Permalänk

Lära sig gravera

Börjar med att säga att jag inte har en aning om vars jag skulle lägga denna tråd så la den i den jag tyckte kändes bäst. Flytta den om det behövs!

Är rätt sugen på att börja gravera och undrar vad man behöver komma igång!

Vad kostar allt? Vill inte lägga ut supermycket pengar. Förslag på verktyg/material uppskattas!

Permalänk
Proffsmoddare

Om jag var dig så skulle jag skicka ett PM till Wolverine här på swec! Han gör mycket fina saker och har säkert något bra tips!

http://www.sweclockers.com/profil/24629-wpwolverine

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk

Jag köpte nyligen en Dremel 300 1/55 just precis för att var intresserad av gravering mm. och det går som en dans att gravera med den, men man ska verkligen ha en stadig hand

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Warning__3:

Jag köpte nyligen en Dremel 300 1/55 just precis för att var intresserad av gravering mm. och det går som en dans att gravera med den, men man ska verkligen ha en stadig hand

Var kan man köpa en sådan?

Permalänk
Skrivet av Burström:

Var kan man köpa en sådan?

Jag skulle gissa att de flesta bygg varubutikar har men jag köpte min från ebay för 750 k inkl. frakt

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

som warning__3 sa skaffa en dremel 300 den är sjukt nice i näven och det var inte så svårt att lära sig lägg nån mall elr nåt under och gravera efter som en börjat så du får in det sen går det som en dans:)

Visa signatur

don't hate the game hate the players

Permalänk
Medlem

Om du ska skaffa en Dremel så tycker jag att du ska kosta på dig en riktig av märket "Dremel". Den har bäst kvalitet, flest tillbehör och har många olika användningsområden.
Till Dremel kan du t.ex. köpa en böjlig axel, där grejen du håller i är betydligt mindre än maskinen själv och är därför lättare att hålla stadigt.

Jag har graverat några smycken och spännen i aluminium, samt graverat text på olika föremål, och kan ge lite tips. Som sagt, stadig hand är viktigt, och övning ger färdighet. Tryck aldrig hårt - låt maskinens rotation göra jobbet. Om arbetsstycket är något dyrt, öva på överblivna plåtbitar innan du gör ditt slutgiltiga arbete. Det är lättast att gravera bra linjer och kurvor när de är 90° mot din handled - rotera ditt arbetsstycke (eller hur du sitter) istället för att gravera från fel vinkel. Om du printar ut en mall till aluminium, limma fast den med limstift och gravera där det är svart i mallen - sedan lossnar resten lätt med vatten. Använd alltid skyddsglasögon och använd även andningsskydd när du graverar aluminium.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Det går lika bra med en "billig dremelkopia" jag har haft min i 4 år nu, och har böjlig axel, finns tusentals tillbehör på rusta!

Så det behöver inte kosta multum, tror jag betalade 250-300kr för mitt set (maskin, böjlig axel. ett skrivbordsfäste att hänga det i en stång, och allt i en väska)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Gravering är en ganska rolig hobby faktiskt. Själv kör jag med en Cotech (Dremel ersättning) som jag fick i julklapp för ett par år sedan. Böjlig axel ingick i paketet. Köpte ett paket gravyrstift på Jula http://www.jula.se/gravyrstift-3-pack-012014 eftersom jag inte hittade de som fanns med i FAQen. Problemet är att jag inte har hittat någon bra penna att använda direkt på plexiglas. Tips? Tänk bara på att ta det lugnt när du kör. Att stressa funkar inte har jag märkt.

Lycka till med graveringen.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone