Kryptering - Ingen nytta i längden?

Permalänk

Kryptering - Ingen nytta i längden?

Hej forumiter!

Till och börja med vill jag meddela att detta är första gången som jag rör en kryptering.

Funderar på att sätta upp kryptering på en av mina interna diskar för backup/säkerhets-lösning. (För er observanta så gäller detta inte illegal nerladdning av filer, utan mer av typen kamerabilder, lösenord, telefonnummer och andra div. privat data som jag inte vill att någon ska komma åt)

Har precis gjort en test-kryptering i Truecrypt med AES-Twofish algorithm.
Det jag inte förstår är att när väl disken är "mountad" så kan ju alla ändå komma åt filerna, vad är det då för mening att kryptera?
Den enda lösningen jag kan se är att dismounta varje gång jag inte flyttar filer till/från den krypterade disken, eller har jag fel? Om jag har fel får någon vänlig skäl gärna berätta sin version av lösning.

Om detta ovan stämmer så är det väl förmodligen en lösning att ha en extern disk för kryptering för känsliga filer eftersom man inte alltid har en sådan ansluten till huvuddatorn.

Kom gärna med synpunkter!

PS. Hittade ingen vettig kategori för denna förfrågan. En idé är att ha en forumdel för "Säkerhet". Ds.

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem

Meningen är ju att ingen ska kunna komma åt dina filer om de stjäl din dator eller HDD eftersom du måste skriva in lösenord för att mounta efter en omstart osv men självklart ligger filerna tillgängliga när du väl mountat disken.
Har du datorn igång hela tiden så kan du ju alltid dismounta den enheten när du lämnar datorn.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Allra säkrast är att kryptera och lagra hemlisar på papper i ett hemligt bankfack nånstans i en hemlig stad i ett hemligt land i en hemlig världsdel på en hemlig planet i ett hemligt solystem i en hemlig galax i ett hemligt universum. Åtkomst får du med "Remote viewing" eller "Time travelling", se länkarna nedan.