Permalänk

Volten vägrar "låsa" sig.

Först vill jag be om ursäkt om det redan finns en tråd om detta. Jag har själv sökt som en galning men inte hittat.

Min vcore brukar pendla mellan 1.360 till 1.408. när jag klockar till 3.9 Ghz. Vilket inte borde vara något problem. Har även hört att det brukar variera.
Problemet är att Dram volten brukar ligga lite över 1.65 volt, vilket jag inte gillar..

Jag ändrar volten något steg från auto och jag har testat stänga av dessa funktioner:
Cool ‘n’ Quiet
C1E
Spread Spectrum
Smart CPU Fan Control

jag kan ändra volten via msi control center, men jag vill att det ska fastna på bios! Hur gör jag?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk

En bra början är att aldrig någonsin överklocka i 3:e parts program inne i Windows. överklocka i BIOS om du vill vara säker att dina ändringar tar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superdupernemo:

Först vill jag be om ursäkt om det redan finns en tråd om detta. Jag har själv sökt som en galning men inte hittat.

Min vcore brukar pendla mellan 1.360 till 1.408. när jag klockar till 3.9 Ghz. Vilket inte borde vara något problem. Har även hört att det brukar variera.
Problemet är att Dram volten brukar ligga lite över 1.65 volt, vilket jag inte gillar..

Jag ändrar volten något steg från auto och jag har testat stänga av dessa funktioner:
Cool ‘n’ Quiet
C1E
Spread Spectrum
Smart CPU Fan Control

jag kan ändra volten via msi control center, men jag vill att det ska fastna på bios! Hur gör jag?

Vad har du ställt in för spänning då?

Använd BIOS, så att det blir riktigt gjort.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Vad har du ställt in för spänning då?

Använd BIOS, så att det blir riktigt gjort.

Testade nu med bara 3,7 Ghz.
Har jag gjort fel? ;/

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Medlem

Vad är problemet då? Vad hamnar DRAM-spänningen på?

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Vad är problemet då? Vad hamnar DRAM-spänningen på?

Att jag inte riktigt vet vad Dram-spänningen riktigt ligger på. Trodde först jag redan hade en bild på den när jag visade cpu-z men jag hade ju helt fel.
Det enda programmet som jag har kunnat läsa av spänningen är MSI control center, och då så stog den lite över 1.65 volt. Därför jag fick panik och sänkte den till 1.593 volt. (Ett steg) Problemet är att när jag läser av spänningen där så ändras ju volten av själva programmet. Vet inte vad den RIKTIGA spänningen ligger på.

Försökt hitta något annat program som läser av och inte ändrar volten men hittar inget. Jag har testat med;

Speed fan (säger att vdimm ligger på 1,23)
HWmonitor
cpu-z
everest/aida extrem

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w