Behöver jag ''flasha'' moderkorts bios vid köp av nyare grafik kort/cpu/ram!?

Permalänk

Behöver jag ''flasha'' moderkorts bios vid köp av nyare grafik kort/cpu/ram!?

Som titeln säger så undrar jag om jag behöver uppdatera mitt moderkorts bios till den senaste versionen för att använda grafik kort/processorer/ram som släppts efter moderkortet kom ut. Vill helst undvika detta eftersom jag är inte kunnig om det och är rädd för att förstöra mitt moderkort.

Tack för svar!

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk

Beror på om ditt moderkort stöder det du har innan uppdateringen :). Jag var tvungen att uppdatera bios när jag bytte CPU.
Kolla moderkorts specifikationer och uppdateringar :). Det är inte svårt att uppdatera, som att installera vilket program som helst fast dock är den metoden farligare om strömmen skulle gå tex :). Du behöver inte uppdatera om ditt moderkort redan stödjer hårdvaran, men det är ju alltid bäst att vara uppdaterad!

Permalänk
Medlem

Gör såhär: Ta reda på vad du har för Version av bios, brukar vara 1.0 > 2.0. Sök på moderkortet på google och skrive även med frasen "cpu support list". Sedan finner du genom google en lista som säger (oftast, annars kan du gå genom moderkortstillverkarens hemsida) vilka processorer som stöds. På denna listan står det ofta att vissa processorer stöds om du har en viss bios uppdatering. Här är ett exempel på en sådan lista till "asrock m3n78d" http://asrock.com/mb/cpu.asp?Model=M3N78D

När det gäller minnerna så krävs det att moderkortet stödjer hastigheten och den fysika typen (t.ex dd3) av minnena. Om dom är för högt klockade, tex 1600 mhz minnen till ett moderkort som stödjer 1333 mhz som högst, så vill jag minnas att minnena klockas ner tilll 1333.

Grafikkortet kräver dock ingen bios update.

Edit: För att vara på den säkra sidan hade jag dock uppdaterat biosen för om system inte postar efter att du installerat den nya cpu´n så blir det nog rätt trögt att sätta i den gamla cpun och uppdatera. Så mitt råd är att flasha nu när du har chansen.

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk

Gäller även detta vid nytt grafik kort och ram? Mitt moderkort har stöd för 500-serien och 6000-serien. Jag funderar på att skaffa ett 7970 av amd eller 680 när de släpps. Behöver jag uppdatera min bios då?

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk

Tack så mycket!

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk

Har dit moderkort stöd för 6000 serien har den stöd för 7000 serien också

Permalänk

Så är det så att om mitt moderkort har stöd för nvidia och radeon kort så har den stöd för alla framtida kort av dom (förutsatt att jag har rätt slott för det, t.ex. pcie 2.0)?

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Permalänk

Man tackar

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger