Permalänk
Medlem

Material, skaffa vart?

Hej,

hade tänkt modda mina Koss Porta Pro lite genom att sleeva kabeln. Tänkte använda fabrik sleeve då denna verkar följsam och enkel att arbeta med.
Dock så har jag lite problem med vilken diameter sleeven har, om den är för stor kommer den ju bara att åka runt längs med sladden, är den för liten passera den naturligt vis inte, därför är min fråga, vilken diameter har fabriksleeven från Djungelapa.se?

Dessutom så behöver jag lite glas / plexiglas och koppar folie för en jul present, är det någon som vet vart jag kan anskaffa detta i nära omkrets av Lund, helst i Lund.

Ännu en fråga, hur bra klarar plexiglas att utsättas för värme? Tänkte lägga två skivor med papper/kork emellan, sno koppar tråd längs kanten och löda kopparträden så att den sitter. Kommer plexiglas att klara denna värme, eller borde jag gå för vanligt glas?

Tack på förhand,

David

Visa signatur

Citera, så svarar jag också gärna :)

Permalänk
Skrivet av Lambda²:

Ännu en fråga, hur bra klarar plexiglas att utsättas för värme? Tänkte lägga två skivor med papper/kork emellan, sno koppar tråd längs kanten och löda kopparträden så att den sitter. Kommer plexiglas att klara denna värme, eller borde jag gå för vanligt glas?

Plexiglas mjuknar vid typ 150 så man kan forma/böja det i vanlig ugn, sen smälter och missfärgas det vid högre temp. skulle tro att lödpenna räcker för att missfärga, men det är en rätt dålig värmeledare så det blir nog ganska lokalt vid lödstället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Plexiglas mjuknar vid typ 150 så man kan forma/böja det i vanlig ugn, sen smälter och missfärgas det vid högre temp. skulle tro att lödpenna räcker för att missfärga, men det är en rätt dålig värmeledare så det blir nog ganska lokalt vid lödstället

Dock så kommer jag ju att löda runt hela kanten på glaset, och koppar är en rätt så bra värmeledare.
Tror nog att jag ska gå för glas då, då detta håller bra mot värme.

Visa signatur

Citera, så svarar jag också gärna :)

Permalänk
Medlem

Hej!

Angående diametern på fabric sleeve så är denna ca 3mm, och kan expanderas till runt 5mm.
Om du ska sleeva en hörlurskabel så tror jag att det krävs att man plockar bort kontakten eller då denna är lite för stor för att trä igenom sleeven.

Med vänliga hälsningar
Stefan @ djungelapa.se

Permalänk
Skrivet av Lambda²:

Dock så kommer jag ju att löda runt hela kanten på glaset, och koppar är en rätt så bra värmeledare.
Tror nog att jag ska gå för glas då, då detta håller bra mot värme.

Ja , plexiglas repas dessutom mycket lättare än vanligt glas. Nu vet jag inte vad du ska göra , men fördelarna med plexi är att det är lättare att såga och forma och väger mindre och att det är lite segare så det inte splittras som glas, annars skulle jag köra på glas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Ja , plexiglas repas dessutom mycket lättare än vanligt glas. Nu vet jag inte vad du ska göra , men fördelarna med plexi är att det är lättare att såga och forma och väger mindre och att det är lite segare så det inte splittras som glas, annars skulle jag köra på glas.

Det ska sitta som nyckelring.

Visa signatur

Citera, så svarar jag också gärna :)

Permalänk
Medlem

gå o kolla med din närmaste glasmästare om dom har plexiglas iaf

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

plastmekano.se , kolla efter makrolon/macrolon , används bl.a. i hockeyrinkar och är lite tåligare

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!