Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kan inte komma in i Bios (UEFI)...

Permalänk

Kan inte komma in i Bios (UEFI)...

Hej,

Har bytt moderkort, processor, minne samt operativsystem (Win7).
Satte i bara ssd:n inga andra diskar vid installation av Win7...AHCI aktiverat i Bios innan installation...allt har funkat bra i ett par veckor...har nu nästan full ssd (90 gig fullt av 128).
Satte i två diskar SATAII....en 500gb samt en 160GB...gick in i diskhanteraren och aktiverade dem (även snabbformatering)...ännu så funkar allt...jag kan boota datorn....windows starar allt är ok!

Nu till det konstiga....skulle bara gå in i Bios (UEFI) och kolla hur diskarna låg i bootordning....nix gick inte att gå in i Bios...hänger sig vid texten startar setup...10 gånger i rad...gör CLRCOMOS...kommer in i BIOS...men nu är ju IDE default så när de kommer till windows startup så blir det blåskärm...
Ställer tillbaks till AHCI...dator startar windows normalt...använder datorn några timmar...inga problem....men kan fortfarande inte komma in i BIOS.

Jag är tacksam för alla tips...dator är den i sign.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

Läste på nätet att det har med usb problem med Asrock UEFI...mus eller tangentbord...skall kolla om det kommit ny Bios...annnars tar jag ur alla usb-enheter och bootar om:) Tydligen känsligt vilka portar man använder till enheterna...

Edit: Drog ut alla usb...bootade om utan dem i...kom in i Bios! Uppdaterade från 1.0 till 3.0...allt funkar nu:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb