"Äkta" PC-spel, en död genre?

Permalänk
Medlem

RTS och MMO är fortfarande PC only Nästan i alla fall... Finns några RTS till konsoll, men de är inte spelade så ofta på konsoll

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindrax:

Tror du missuppfattar konceptet med "moddning" faktiskt. Att "FUSKA i spel är inte att modda ett spel till det bättre anser jag bara för att man kan genom vissa mods. Att modda, per definition för mig i alla fall, är att förändra, förbättra, skapa mer innehåll osv i ett spel. Som att fixa bättre texturer, lägga till fler items, monster och locations som jag uppskattar i vissa spel. Dessutom kan moddarna även skapa mods som fixar buggar och löser problem i spel när speltillverkaren skiter i vilket. Visst bör vi ställa högre krav på tillverkaren av spelet men genom moddar kan vi i spelarbasen förändra ett spel till vårt tycke och smak vilket bara förhöjer värdet av spelet. Man väljer ju själv om man vill köra med mods eller inte. Sen att spelarbasen inte skall behöva fixa buggar, uppenbara fel i spelmekaniken eller drivrutinsproblem är självklart, det är tillverkarnas problem att göra.

Sen är det inte ovanligt att det kommer moddar som gör vissa spelmoment svårare också.
Det finns gott om andra spelare som inte heller tycker om när det är för lätt.
T.ex. Oscuro's Oblivion Overhaul gör ju vissa områden radikalt mycket svårare än i vanliga Oblivion.
I vanliga Oblivion kunde man klara av magi-gilles-questen före nivå 10. Med OOO installerat så bör man inte försöka innan man är närmare nivå 30+. Min gubbe var chanslös på nivå 23.

I Fallout 3/NV fanns det gott om moddar som ökade vapnen och motståndarnas skada eftersom högnivåstriderna blev för tråkiga i vanliga spelet. De urartade till två (eller flera) flera fläskberg som knappt gjorde skada på varandra.

Själv brukar jag försöka spela lite granna utan moddar först, men vissa saker vet jag redan innan att jag kommer att störa mig på; som högnivåstriderna i Fallout 3. Egentligen har jag svårt att spela spel som inte går att modda. Att endast kunna spela spelet enligt "SpelSkaparens Enväldiga Vision" känns lite granna som att vara tvungen att äta upp den skolmat som mattanten har lagt på din tallrik istället för att kunna fritt välja ur restaurangens meny eller buffé.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig varit fan av "äkta pc spel". Hatar "point and click" styrning, typ diablo, gamla fallout, baldurs gate etc. För mig är det strategi och inte rpg. Aldrig gillat strategi heller direkt.
Däremot så är jag ett fan av vissa "äkta pc spel", dvs quake t.ex. En shooter utan att kunna göra rockets jumps är för mig inget spel, utan snarare en strids simulator. Tyckte förvisso att bf1942 var ett riktigt bra spel, men främst pga den klåpiga kontrollen när man flög, vilket gjorde det i princip omöjligt att bomba. Det resulterade i sjuka adrenalinkickar när man väl lyckades
Fördelen med om spelen går mot konsoll-hållet är ju att man klarar sig längre på gammal hårdvara. Tyckte att Skyrim var ett bra drag faktiskt. Man fokuserade på att förbättre gameplay istället för att släppa ett nytt oblivion med sjukt krävande grafik.
Skulle gärna se fler spel som quake 3. Alltså riktiga spel där man inte kan sluta utvecklas utan kan bli hur bra som helst! Det saknar jag sjukt mycket faktiskt. I övrigt vet jag inte om jag håller med. Tycker fortfarande det bara kommer fps spel till pc. Ofta inget fokus på bra story osv. RPGs till konsoller är ju i regel sjukt mycket bättre enligt min mening. Med större bredd av spel kategorier.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Snusfri

Den här videon säger allt om dagens spelindustri.

http://www.youtube.com/watch?v=W1ZtBCpo0eU

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Star Craft 2
Heroes of Newerth
Counter Strike
Quake Live

Esport spel lever på PC.

Permalänk
Medlem

Vadå har inte pc/mac WoW exklusivt? finns väl inte många piratkopior på detta spel.. förrutom dom som spelar på egna servers men hur kul är det ?

Permalänk
Medlem

Lyckligtvis görs RTS fortfarande till PC huvudsakligen. Dock inte för att det kommer så många man nya bra RTS:er till PC som man skulle kunna önska sig

Edit: Lyckligtvis lever ju Turn-based stradegy på till PC, med serier som Total War och Civilization

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Kanske kommer Valve snart med Half-life 3 och återigen visar var skåpet ska stå när det gäller PC spel ?

Känns som att det är läge att glänsa just nu när de flesta inte direkt överanstränger sig med grafiken i spelen.
Var är nästa "Crysis" när det gäller grafik ?

Skulle inte förvåna mig om de drar en Portal 2 och släpper det till konsoler också med Co-op cross-platform spel mellan PC och PS3.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem

Idag så består kundbasen av den gigantiska mainstreamen vilket innebär att spel kommer bli simplifierade för att kunna öppna upp spelen för så många som möjligt vilket innebär mer pengar.

Jag bryr mig inte så mycket längre faktiskt, visst en del fina spelstudios med ännu bättre spelserier blir uppköpta, går över till konsol, blir skitspel. Det är synd. Men vi som fortfarande uppskattar bra titlar med bra gameplay/story snarare än grafik och simplisitet är ju säkert lika många nu som förr, likaså spelen. Däremot så är det mycket svårare att hitta bra titlar iom. denna uppsjö av skräp.

I annat fall så får jag gå helt över till simulator och strategispel som åtminstone har kvar någon slags komplexitet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Woxics49:

Jag vettefan. Men att du säger att BF3 innehåller "konsoliga designval" håller jag inte alls med om, testat att köra BF3 på konsol eller? Tror du byter åsikt om du gör det

Konsoll var primary platform, DICE ljög PC användarna rakt i ansiktet under E3 2011 och Gamescom.

Märker heller ingen skillnad mellan PC och Konsoll i Grafiken. Bara ännu ett spel där folk köper det och anser det vara "optimerat" för "10 gånger så kraftfull hårdvara" 50fps med 5850 i 1600x900 på high vs konsoll - 30fps i 1280x704.
Vilket jättekliv.

(www.pcgames.de för jämföring mellan Low och Ultra - PC, i Singleplayer, nästan noll skillnad grafiskt! Men enorma FPS kostnader!)

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem

Om vi säger såhär då.
Ni har en möjlighet att starta ett bolag som är en utgivare av PC-Spel exklusivt och framhäver Kvalité över kvantitet.
.eller så kan ni göra en fond/insamling som ni svenskar e bra på att göra, för att rädda den utrotningshotade PCn som spelplattformen.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av schitzo:

Konsoll var primary platform, DICE ljög PC användarna rakt i ansiktet under E3 2011 och Gamescom.

Märker heller ingen skillnad mellan PC och Konsoll i Grafiken. Bara ännu ett spel där folk köper det och anser det vara "optimerat" för "10 gånger så kraftfull hårdvara" 50fps med 5850 i 1600x900 på high vs konsoll - 30fps i 1280x704.
Vilket jättekliv.

(www.pcgames.de för jämföring mellan Low och Ultra - PC, i Singleplayer, nästan noll skillnad grafiskt! Men enorma FPS kostnader!)

Hittade ingen jämförelse på sajten.

Och DU märker ingen skillnad? Det är stor skillnad 64 spelare mot 24 spelare på Konsol, större maps, SNYGGARE! Vad mer vill du ha? Och eftersom jag själv testat BF3 på både lägsta och maxade inställningar så kan jag säga att man ser en rätt tydlig skillnad, även om low fortfarande är snyggt, och snyggare än många andra maxade spel

http://www.youtube.com/watch?v=ElPP5BFi9Wc Finns Consol vs PC där

Edit: Hur vet DU att deras Primary platform var konsol? För det tror jag icke

Visa signatur

GPU: GTX 570. CPU: Intel Core i5 2500K 3,3GHz. Mobo: MSI P67A-C45 REV B3. Nätaggregat: Corsair TX 650W V2 80+ Bronze. Ram: G.Skill 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz.
Tillbehör: T-bord: SteelSeries 6G v2 Gaming Keyboard. Skärm: Dell UltraSharp 23'' U2311H IPS. Mus: Logitech G500. OS: Windows 7. Chassi: R3. Headset: SteelSeries Siberia V2 Orange. Min Youtubekanal: http://www.youtube.com/user/Woxocs?feature=mhee

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBoobs:

Den här videon säger allt om dagens spelindustri.

http://www.youtube.com/watch?v=W1ZtBCpo0eU

Den var bra!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av koobi:

Den var bra!!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, den sammanfattade rätt bra vad konsollifiering innebär
Fast en sak saknade jag : Han var ju tvungen att sikta på fienderna själv.
Varför kom det inte upp ett tips om att "press x to target nearest enemy" ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Det de flesta missar är att det knappt är lönsamt att producera storspel enbart till PC (eller med PC som huvudplattform) i dagens läge. Kostnaderna för att utveckla spel har ökat lavinartat och går på 100-tals miljoner för stortitlar. Att jämföra 8-10 år gamla spel som kunde utvecklas i källarlokaler av ett något dussin utvecklare med dagens storproduktioner som har hundratals medarbetare som arbetar i åratal och dessutom ska ha lön, förmåner, arbetsmiljö etc är ganska larvigt.

Visst var spelen ibland fantastiska men hur många jobbade egentligen på DICE när dom släppte BF1942? Och vad hände när kostnaderna började skena? Jo man såg till att bli uppköpta av någon stor aktör som kunde ta kostnaderna. EA, Ubisoft, Activision blev gigantiska.

Vidare så är PC ganska liten på de större marknaderna, USA och Japan. Inte heller i Europa är PC den gigant den var för 10 år sedan, även om PC är något större plattform här i Skandinavien. Och det är väl inte så konstigt? En bra PC kostar runt 10000 att köpa sedan måste man uppgradera den med jämna mellanrum för några tusen. Och då vill det till att man inte har en Laptop, då är man körd och måste köpa ny. Jag köpte min Xbox 360 någon månad efter den släpptes för 3200 och den håller än idag. Jag har bytt dator tre gånger sedan dess, till en sammanlagt kostnad på över 20000 bara som jämförelse.

Ytterligare en miss som folk (ja kanske mest på forum som inriktar sig till teknik och datorintresserade) gör är att utgå från att folk har nya fina datorer, med hårdvara som är aktuell och att de uppgraderar i ungefärlig takt som de själva. Det gör de flesta dock inte. De sitter på uråldrig hårdvara (men vadå - det är ju värstingmodellen ju, köpte det absolut värsta, varför hackar BF3? - Jo för att din 5 år gamla dator inte längre är ny och värsting utan gammal och slö), budgetdatorer eller laptops. Enligt Steam så har 46.78% en dubbelkärning processor och 5.8% en enkelkärning. Så få som 30% har ett dx11 grafikkort och det vanligaste "premiumkortet"(Nvidia 500-serien, AMD 6900-serien) är gtx 560 med mindre än 2%s användande.

Spelen som då KAN säljas till PC i större volymer blir då spel som man kan spela på vilken skitdator som helst, och tittar man på topplistorna så är det mycket riktigt så. Brukar vara World of Warcraft med expansioner och Sims som fyller topplistan över PC-försäljning. En och annan stortitel brukar ta sig in ett litet tag men sedan försvinner dom ut. Även SCII kan egentligen spelas på lite mer avancerade netbooks.

Dock är PC långt från död som spelmaskin - Minecraft har ju för fanken sålt 4 miljoner exemplar. Fast exklusiva stortitlar blir nog allt mer sällsynta - Om 90% av spelen säljs till konsol så är det väl inte konstigt att de utvecklas till dom och sedan anpassas till PC?

Permalänk
Skrivet av EpicBoobs:

Den här videon säger allt om dagens spelindustri.

http://www.youtube.com/watch?v=W1ZtBCpo0eU

Jag skrattade hela filmen igenom!

Fan va gammal jag känner mig nu...

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag har aldrig varit fan av "äkta pc spel". Hatar "point and click" styrning, typ diablo, gamla fallout, baldurs gate etc. För mig är det strategi och inte rpg. Aldrig gillat strategi heller direkt.
Däremot så är jag ett fan av vissa "äkta pc spel", dvs quake t.ex. En shooter utan att kunna göra rockets jumps är för mig inget spel, utan snarare en strids simulator. Tyckte förvisso att bf1942 var ett riktigt bra spel, men främst pga den klåpiga kontrollen när man flög, vilket gjorde det i princip omöjligt att bomba. Det resulterade i sjuka adrenalinkickar när man väl lyckades
Fördelen med om spelen går mot konsoll-hållet är ju att man klarar sig längre på gammal hårdvara. Tyckte att Skyrim var ett bra drag faktiskt. Man fokuserade på att förbättre gameplay istället för att släppa ett nytt oblivion med sjukt krävande grafik.
Skulle gärna se fler spel som quake 3. Alltså riktiga spel där man inte kan sluta utvecklas utan kan bli hur bra som helst! Det saknar jag sjukt mycket faktiskt. I övrigt vet jag inte om jag håller med. Tycker fortfarande det bara kommer fps spel till pc. Ofta inget fokus på bra story osv. RPGs till konsoller är ju i regel sjukt mycket bättre enligt min mening. Med större bredd av spel kategorier.

Håller inte med dig där. Ju mindre man styr aktivt i ett RPG, desto mer RPG blir det eftersom det då handlar mer om karaktärerns skicklighet snarare än din egen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kardizz:

Bf3 är inte en portning.... pc - Consoll är skapade av 2 olika team...

Fel. http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20111102/dice-konsolerna-hu...

Permalänk
Medlem

En fråga som tagits upp, nån som läst nåt om varför konsoller inte har haft stöd för mus/tangebord från början?

Hade ju dumpat PCn som spel plattform för länge sen då.

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennisen:

En fråga som tagits upp, nån som läst nåt om varför konsoller inte har haft stöd för mus/tangebord från början?

Hade ju dumpat PCn som spel plattform för länge sen då.

Nej. Hur skulle de då balansera att vissa sitter och spelar med mus och tangetbord medans andra sitter med handkontroller? De skulle få spö hela tiden, för obalanserat.

Som jag sa innan, öppen plattform vs stängd som Microsoft/Sony säger åt vad man kan och inte kan göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av katanaa:

Jag behöver inte spela BF3 på konsol för att notera att designval som de gjort är konsoliga.
Vid spawnmenyn tex. Varför avsaknaden att kunna klicka direkt på kartan och välja spawnpunkt? Så som man kunnat göra i BF1942, BFV, BF2, BF2142 (vet ej hur det är med bad company-spelen då jag aldrig spelat dom)? Högst troligtvis för att det inte var gångbart på konsol (där dom hellre vill att man ska bläddra igenom listan med spawnpunkter tills man hittar den rätte). Hade spelet utvecklats med endast PC i åtanke hade det nog inte varit något snack om saken. Spawnpunkt väljer man på kartan, med musen, då det är den absolut enklaste, tydligaste och mest logiska lösningen.

Jag visste att det var något fel med spawnskärmen, men jag kunde inte sätta fingret på det
Vet inte om jag ska skratta eller gråta nu, "what has been seen cannot be unseen".

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Woxics49:

Hittade ingen jämförelse på sajten.

Och DU märker ingen skillnad? Det är stor skillnad 64 spelare mot 24 spelare på Konsol, större maps, SNYGGARE! Vad mer vill du ha? Och eftersom jag själv testat BF3 på både lägsta och maxade inställningar så kan jag säga att man ser en rätt tydlig skillnad, även om low fortfarande är snyggt, och snyggare än många andra maxade spel

http://www.youtube.com/watch?v=ElPP5BFi9Wc Finns Consol vs PC där

Edit: Hur vet DU att deras Primary platform var konsol? För det tror jag icke

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20111102/dice-konsolerna-hu...

och använd ögonen
http://translate.google.com/translate?sl=de&tl=en&js=n&prev=_...

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem

FZ är en riktigt dålig sida, de skriver och vinklar bara för att få mer trafik och "nerd"-baita.

Permalänk
Skrivet av Limo:

Jag visste att det var något fel med spawnskärmen, men jag kunde inte sätta fingret på det
Vet inte om jag ska skratta eller gråta nu, "what has been seen cannot be unseen".

Hahaha tänkte samma när jag läste hans kommentar

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa hela tråden men notch har tjänat mer än 400 miljoner fast att minecraft har funnits crackat från första början
Så pc-gamingen är inte död

synd att minecraft ska komma till konsol bara

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FribBe:

FZ är en riktigt dålig sida, de skriver och vinklar bara för att få mer trafik och "nerd"-baita.

Så dom ljuger?

ÄR dessa bättre då? Samma nyhet!

http://bf3blog.com/2011/11/battlefield-3-lead-platform-was-on...

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk

Starcraft, WoW, DotA...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

RPGs till konsoller är ju i regel sjukt mycket bättre enligt min mening. Med större bredd av spel kategorier.

Jasså? Nämn ett som inte tillhör den konsolspecifika CRPG genren (typ final fantasy)? Kan bara tro det är just dessa spel du tänker på eftersom de först och främst är utvecklade för konsol.

Tycker "nästan" alla spel tyvärr blir så ytliga på konsol (finns undantag).

Se spel på pc'n som Ultima serien, Might and Magic (ej heroes), Baldurs Gate osv... Kan inte tro du ens vet vad RPG står för efter efter läst ditt uttalande. Exempelvis så kallar du Baldurs Gate för strategi, ffs...

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Den fasta och billiga uppkopplingen samt det breda onlinestödet för konsoler är väl två av de största orsakerna som bröt den stora barriären mellan konsolspel och PC-spel? Eller har jag fel?

Permalänk
Medlem

Kanske dags för er att sluta spela spel?
Folk har gnällt ända sedan PS3 kom och ändå fortsätter ni att spela?

Njut av spelet istället för att klaga hela tiden eller sluta spela, inget har förändrats sen vi började klaga.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]