usb problem, ansluta mer enheter men det går inte?

Permalänk

usb problem, ansluta mer enheter men det går inte?

Hej!

Jag har köpt en USB hubb för att få plats med den ökande mängden USB saker man har till datorn.

Jag har tangentbord, mus, hörlurar till exempel.

nu när jag tänkte plugga in min nya fina webkamera så dör musen
det går att röra på musen men inte trycka på knapparna på musen

drar jag ut webkameran så funkar musen igen.

jag har prövat usb uttaget i datorns framsida och baksida samt i min usb hubb

vad beror detta på?
är det att nätaggregatet inte räcker till eller är det något annat
kan jag fixa det?

Permalänk

Det beror på att USB 2.0 utgången i datorn inte levererar mer än 500mA 5V
och om alla dina inkopplade enheter tillsammans gör åt med mera så blir det stopp.

Om din dator har ett USB 3.0 uttag så ger detta uttag 1500mA vilket bör räcka.
Där finns även Y-kopplingar att köpa där man kopplar två uttag från datorn till en kabel
och alltså bara lånar 500mA strömmen från ena USB -utgången.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Hur mycket har du anslutet till usb-hubben? Bara webbkameran och musen? Allt? Har hubben en egen strömförsörjning? (En nätadapter alltså.)

En usb-port kan bara lämna 500mA, oberoende av hur kraftigt nätaggregat du har. Om du har allt anslutet till hubben och den inte har en nätadapter så kan det bero på att det tillsammans drar för mycket ström.

Det kan också bli andra konflikter mellan enheter men det vet jag väldigt lite om.

Skrivet av Waxinator:

Det beror på att USB 2.0 utgången i datorn inte levererar mer än 500mA 5V
och om alla dina inkopplade enheter tillsammans gör åt med mera så blir det stopp.

Om din dator har ett USB 3.0 uttag så ger detta uttag 1500mA vilket bör räcka.

USB 3.0 ger väl bara 900mA? Åtminstone säger specifikationerna på usb.org så.

Permalänk
Medlem

En usb kontakt kan bara belastas med 0,5A om jag kommer ihåg rätt, troligen har du överskridit belastningen pga alla enheter, det finns usb hubbar som har extern strömadapter det är en sådan du skall ha

Permalänk

men min har extern ström!

det ska väll lösa alla prblem då??

men det gör det inte...

Permalänk
Medlem

En extern strömförsörjning ska lösa alla strömproblem till hubben. (Om nätadaptern inte är trasig förstås.)

Då låter det väl mer som det skulle vara någon konflikt melllan enheterna. Det vet jag som sagt tyvärr väldigt lite om.

Permalänk

synd... jag som just köpte en ny webbkamera. l
kamera eller mus... svårt val

Permalänk

hm... nu har jag försökt koppla om, koppla ur etc etc.
men den fortsätter att krångla

någon som har koll på vad man kan göra om det är två enheter som bråkar...?

jag har försökt i en annan dator och där kan jag koppla in kameran men sedan efter att ha laddat hem senaste drivrutinerna så hittar datorn inte kameran.

jag har en creative live hd kamera

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Då är det hubben och kameran som bråkar med varandra. Jag har själv en hubb som ger mig konstiga problem när min gamla skanner eller ny externa hårddisk kopplas till den helt ensam.

Du får strunta i hubben när det gäller kameran och använde en av de andra USB portarna. Orka du så fur duköpa en bättre hubb.

Edit:
Den andra datorn. EXAKT hur kopplade du kameran till den. Använde du hubben där med?