Permalänk
Medlem

Finns en knapp som heter "info", testat trycka på den?

Att filma med orginalinställningar är det värsta du kan göra, när du filmar så måste det anpassas efter scen, egen vitbalans, iso, shutterspeed ska ställas in efter hur mycket FPS du har osv.
Autofokus när du filmar med en systemkamera är bara att glömma, om du nu inte köper objektiv som är byggd för det, kör manuell fokus. Samma sak med allt annat så rekommenderar jag att ta manuella inställningar och lära sig hur man filmar på ett professionellt sätt.

Ett tips när man filmar med systemkamera och ska ställa in fokus, zooma ALDRIG med objektivet för att ställa fokus, när du zoomar tillbaka tappar den mycket av fokusen, använd istället kamerans digitala zoom som är till för att ställa fokus.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Slutarhastighet kontra fps är bara att glömma när det gäller digitalt, det är bara något som smugit med från när man kör med riktig film. Enda man ska tänka på med slutarhastighet är att matcha till eventuella ljuskällor som kan lysa med olika frekvens, vanliga glödisar ligger som elnätet på 50Hz.

Att zooma är heller inte fel sålänge man har ett objektiv som är "parfocal" vilket innebär att fokus ligger kvar på hela omfånget.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Efter att ha testat så håller jag inte med, finns även ingen anledning att zooma med objektivet om man har digital zoom för att ställa in fokus.
Kolla upp mer om att hantera en systemkamera för filmning här:
http://vimeo.com/videoschool/lesson/12/setting-up-your-dslr

http://vimeo.com/videoschool/lesson/15/shooting-video-with-a-...

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Skrivet av FlorrpaN:

Efter att ha testat så håller jag inte med, finns även ingen anledning att zooma med objektivet om man har digital zoom för att ställa in fokus.

har du testat med ett objektiv avsett för film och zoomande?
Den digitala zoomen hjälper inte mycket då man vill ha zoomande i tagningar.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

har du testat med ett objektiv avsett för film och zoomande?
Den digitala zoomen hjälper inte mycket då man vill ha zoomande i tagningar.

Det säger väl sig självt... Men om man amatörfilmar så är aldrig objekt- zoom att rekommendera, OM man inte har rätt utrustning, som jag faktiskt skrev på föregående sida. Har man standardobjektivet bör man inte zooma med objektivet för att ställa fokusen.
Annars finns en Digital zoom för att filma på canon 600D, vilket använder sig av 18 megapixel när den zoomar så man inte förlorar kvalitén.

För att klargöra.
Det finns en zoom för att ställa fokus, en zoom för att filma, sen finns givetvis objektivets zoom.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk

Oddname skrev att det inte är fel att zooma med parfocal-objektiv, du sade att du hade testat och inte höll med...

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Oddname skrev att det inte är fel att zooma med parfocal-objektiv, du sade att du hade testat och inte höll med...

Det var inte om objektivet jag pratade om då...
Som ajg sa... och repeterar igen "MED RÄTT OBJEKTIV GÅR DET"

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Inaktiv

Kameran är helt sjuk! Är väldigt förvånad över filmkvaliteten

Permalänk
Medlem

Har filmat en del med Magic lantern nu, och filmerna blir mycket bättre kvalitémässigt.
Magic Lantern låser upp fler ISO-lägen som är bättre för att filma (mindre brus), som t.ex ISO 160, ISO 360.
Man har även mer kontroll över vitbalansen, sen finns det live-tracking av focuspunkter via LCD skärmen.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Inaktiv

The magic camera (a)

För er som fortfarande följer denna tråd, det blev en 600D och jag ångrar mig inte ett dugg! har haft den i ca 5 månader nu och är sjukt nöjd!:D

Filmar sjukt bra:

Permalänk
Medlem
Skrivet av marr:

Varken 550d eller 600d filmar FullHD i några 60Fps heller för den delen.

Finns det någon systemare för den budgeten som filmar i 60 fps?

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andragaz:

För er som fortfarande följer denna tråd, det blev en 600D och jag ångrar mig inte ett dugg! har haft den i ca 5 månader nu och är sjukt nöjd!:D

Filmar sjukt bra:
wmYqd3UBWvk

Så vingligt du kör! Är det verkligen så svårt att balansera på den där skotern, eller gör du dig bara till?
Min pappas gamla Ockelbo är betydligt stabilare än den där...