Canon PIXMA MG5200 series (MG5250) Installationsproblem!

Permalänk
Medlem

Canon PIXMA MG5200 series (MG5250) Installationsproblem!

Tja!

Det är så att jag har köpt en sprillans ny Canon PIXMA MG5250 skrivare/scanner. Jag följde anvisningarna till punkt och pricka i installationen och den installerades fint. Den fungerade i ett par dagar och sen helt plötsligt vägrade den skriva ut. Varje gång jag försökte skriva ut något står det "Skriver ut..." men det händer inte ett skit. Efter mycket om och men tänkte jag att jag helt enkelt får installera om skiten. Sagt och gjort, jag avinstallerade alla drivers och program som hör till skrivaren.

Nu när jag försöker installerar om går det inte. Jag följer anvisningarna precis som förut och jag kommer till en punkt i installationen där man ska koppla in skrivaren(via USB) och sätta igång den. Det kommer då fram i aktivitetsfältet att en ny enhet har hittats och den installerar nu den nya enheten. Själva installationsprogrammet står vid denna tidpunkt och väntar på att skrivaren ska installeras för att sen fortsätta installationen av programmen. Problemet är att installationen av skrivaren som Windows försöker göra lyckas inte.

Försöker jag installera drivrutiner manuellt via enhetshanteraren så hittar den drivrutiner, men kan inte installera dom för jag får det här felmeddlandet: "The printer driver is not compatible with a policy on your computer that blocks NT 4.0 drivers."

Efter mycket googlande och en hel del raseriutbrott är min slutsats att den hittar drivrutiner som inte är till Windows 7. Det finns även ett par lösningar online där man försöker kring gå NT 4.0, men det har inte fungerat.

Jag använder installationsskivan man fick till datorn när jag försöker installera. Det har fungerat utan problem att installera första gången, vilket bara var för två veckor sen. Jag har laddat ner programvaran från tillverkarnas hemsida, men det hjälpte ingenting. Jag har kollat deras FAQ efter mitt problem men hittade ingenting relevant.

Jag använder Advanced SystemCare 5 som stänger av tjänster och dylikt som inte används och stöd för skrivare är klassiska sådana tjänster som stängs av. Jag har inaktiverat Advanced SystemCare 5 och allting som har med det att göra, även vid autostart för att vara säker på att standard tjänster körs igång, men det hjälper inte.

När skrivaren fungerade så kunde jag inte skriva ut ibland pga att tjänsten "Print Spooler" var avstängd. Detta löstes genom att starta tjänsen manuellt. Någon som vet ifall det är några andra tjänster som behöver vara igång för att det ska fungera?

Jag är 2 millisekunder ifrån att slå sönder maskinen, så ifall någon vänlig skäl har lust att hjälpa mig lösa detta skulle jag vara evigt tacksam! ^^

Mvh Cedrik