10 procent lifetime kvar på min ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Ja om den värkar så är den nog på väg att gå sönder, eller så kommer du få en ny liten systemdisk snart.
...

Haha

En ssd med värkar, fan man köper ju ssd för att slippa gnäll och oljud.

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem

Jag har 84% kvar på min ssd och använd 9994 timmar så ca 8år kvar enligt båda programen

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Om jag fattat rätt kollar programmet bara drifttid och datamängd? som det sedan jämför med tillverkarens utlovade värden?

iborde ju inte gå på någon garanti?

eller är jag dum?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frispel:

Hmm, tyckte nog att det lät lite lågt när jag läste igenom det, ändrade från "att man bör närma sig" till "långt över" när det helt enkelt var fel prefix...

För att ändra mig en aning så bör man närma sig 100TB innan man ska behöva oroa sig så länge man har en disk av de vettigare modellerna (diskar med Sandforce, och moderna diskar från Intel/Samsung/Crucial får räknas in i denna kategori). Har f.ö. för mig att intel inte gör någon skillnad i specad hållbarhet mellan de olika storlekarna så du kan nog räkna med att cellerna ska tåla bra mycket mer än 100TB med en disk på 300GB.

Här http://www.intel.com/content/www/us/en/solid-state-drives/ssd... har du write endurance-siffrorna som skiljer kraftigt mellan modellerna. Det är ju trots allt skillnad om 40GB NAND-celler ska hantera 100TB, eller om hela 600GB har att fördela skrivbelastningen.

40GB anges till 5TB medan 300GB till 30TB, ett tämligen linjärt samband vilket ju är rätt logiskt.

Edit: Nu har ju oberoende tester visat att Intel är väldigt konservativa när de anger tåligheten. De brukar överleva mångdubbelt mer.

Tillägg
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Här http://www.intel.com/content/www/us/en/solid-state-drives/ssd... har du write endurance-siffrorna som skiljer kraftigt mellan modellerna. Det är ju trots allt skillnad om 40GB NAND-celler ska hantera 100TB, eller om hela 600GB har att fördela skrivbelastningen.

40GB anges till 5TB medan 300GB till 30TB, ett tämligen linjärt samband vilket ju är rätt logiskt.

Edit: Nu har ju oberoende tester visat att Intel är väldigt konservativa när de anger tåligheten. De brukar överleva mångdubbelt mer.

Mycket intressant, det enda jag sett tidigare var i diverse artiklar om den serien i samband med lanseringen där det stod de skulle klara minst 30-60TB beroende på storlek vilket inte verkade speciellt vettigt. Och så står där ju också hur dom testar, dvs med kontinuerlig slumpmässiga 4k skrivningar över hela disken, värre än så blir det inte så vid normal användning så kan man nog som sagt räkna med betydligt bättre livslängd

När man ändå är i farten och diskuterar hållbarhet så finns den en norrman som håller på och testar lite olika diskar med kontinuerliga skrivningar, nu i dagarna har han fått en Crucial m4 64GB att nå 0% beräknad livslängd med drygt 170TB data skrivet till disken. Tidigare lyckades han skriva över 700TB till en m4, men den disken dog när den var utan ström i en dryg vecka, man får anta att det helt enkelt är så att gränsen på 3000+ p/e cykler gäller vid specifikationen att den ska klara av att hålla den data som finns på disken vid liv i minst ett år.

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1355298&st=560

Edit: Förresten så kan man där se vilka smart-värden som visar slitaget på en m4:a (dvs 173 och 202) med lite tur är det samma värden å en c300. Vore intressant om trådskaparen länkar till sina smartvärden med hjälp av ssd-life (klicka på knappen där det står s.m.a.r.t. välj "nej" och posta länken som står längst ner på sidan som du kommer till).

Permalänk
Medlem

Har haft min i ungefär ett år och detta fick jag ut

Bra eller dåligt det vet i fan men den funkar bra även fast jag hade kunnat tänka mig ha en på 240gb istället

Visa signatur
Permalänk
Medlem

OCZ Vertex 2, 60GB, 84%, read 5.5TB, written 2.8TB, runtime 12851h, lifetime 8y 5m 11d.
OCZ Vertex 3, 120GB, 100%, read 894GB, written 794GB, runtime 609h, liftetime 8y 5m 26d.

Permalänk
Medlem

Ni måste låta programmet SSD Life övervaka SSD i en viss tid innan den kan ge rätt information.

Permalänk
Medlem

Kontakta crucial/läs på deras hemsida för att ta reda på hur de rekommenderar att felsöka disken. Hårddisktillverkare rekommenderar sitt egna program. Visar det fel så är det bara att skicka in, troligtvis kör de med samma program med samma resultat och du blir beviljad en ny disk. Antar att proceduren är samma med ssd'er?

Permalänk
Medlem

Fan, programmet stödjer inte Samsung 830 än

Permalänk
Inaktiv

Är de samma?

Skrivet av erikom:

provade programmet. Jävla bra asså! min disk kommer räcka till 2021 som det ser ut nu.

sorry för att jag gick lite utan för ämnet om att hjälpa TS

Tjo, kommer den att hålla till den 4 mars? tänkte bara kolla så att den inte ljuger för mig

(har startat min 217 gånger haha

Permalänk

Min Crucial C300:

Tycker att 86% är ganska lågt med tanke på hur lite jag skriver till den. Har dessutom avaktiverat page file, superfetch och search indexing.
Sen verkar ju alla ha 8 år kvar oavsett om diskarna är på 86% eller 100% så det stämmer nog inte riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:

Min Crucial C300:

http://i.imgur.com/Jibjw.png

Tycker att 86% är ganska lågt med tanke på hur lite jag skriver till den. Har dessutom avaktiverat page file, superfetch och search indexing.
Sen verkar ju alla ha 8 år kvar oavsett om diskarna är på 86% eller 100% så det stämmer nog inte riktigt.

Programmet behöver flera referenspunkter för att kunna räkna på hur mycket du sliter på disken och då göra en prognos på när det kommer att ta slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Ni måste låta programmet SSD Life övervaka SSD i en viss tid innan den kan ge rätt information.

Inte då.
Det är inte programet som övervakar och räknar ut hur många % ssd har kvar.
S.M.A.R.T ger alla värden och övervakar sig själv.
http://ssd-life.com/eng/how.html

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Inte då.
Det är inte programet som övervakar och räknar ut hur många % ssd har kvar.
S.M.A.R.T ger alla värden och övervakar sig själv.
http://ssd-life.com/eng/how.html

Jo, men om du vill ha en prognos på hur lång tid disken har kvar att leva så behövs minst två referenspunkter för att programmet ska kunna räkna på hur lång tid det tar för dig att slita ut den. Smart har ingen aning om när du började använda disken, den kan som bäst se hur lång driftstiden varit vilket är en helt annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Jo, men om du vill ha en prognos på hur lång tid disken har kvar att leva så behövs minst två referenspunkter för att programmet ska kunna räkna på hur lång tid det tar för dig att slita ut den. Smart har ingen aning om när du började använda disken, den kan som bäst se hur lång driftstiden varit vilket är en helt annan sak.

Konstigt då att jag fick en prognos direkt jag installerade ssdlife och den har hållit sig på samma nu i en månad. :\
Men visst jag ser vad du menar.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Jag har 11.55 TB skrivet till min SSD och 18972 timmar i drifttid.

Hälsostatus 97% via SSD life och 100% via CrystalDiskInfo

Har en Intel x-25 G2 80GB, rätt nöjd.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Konstigt då att jag fick en prognos direkt jag installerade ssdlife och den har hållit sig på samma nu i en månad. :\
Men visst jag ser vad du menar.

Från deras sida:

Citat:

The estimated lifetime is calculated depending on the amount of data written to the drive. If it is not calculated yet, it means that little data has been written to it. Simply wait a bit, it does not usually take more than a week (or two) after the first launch of the program.

Den procentuella räkningen på "hälsa" kommer från SMART, men livslängden behöver en viss tid innan den visar korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Från deras sida:

Den procentuella räkningen på "hälsa" kommer från SMART, men livslängden behöver en viss tid innan den visar korrekt.

Ungefär hur lång tid skulle du säga då?
Handlar det om månader eller ett par veckor?
min har visat samma i typ en månad :\

Säger inte emot dig bara frågar ^^;

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Ungefär hur lång tid skulle du säga då?
Handlar det om månader eller ett par veckor?
min har visat samma i typ en månad :\

Säger inte emot dig bara frågar ^^;

Det står i citeringen:

it does not usually take more than a week (or two) after the first launch of the program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det står i citeringen:

it does not usually take more than a week (or two) after the first launch of the program.

Jo såg det också sen XD
Tycker bara det känns konstigt att det fårtfarande står samma :\
Aja det funkar i alla fall.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Nu när jag testade SSDlife idag fick jag detta resultatet:

5 månader kvar? Vad ska/kan jag göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:

Nu när jag testade SSDlife idag fick jag detta resultatet:

http://i.imgur.com/GrrCb.png

5 månader kvar? Vad ska/kan jag göra?

Det känns som om du använt datorn mycket under de senaste två dygnen och då får den fel mätvärden eftersom det inte återspeglar ditt normala användande?

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Det känns som om du använt datorn mycket under de senaste två dygnen och då får den fel mätvärden eftersom det inte återspeglar ditt normala användande?

Har knappt använt datorn idag. Har iaf inte skrivit någonting till SSD'n. Det enda jag laddar ner till SSD'n är spel via Steam men det var nån vecka sedan sist och av förklarliga skäl (64GB) så laddar jag inte ner så mycket spel på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:

Nu när jag testade SSDlife idag fick jag detta resultatet:

http://i.imgur.com/GrrCb.png

5 månader kvar? Vad ska/kan jag göra?

Fortsätt i samma takt, så kanske du får en ny på garantin?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:

Nu när jag testade SSDlife idag fick jag detta resultatet:

http://i.imgur.com/GrrCb.png

5 månader kvar? Vad ska/kan jag göra?

Börja med att uppdatera firmware.

http://forum.crucial.com/t5/Solid-State-Drives-SSD/RealSSD-C3...

Permalänk
Medlem

Min ssd går på garantin får en m4 istället. Men tyvär kan jag inte få en 320 80 gb för då måste jag lägga mellanskillnad trots att m4 disken kostar lika mycket som 320:(

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Hjälpsam

Programmet kanske inte kollar någonting, det är kanske bara en slumptalsgenerator i botten, verkar nästan så.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Varken crystal eller ssdlife funkar till min Corsair SSD Nova Series 2, 60GB skumt

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Min ssd går på garantin får en m4 istället. Men tyvär kan jag inte få en 320 80 gb för då måste jag lägga mellanskillnad trots att m4 disken kostar lika mycket som 320:(

Om dom kostar lika mkt så finns det ju ingen mellanskillnad.