, dll ger bara svarta lådor.
Fallout fixet ger mer prestanda och utan dom svarta lådorna

Trevligt, blir att prova. Tack!

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem

Ja, har trixat o fixat med olika FXAA-varianter nu, lyckades hitta en rätt så realistisk utan det där "cartoon"-liknande stilen.
http://www.skyrimnexus.com/downloads/file.php?id=191

Den ser strålande ut i dagsljus. Men går du in i ett hus eller i en grotta blir det för mörkt, visst är det verkligt på det viset, men jag har inte lust att ta fram en fackla så fort jag kommer till ett mörkt ställe.

Beslutade mig för att avinstallera den och köra på original, kanske kommer det nåt lite bättre längre fram.

Permalänk
Medlem

Spelat Skyrim i ca. 10 minuter och har insett att det inte går att ha skölden i vänsterhand, går det att fixa? Går inte det att fixa blir det mage alt avinstallation.

Jag förresten en Deathaddermus för vänsterhänta, Skyrim tillskillnad från andra spel förstår inte att jag ställ om knapparna så att jag fortfarande klicka med den vänstra knappen. Så jag klicka med den högra knappen istället, ofattbart irriterande.

Visa signatur

Intel i7 2600K 4,2ghz, GTX 460 1GB SLI, 120GB SSD Intel 320, Asus P8P67-M PRO, 8GB ram, ANTEC TP 750W, Fractal Design R3, Noctua NH-U12P, 226BW Samsung 22' ,Win 7 64bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte80:

Spelat Skyrim i ca. 10 minuter och har insett att det inte går att ha skölden i vänsterhand, går det att fixa? Går inte det att fixa blir det mage alt avinstallation.

Jag förresten en Deathaddermus för vänsterhänta, Skyrim tillskillnad från andra spel förstår inte att jag ställ om knapparna så att jag fortfarande klicka med den vänstra knappen. Så jag klicka med den högra knappen istället, ofattbart irriterande.

Kommer garanterat komma en mod som ändrar det, spela och njut av spelet istället, sen jag sluta irritera mig på skit saker så har spelet varit 100% bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Nej, dll ger bara svarta lådor.
Fallout fixet ger mer prestanda och utan dom svarta lådorna

Fallout fixen?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Fallout fixen?

#11609415

Permalänk

Har någon ett tips på vad för tweaks som skulle passa till ett 56oTI/i5-2500K 4,5Ghz system?

Kört allt i Ultra nu och kan leva med att FPSen sjunker till 25 ibland. Håller dock oftast 40.

Uppskattar hjärtligt ett svar!

Visa signatur

"He was a soldier of Rome. Honour him."

Chassi: NZXT H2 Svart Mobo: Gigabyte GA-Z68AP-D3 CPU: i5 2500K Heatsink: Xigmatek Gaia Fans: ZM-F3/Sickle Flow RAM: Corsair Vengeance 8 GB GPU: Gigabyte GTX 560Ti OC PSU: FSP 650W 80+ Gold SSD: Crucial M4 64 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte80:

Spelat Skyrim i ca. 10 minuter och har insett att det inte går att ha skölden i vänsterhand, går det att fixa? Går inte det att fixa blir det mage alt avinstallation.

Jag förresten en Deathaddermus för vänsterhänta, Skyrim tillskillnad från andra spel förstår inte att jag ställ om knapparna så att jag fortfarande klicka med den vänstra knappen. Så jag klicka med den högra knappen istället, ofattbart irriterande.

Avinstallera för att man inte kan ha sköld i vänster hand haha, är du på riktigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte80:

Spelat Skyrim i ca. 10 minuter och har insett att det inte går att ha skölden i vänsterhand, går det att fixa? Går inte det att fixa blir det mage alt avinstallation.

Jag förresten en Deathaddermus för vänsterhänta, Skyrim tillskillnad från andra spel förstår inte att jag ställ om knapparna så att jag fortfarande klicka med den vänstra knappen. Så jag klicka med den högra knappen istället, ofattbart irriterande.

Skrivet av Zcorc:

Kommer garanterat komma en mod som ändrar det, spela och njut av spelet istället, sen jag sluta irritera mig på skit saker så har spelet varit 100% bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av crackho:

Avinstallera för att man inte kan ha sköld i vänster hand haha, är du på riktigt?

Antar att ni menar höger hand, då vad jag sett så har alltid min gubber skölden i vänster hand.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Skrivet av putte80:

Spelat Skyrim i ca. 10 minuter och har insett att det inte går att ha skölden i vänsterhand, går det att fixa? Går inte det att fixa blir det mage alt avinstallation.

Jag förresten en Deathaddermus för vänsterhänta, Skyrim tillskillnad från andra spel förstår inte att jag ställ om knapparna så att jag fortfarande klicka med den vänstra knappen. Så jag klicka med den högra knappen istället, ofattbart irriterande.

Det har funnits ett tag redan. Jag är också en sån som måste ställa om alla kontroller i alla spel Så denna mod har jag använt sen dag 2. Fixar det mesta iaf. Det är bara store-knappen R som strular en aning fortförande, men tyckte jag läste igår om en hotfix i kommentarerna.

http://www.skyrimnexus.com/downloads/file.php?id=88

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

View distance? Bara slå på stora trumman i .ini filen.

Jag har ändrat i princip alla inställningar som finns i ini, och visst, det blir en viss skillnad, tex ser man ganska tydligt att gräset syns på längre avstånd. Men det största problemet, och det jag inte lyckas få bukt med, är att större objekt ofta försvinner och hoppar fram, även om man står ganska nära. Illusionen liksom spricker när hela träd, stenar och till och med vattenfall mitt i allt bara "poppar upp" framför en, för att sedan sekunden efter när man lämnat platsen "poppa" bort.

Har inte hittat något som förbättrar detta.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Jag kör med 2 st 6970 och upplever detta:

Om jag går genom en dörr, dvs laddar en ny "värld", så får jag 20-30 fps.

Om jag sedan tabbar ner spelet och sedan tabbar upp (för mig alt+tab sedan alt+tab[följt av]alt+shift+tab) så får jag

40-60fps i städer
40-90fps i öppna vildmarken (osäker på siffran)
100+fps i dungeons

Aningen jobbigt att behöva tabba ner och upp igen varje gång man laddar på nytt men gör jag inte det är det slideshow-prestanda. Avaktiverar jag Crossfire så slipper jag detta men får aningen lägre fps. Har testat runt med lite olika saker så kan inte sätta fingret på just vad som triggat detta om det är något jag lyckats åstadkomma.

Kör 11.11 och Cap 1 (nya)

EDIT: stryk det ovan, testade avaktivera CF nu och får 90fps i den öppna vildmarken jämfört me de 40fps (inte högre än så) med CF på. Mindes det som att jag fick en ökning med CF, kanske jag fick det men att joxxandet fram och tillbaks resulterade i en ökning med 1 kort ist för 2.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Utopolitan:

Jag har ändrat i princip alla inställningar som finns i ini, och visst, det blir en viss skillnad, tex ser man ganska tydligt att gräset syns på längre avstånd. Men det största problemet, och det jag inte lyckas få bukt med, är att större objekt ofta försvinner och hoppar fram, även om man står ganska nära. Illusionen liksom spricker när hela träd, stenar och till och med vattenfall mitt i allt bara "poppar upp" framför en, för att sedan sekunden efter när man lämnat platsen "poppa" bort.

Har inte hittat något som förbättrar detta.

Kolla på "cell-fixen" här: http://deadendthrills.com/2011/11/madness-in-the-method/
Den ger sjuk detaljnivå över i princip hela synliga ytan, med priset 10-15 FPS såklart.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Kolla på "cell-fixen" här: http://deadendthrills.com/2011/11/madness-in-the-method/
Den ger sjuk detaljnivå över i princip hela synliga ytan, med priset 10-15 FPS såklart.

Någon ide om vart man lägger dDrawLandShadows=1 och dDrawLandShadows=1?

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av StenTuff:

Någon ide om vart man lägger dDrawLandShadows=1 och dDrawLandShadows=1?

I "SkyrimPrefs.ini", den som finns i Dokument-mappen. Variablen finns redan där, men är satt till 0 som standard.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Utopolitan:

Jag har ändrat i princip alla inställningar som finns i ini, och visst, det blir en viss skillnad, tex ser man ganska tydligt att gräset syns på längre avstånd. Men det största problemet, och det jag inte lyckas få bukt med, är att större objekt ofta försvinner och hoppar fram, även om man står ganska nära. Illusionen liksom spricker när hela träd, stenar och till och med vattenfall mitt i allt bara "poppar upp" framför en, för att sedan sekunden efter när man lämnat platsen "poppa" bort.

Har inte hittat något som förbättrar detta.

På fallout 3 som är med samma motor??? Så fick jag iallfall upp _allt_ på viewdistance - städer på andra sidan kartan osv genom att tweaka Ini filen. Ska kolla hur långt jag ser i skyrim och rapportera tillbaka 8)

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Kolla på "cell-fixen" här: http://deadendthrills.com/2011/11/madness-in-the-method/
Den ger sjuk detaljnivå över i princip hela synliga ytan, med priset 10-15 FPS såklart.

Jag testade lägga till

uGridsToLoad=11
uExterior Cell Buffer=144
iPreloadSizeLimit=262144000

i Skyrim.ini men nu kommer jag inte förbi laddningsskärmen. Det börjar ladda men fryser efter några sekunder. Nån aning om vad jag gör fel?

EDIT:

Ah, nu funkade det! Man ska tydligen inte skrivskydda filen... Men nu blev det verkligen skillnad! Stor drop i framerate också naturligtvis, frågan är om det är värt det. Spelet kraschade dessutom efter två minuter, inte särskilt stabilt ^^

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Utopolitan:

Jag testade lägga till

uGridsToLoad=11
uExterior Cell Buffer=144
iPreloadSizeLimit=262144000

i Skyrim.ini men nu kommer jag inte förbi laddningsskärmen. Det börjar ladda men fryser efter några sekunder. Nån aning om vad jag gör fel?

Eventuellt måste du även fixa så Skyrim kan använda mer minne, även det finns beskrivet i blogginlägget.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Eventuellt måste du även fixa så Skyrim kan använda mer minne, även det finns beskrivet i blogginlägget.

Nu har jag lyckats testa mer utförligt, här är mina prestandaresultat.

Först och främst, den här fixen tar verkligen kål på (nästan) alla LODfade fenomen och resultatet är SÅÅÅÅÅ mycket bättre.
Hur som helst, jag kör med två gtx560 Ti i SLI. Jag sprang omkring i områdena strax utanför Whiterun och snittade ungefär 30 fps. Minimum låg på kanske 20 fps, max var strax över 40.

Det tragiska är dock att inget av korten någonsin gick över 70 % i belastning. Videominnet var inte fullt, men nästan. Jag har 1024 och som max nådde det 1010.
Är spelet bara dåligt optimerat eller kan detta bero på något annat?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Utopolitan:

Nu har jag lyckats testa mer utförligt, här är mina prestandaresultat.

Först och främst, den här fixen tar verkligen kål på (nästan) alla LODfade fenomen och resultatet är SÅÅÅÅÅ mycket bättre.
Hur som helst, jag kör med två gtx560 Ti i SLI. Jag sprang omkring i områdena strax utanför Whiterun och snittade ungefär 30 fps. Minimum låg på kanske 20 fps, max var strax över 40.

Det tragiska är dock att inget av korten någonsin gick över 70 % i belastning. Videominnet var inte fullt, men nästan. Jag har 1024 och som max nådde det 1010.
Är spelet bara dåligt optimerat eller kan detta bero på något annat?

Jag har samma "problem", med 11 celler får jag 50-60% GPU-belastning. Tror det är annat som spökar, typ att spelet inte trådar tillräckligt bra och överlastar processorn. Kan också vara så enkelt att motorn i sig inte klarar den massiva mängden detaljer vi öser, på, utan bara ger upp.

Jag kör 7-8 om jag minns rätt, det blir lite bättre än standard men fortfarande spelbart.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Jag testade lägga till

uGridsToLoad=11
uExterior Cell Buffer=144
iPreloadSizeLimit=262144000

i Skyrim.ini men nu kommer jag inte förbi laddningsskärmen. Det börjar ladda men fryser efter några sekunder. Nån aning om vad jag gör fel?

EDIT:

Ah, nu funkade det! Man ska tydligen inte skrivskydda filen... Men nu blev det verkligen skillnad! Stor drop i framerate också naturligtvis, frågan är om det är värt det. Spelet kraschade dessutom efter två minuter, inte särskilt stabilt ^^

Vad är det som ändras av det där?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag har samma "problem", med 11 celler får jag 50-60% GPU-belastning. Tror det är annat som spökar, typ att spelet inte trådar tillräckligt bra och överlastar processorn. Kan också vara så enkelt att motorn i sig inte klarar den massiva mängden detaljer vi öser, på, utan bara ger upp.

Jag kör 7-8 om jag minns rätt, det blir lite bättre än standard men fortfarande spelbart.

Ja det står ju faktiskt i artikeln att spelet inte är optimerat för antal celler större än 5.
Det är verkligen tråkigt att utvecklare inte brottas mer med att försöka eliminera irritationsmoment av den här typen. Som jag skrev tidigare, den upplevda illusionen fallerar som ett korthus i samma stund som spelmotorn börjar knaka i fogarna, i varje fall för min del. Lågupplösta texturer rör mig knappt i ryggen, men objekt och texturer som inte klarar av att stå stilla får jag bara ont i huvudet av.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Vad är det som ändras av det där?

Maximal viewdistance. Inga objekt som hoppar in eller byter form/utseende mitt framför ögonen på dig. Skillnaden är enorm. Det kommer dessutom våldta din dator och prestanda (såvida du inte har 2 x gtx580 eller liknande skulle jag tänka mig).

EDIT:
Här har du länken som Emil B ursprungligen postade: http://deadendthrills.com/2011/11/ma...in-the-method/

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Relik 📜

Stand by för jättestor bild. Titta framför allt på detaljerna vid staden, nära "kameran" är det ingen skillnad. FPS-värdena är ungefär vad jag får ut med datorn i sign, de varierar dock kraftigt beroende på exakt var man tittar. Tänk på att bilden har en del JPEG-artefakter, den komprimeras av imgur!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Verkar som att många moddar skall placeras i:
\steamapps\common\skyrim\Data\

Måste man köpa det via steam eller ser det likadant ut om man köper det någon annanstans (så att alla moddar fungerar)?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Läster någonstans att CPU:n tar hand om skuggorna nästan till 100%, det kan nog bidra till att GPU:n inte nyttjas till fullo.
Själv ändrade jag shadows till high från tidigare ultra. Tjänade ca 10 FPS.

Folk som frågat om lite moddar.. Bara att kolla in http://www.skyrimnexus.com/index.php som någon tidigare länkat.

Några som jag rekommenderar är:

Enhanced Night Skyrim
http://www.skyrimnexus.com/downloads/file.php?id=85

Skyrim Sunglare
http://skyrimnexus.com/downloads/file.php?id=116

Detailed Faces
http://www.skyrimnexus.com/downloads/file.php?id=26

En ny hd-texture-mod finns redan att tankar ner:
http://www.skyrimnexus.com/downloads/file.php?id=607

Dock är den i ett tidigt stadie men ser redan lovande ut. Har inte testat själv än ska tilläggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Stand by för jättestor bild. Titta framför allt på detaljerna vid staden, nära "kameran" är det ingen skillnad. FPS-värdena är ungefär vad jag får ut med datorn i sign, de varierar dock kraftigt beroende på exakt var man tittar. Tänk på att bilden har en del JPEG-artefakter, den komprimeras av imgur!

Bra tänkt. Jag gjorde en egen som jag tyckte visade skillnaden lite tydligare. Tror knappast det behöver sägas vilka som är före och efter

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Så pass. Hur kommer det sig att man får en boost av det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av KKay:

Så pass. Hur kommer det sig att man får en boost av det?

Skickades från m.sweclockers.com

Drivrutinerna till grafikkorten är konfade för vissa spel och kör anpassade inställningar för olika .exe filer

... i think