Permalänk

Vattenkylning

Hejsan Sweclockers medlemmar!

Jag har nu gått runt och undrat på hur mycket det kostar att ha ett vattenkylnings system till CPU'n. Och varifrån man kan köpa det då. Har en Bulldozer som strax kommer så vill vara väl förberedd!

Visa signatur

Alienware X51 R2: i3 4130, GTX 645, 6GB.
Skoldator: MacBook Air 11" 2013, 1,3Ghz, 8 GB.
Mobil: iPhone 5S 16GB
Surfplatta: iPad mini 16GB WIFI
Konsol= Xbox 360 E

Permalänk
Medlem

svenska populära: coolingstuff.se, indomo.se,
europeiska populära: aquatuning.com, specialtech.co.uk

Du kan få ett ganska basic set med pump-reservoircombo, 120 radiator, vattenblock och nån meter slang. Sen behöver du vätska, men det kan du handla där eller köpa batterivatten och tillsatsämnen. Går väl på 1200-1300, för det mest basic. Sen kan du köpa exempelvis bättre radiator, och då läggs det på ett par hundringar. Men för bara cpu skulle jag säga att det är svårt att gå över 2000

Permalänk

Tack!

Men om vi säger att jag kan spendera 1500kr på detta, hur stor skillnad blir det gentemot en antec khüler 620? Och är det svårt att sätta ihop ett vattensystem?

Visa signatur

Alienware X51 R2: i3 4130, GTX 645, 6GB.
Skoldator: MacBook Air 11" 2013, 1,3Ghz, 8 GB.
Mobil: iPhone 5S 16GB
Surfplatta: iPad mini 16GB WIFI
Konsol= Xbox 360 E

Permalänk
Medlem

Det är inte så svårt, men man måste vara nogrann. En av fördelarna med vattenkylning är ju att det generellt låter mindre, kyler lite mer, och du kan utvidga loopen för att kyla exempelvis grafikkort. När du köpt grejerna kan du testa att sätta ihop allt och kolla om det läcker nånstans, täta och spänna åt där det läcker, och sen installera allt i burken och köra ett nytt test. Läcker det inte kommer det inte vara några problem alls. Inte jättemycket underhåll förknippat med vattenkylning heller, men du bör byta vätska och spola ur allting nån gång varje-vartannat år skulle jag tippa. Det finns inget som slår custom vattenkylning temperaturmässigt, men många kan inte rättfärdiga den höga kostnaden till förmån för lägre temperatur. För bara processor skulle jag nog rekommendera luftkylning eller ett slutet vattenkylningssystem, men som sagt så kommer du få helt klart bäst temperatur med custom om du vill göra investeringen.

http://specialtech.co.uk/spshop/customer/XSPC-Rasa-750-RS240-... Det här är ett exempel på ett färdigt kit som är ganska basic och prisvärt, lite overkill för bara processor skulle jag påstå men den har utrymme för att expandera till ett grafikkort. Säger inte att du ska köpa just det, men det ger en realistisk prisidé om vad du kan vänta dig, det som saknas i det exemplet är kylvätska, men det kostar väl 50 spänn litern och du behöver max 2 (beroende på hur stor reservoaren är) för att fylla ett system så det är inte så farligt.

Permalänk

Tack Zaptoit! Du har gett mig mycket att fundera på God Jul och Gott Nytt År på dig

Visa signatur

Alienware X51 R2: i3 4130, GTX 645, 6GB.
Skoldator: MacBook Air 11" 2013, 1,3Ghz, 8 GB.
Mobil: iPhone 5S 16GB
Surfplatta: iPad mini 16GB WIFI
Konsol= Xbox 360 E

Permalänk
Medlem

Tack detsamma (: hoppas du tar steget, det är jätteroligt att pyssla med

Skickades från m.sweclockers.com