Köpa hdd nu eller vänta?

Permalänk

Köpa hdd nu eller vänta?

Godkväll swecare!

Jag ska bygga en ny burk såfort ivy bridge finns att köpa, och behöver då även en ny lagringsdisk. Det är ju inte riktigt rätt tider att köpa en sådan nu, men så hittade jag denna på komplett: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=632657
Känns ändå helt ok att köpa nu, vad hade ni gjort, köpt nu eller väntat ett par månader till?

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D | Corsair AX850W | Asus Sabertooth Z77 | Intel core i7 3770k | Corsair H100i | Asus Geforce GTX 680 DirectCU II | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Samsung 840 evo 240gb | Samsung 830 128GB 2st | Seagate Barracuda Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spaderkung:

Godkväll swecare!

Jag ska bygga en ny burk såfort ivy bridge finns att köpa, och behöver då även en ny lagringsdisk. Det är ju inte riktigt rätt tider att köpa en sådan nu, men så hittade jag denna på komplett: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=632657
Känns ändå helt ok att köpa nu, vad hade ni gjort, köpt nu eller väntat ett par månader till?

Det är svårt att säga. Själv tror jag att de kommer ske ett prisras på mekaniska diskar under 2012, dels för att tillverkningskostnaden och vinsten på SSD börjar nå en stabil punkt, men även för att det kan bli ett skifte från mekaniska diskar till solid state diskar.
Mitt tips: avvakta tills du ska köpa nya prollen, då kommer mekaniska diskar att gå ner ytterligare.

Visa signatur

Wow. PIII och Voodoo. Back to old days

Permalänk
Medlem

Helt klart vänta om priset är viktigt - redan till nästa vinter kan priserna komma ner ordentligt.
Ovanstående skifte lär vi få vänta på - kan lova att HDD kommer leda loppet ytterligare några år.

Permalänk
Medlem

Priserna på SSD lär också falla, ju mer de förfinar sin tillverkningsteknik desto billigare kan de tillverka dem. Tror att till 2014 så har SSD tagit över från HDD.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Behöver du ha en disk nu? I så fall köp en, det där är inte ett så farligt pris tycker jag

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Vänta så länge du kan du priserna går ner konstant nu när dem börjar få igång några fabriker igen:D

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Skrivet av Batman:

Behöver du ha en disk nu? I så fall köp en, det där är inte ett så farligt pris tycker jag

Jag behöver ha en om ca två månader när ivy bridge släpps, då blir de nybygge.

Skrivet av upl8447:

Vänta så länge du kan du priserna går ner konstant nu när dem börjar få igång några fabriker igen:D

Kommer priserna sjunka ännu mer på två månader, vad tror ni?

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D | Corsair AX850W | Asus Sabertooth Z77 | Intel core i7 3770k | Corsair H100i | Asus Geforce GTX 680 DirectCU II | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Samsung 840 evo 240gb | Samsung 830 128GB 2st | Seagate Barracuda Green 2TB

Permalänk

Säkert, vänta så länge du kan. Se hur länge du kan överleva på en SSD.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Är på samma spår som dig!

Ska fixa ny dator efter sommarjobb hade jag tänkt:D
Priserna lär ju sänkas en del till det får man hoppas.

Jag tycker du ska vänta!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"