Datorbygge - amatör med storslagna planer

Permalänk

Datorbygge - amatör med storslagna planer

Hej kära Sweclockers!
Nu är läget följande; jag och min kära vän sitter och funderar på att bygga ihop en dator. Kraven är inte många alls, men de få må vara relativt höga. Relativt.

Vi har tänkt något i 10000kr klassen, som skall kunna ge sig på dagens moderna spel (läs: bf3, d3 etc.) utan blodad tand. Det finns en portabelhårddisk, vilket gör att vi inte är i behov av en "större" HDD. SSD för OS är aktuellt. Det borde väl vara allt.

Vi har tänkt såhär: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1345139/2012-01-09

Men då ingen av oss egentligen vet hur ex. en processor fungerar eller vad en "socket" är, så gick vi på rekommendationer från såväl som andra användare på forumet, och egna initiativ.

God dag och tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Jag har byggt runt en 30 datorer om inte mer eftersom jag jobbar med att modda och bygga andras datorer samt installera vattenkylning sleeving och massa annat och ni borde ändra era delar till detta istället: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1345376/2012-01-09 då ni får mycket bättre processor än phenom II billigare ram som är precis lika bra om inte bättre samt ni hade glömt nätagg

Visa signatur

Lian Li PC-011D XL | Asus Crosshair VIII Formula| Ryzen 9 5950X | G-Skill Trident Z NEO 32GB 3600Mhz | MSI RTX 3080 Suprim X | Corsair AX850 Titanium | Custom vattenkylning | ASUS PG329Q

Permalänk
Skrivet av Chosz:

Jag har byggt runt en 30 datorer om inte mer eftersom jag jobbar med att modda och bygga andras datorer samt installera vattenkylning sleeving och massa annat och ni borde ändra era delar till detta istället: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1345376/2012-01-09 då ni får mycket bättre processor än phenom II billigare ram som är precis lika bra om inte bättre samt ni hade glömt nätagg

Ja visst glömde vi nätagg... Rubriken uppenbarar sig i verkliga livet alltså

Men dessa delar kommer att fungerar i symbios med varandra? Du har inget "billigare ess" innanför rockärmen? Kanske blir svårt med "billigare" om man ska behålla prestandan...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Skrivet av ArthurIsaksson:

Ja visst glömde vi nätagg... Rubriken uppenbarar sig i verkliga livet alltså

Men dessa delar kommer att fungerar i symbios med varandra? Du har inget "billigare ess" innanför rockärmen? Kanske blir svårt med "billigare" om man ska behålla prestandan...

Ska ni ha intel eller amd eller det som blir billigast?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Skrivet av Behöverhjälp:

Ska ni ha intel eller amd eller det som blir billigast?

Jag är väl mest bekant med AMD; som jag förstått att skillnaden ligger i klockningsmöjligheter (vilket jag/han inte kommer att ha en nytta av direkt) och att AMD är väl mer inriktat för just spel och media.

Mitt aktuella bygge ser ut följande, och tanken var väl att dra ner på HDD'n, för att komma ner sisådär 2tkr i pengar och behålla det övriga (eventuella substitut till motsvarande produkt har gjorts), men insåg att de inte var så dyra som jag trodde...

Gigabyte GA-890GPA-UD3H SATA-600, USB3.0, AM3
HD1TB Samsung SP SATA-2 7200RPM Spinpoint F3
SSD 120GB Corsair [INET] SATA 2.5", Force Series
AMD Phenom2 X6 1075T 3.0GHz/3.5GHz, 9MB, 125W
Corsair Cooling Hydro H70 CPU-kylare S775/1156/1366
Kab Antec Sonata IV ATX, 620W PSU
Montering inet.se
DVD±RW Samsung 22X DL Sva rt, Bulk, SH-S223C/BEBE
Corsair 8GB (KIT) DDR3 [INET] 1600MHz/CL9/XMS3
GK PC PCIe HD6970 2GB* GDDR5

Totalt, inkl. moms: 12 362 kr

Permalänk
Skrivet av ArthurIsaksson:

Jag är väl mest bekant med AMD; som jag förstått att skillnaden ligger i klockningsmöjligheter (vilket jag/han inte kommer att ha en nytta av direkt) och att AMD är väl mer inriktat för just spel och media.

Mitt aktuella bygge ser ut följande, och tanken var väl att dra ner på HDD'n, för att komma ner sisådär 2tkr i pengar och behålla det övriga (eventuella substitut till motsvarande produkt har gjorts), men insåg att de inte var så dyra som jag trodde...

Gigabyte GA-890GPA-UD3H SATA-600, USB3.0, AM3
HD1TB Samsung SP SATA-2 7200RPM Spinpoint F3
SSD 120GB Corsair [INET] SATA 2.5", Force Series
AMD Phenom2 X6 1075T 3.0GHz/3.5GHz, 9MB, 125W
Corsair Cooling Hydro H70 CPU-kylare S775/1156/1366
Kab Antec Sonata IV ATX, 620W PSU
Montering inet.se
DVD±RW Samsung 22X DL Sva rt, Bulk, SH-S223C/BEBE
Corsair 8GB (KIT) DDR3 [INET] 1600MHz/CL9/XMS3
GK PC PCIe HD6970 2GB* GDDR5

Totalt, inkl. moms: 12 362 kr

Bara AM3 socket köp AM3+ då det iallafall är lite mer framtidssäkrare

Permalänk
Medlem

Tror du är på fel ställe, borde nog fråga i Köpråd.

Du sa ju att du inte behövde en HDD, eller ? Då borde det här vara nog. HD6950 borde klara BF3 på något ordentliga settings, annars kan du ju byta den till en HD6970 eller liknande. Är inte exakt 100% på att en H100 får plats eller om det behövs så länge du inte kommer överclocka.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1345490/2012-01-09

Annars.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1345551/2012-01-09

Skrivet av ArthurIsaksson:

och att AMD är väl mer inriktat för just spel och media.

Motsatsen, Intel är bättre inom spel med 10-30%.

Permalänk
Skrivet av TheFreak:

Tror du är på fel ställe, borde nog fråga i Köpråd.

Du sa ju att du inte behövde en HDD, eller ? Då borde det här vara nog. HD6950 borde klara BF3 på något ordentliga settings, annars kan du ju byta den till en HD6970 eller liknande. Är inte exakt 100% på att en H100 får plats eller om det behövs så länge du inte kommer överclocka.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1345490/2012-01-09

Annars.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1345551/2012-01-09

Motsatsen, Intel är bättre inom spel med 10-30%.

Är inte i behov av en stor hdd i vilket fall, då filmer/musik/serier kommer att flyttas över på en extern disk. Men någon trash hdd måste ju finnas för spel och diverse program. Varför jag tog vattenkylning är för jag fått rekommendationer på att den dels kyler bra, dels är knäpptyst. Grafikkortet känns nog en HD6970 mer aktuell än 6950 isåfall. Är otroligt nöjd med mitt så långt.

Men den builden med 6970 såg bra ut. När de skriver att det är desktop SSD, menar dom då att den är extern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArthurIsaksson:

Men den builden med 6970 såg bra ut. När de skriver att det är desktop SSD, menar dom då att den är extern

Nej, finns det ens externa SSD's ? Aldrig kollat. Desktop = stationär dator.

Permalänk
Skrivet av TheFreak:

Nej, finns det ens externa SSD's ? Aldrig kollat. Desktop = stationär dator.

Haha, må vara att det inte finns, som nämnt, jag är långt ifrån han som kan allt