Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Styr upp "marknaden" på forumet?!

Permalänk
Medlem

Styr upp "marknaden" på forumet?!

Vet inte om det är rätt ställe att posta tråden på men fanns inget lämpligt ställe. Budgivning på säljarens villkor som heller inte är bindande, är något jag tror rätt många avstår ifrån. Trenden ökar här på forumet och jag har helt slutat handla begagnat då det inte lönar sig överhuvudtaget. När jag själv säljer grejer så räknar jag heller inte med att få mer än halva nypriset, men folk här är som tokiga när det kommer till att vinna budgivningar. Det utelämnar en rätt stor skara av vanliga köpare. Jag vet inte vad andra tycker. Men jag skulle uppskatta om det fanns "säljes", "köpes", "bytes", och "auktioner" där budgivningen är bindande. Förstår om det är svårt rent tekniskt sett att genomföra. Men möjligen ta bort funktionen med annonskommentarer som trissar upp dessa budande fanatiker. Det faktum att priserna sticker iväg är kanske inte ett jätte problem, det största problemet är ju att det blir krångligare att genomföra affärer, det dras ut på tiden och att säljarna hela tiden inväntar högre bud.
Själv tillämpar jag "säg ett pris" principen. Vägrar delta i dessa "ounderground auktioner" . Tycker andra borde göra samma sak så vi slipper detta fenomen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Det är väl upp till var och en om de vill sälja till fast pris eller budgivning.
Tycker man inte om det kan man bara hoppa över annonsen.

Det som är jobbigare är prisjägare som inte är intresserade av att handla utan bara
klagar på priser och att varan finns att köpa billigare hos Kalles diversehandel.
Ofta är det riktigt otrevlig stämning.

Undrar om dem sitter och skickar meddelanden till säljare på blocket också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Det är väl upp till var och en om de vill sälja till fast pris eller budgivning.
Tycker man inte om det kan man bara hoppa över annonsen.

Det som är jobbigare är prisjägare som inte är intresserade av att handla utan bara
klagar på priser och att varan finns att köpa billigare hos Kalles diversehandel.
Ofta är det riktigt otrevlig stämning.

Undrar om dem sitter och skickar meddelanden till säljare på blocket också?

Men det är också en sån sak som kommentarerna medfört. När de väl sätter ett fast pris så gnäller folk och är otrevliga.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SUMITOMO:

Det är väl upp till var och en om de vill sälja till fast pris eller budgivning.
Tycker man inte om det kan man bara hoppa över annonsen.

Det som är jobbigare är prisjägare som inte är intresserade av att handla utan bara
klagar på priser och att varan finns att köpa billigare hos Kalles diversehandel.
Ofta är det riktigt otrevlig stämning.

Undrar om dem sitter och skickar meddelanden till säljare på blocket också?

Det är det här som är det stora problemet. Att folk tar överpriser är inget nytt, det är samma för alla annonssiter. Dock är det ju bara att tillämpa marknadsprinciper här. Är det för dyrt så låt bli att köpa. Det är ju ingen mänsklig rättighet att få låga priser på begagnade varor.

Kanske kunde vara en idé att hårdmoderera marknaden ett tag och ha nolltolerans på den typen av inlägg. Alltså bara lämna inlägg som faktiskt är relevanta så som bud och direkta frågor om varan. Hårdkör man ett tag lär de flesta gnällspikarna tröttna. Det är ju rätt meningslöst att påpeka att priset är för högt eftersom säljaren själv lär märka det när ingen vill köpa hans bättre begagnade grafikkort för högre pris än det kostar på webhallen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Kommentarerna fyller dock en funktion i det att man kan varna för mer eller mindre uppenbara lurendrejerier och "blocket-priser".

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aniron:

Kommentarerna fyller dock en funktion i det att man kan varna för mer eller mindre uppenbara lurendrejerier och "blocket-priser".

Utöver det så kan man inte redigera sin annons efter 24H eller liknande, har man då flera olika prylar i annonsen kan det ju vara kul för dom som vill köpa grejer som redan är sålda, får reda på det direkt istället för att säljaren ska behöva säga "tyvärr" till en massa personer.

Permalänk
Testpilot

Det finns redan en tråd om marknaden i feedbackavdelningen där den här typen av synpunkter bör tas.
http://www.sweclockers.com/forum/72-feedback/1039682-sweclock...

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]