Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Kommer den passa på ditt moderkort? SE2011 är ju till för s2011. Förhoppningsvis har den mounting för de vanliga sockets också och inte bara s2011

SE2011 har tyvärr bara mounts för LGA2011 Har faktiskt fått en sådan kylare från Noctua i syfte att testa osv.
Kylaren är faktiskt riktigt bra. Och under 45C så rör sig inte fläktarna alls = knäpptyst vid t.ex surf och liknande.
There ya go!

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XrOo:

Pengarna får ju gå direkt ur min ficka.
Swecs hwbot team är ju nästan dött sist jag kollade

Men gäller samma regler där?
då kan man ju tex ta en fm1 631 med det där MSI moderkortet som ger en "fake" klock på 5.5+ ghz @vatten

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

SE2011 har tyvärr bara mounts för LGA2011 Har faktiskt fått en sådan kylare från Noctua i syfte att testa osv.
Kylaren är faktiskt riktigt bra. Och under 45C så rör sig inte fläktarna alls = knäpptyst vid t.ex surf och liknande.
There ya go!

Yes, har själv suttit på en NH-D14 tills nyligen då jag bytta bort den mot komplett vattenkylningssystem >: ) Var väldigt nöjd men ville prova på vatten.

Tycker dock synd om snubben som beställde en SE2011 och har äldre socket >: (

Permalänk
Medlem
Skrivet av _vanilla:

Men gäller samma regler där?
då kan man ju tex ta en fm1 631 med det där MSI moderkortet som ger en "fake" klock på 5.5+ ghz @vatten

Men vad babblar du om?
I min post som du quotar så står det 2 saker
1. Pengar
2. Hwbot

Och du börjar snacka om "fake" klocks på 5.5ghz osv? Var hör det till i posten du quotar egentligen?
Undrar bara. Sorry om det låter spydigt

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XrOo:

Men vad babblar du om?
I min post som du quotar så står det 2 saker
1. Pengar
2. Hwbot

Och du börjar snacka om "fake" klocks på 5.5ghz osv? Var hör det till i posten du quotar egentligen?
Undrar bara. Sorry om det låter spydigt

Quotade fel post, sorry

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av _vanilla:

Quotade fel post, sorry

Annars förstår jag exakt vad du menar. FM1 + Liano + MSI, det var en bug i deras BIOS. Så körde du en multi på t.ex 20.5 så såg det bara ut som det, den låg aldrig egentligen på 20.5.
Problemet, om jag minns rätt låg i MSI's "boost mode" (LAB burst mode) samt ett fel i BIOS mjukvaran.
Detta är ju dock ordnat sedan länge, men självklart kan någon fuska på detta vis.
Relativt sällsynt att någon här skulle göra det dock, samt att jag inte är så pass torsk.

Edit: För den som undrar vilket moderkort det rör sig om: MSI A75MA-G55

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Hur hade du tänkt gå tillväga med detta? Vore ju bäst om man kunde undersöka intresset och, om intresset är stort, få SweClockers redaktion att styra upp det hela. Kanske en egen underforumsdel t.o.m.?

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk

Folk som inte känner att dom vill ha vinst pengarna kan ju kanske välja att skänka dom direkt till valfritt ändamål?

Permalänk
Medlem

Jag verkar vara den enda som är tveksamt inställd?
Visst är det ett kul koncept och hela den biten, men det sista vi vill ha är att "amatörer" bränner sina processorer för en (meningslös) tävling här på Sweclockers, och vi vet att folk utan rätta kunskaperna kommer att deltaga, oavsett vad som sägs.
Folk som testar överklockning för första gången för att vinna 250spänn och brassar på med 1.6v för att "jag ska minsann vinna..."

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Du är inte ensam, men jag är tveksam av annan anledning då kravena är på tok för låga. Skall vara 24/7 stabila klocks, inte enbart 5 min så verifieringen kan göras men krachar vid belastning. På tok för enkelt att nå 5GHz med SB utan att det ens är stabilt att klara OCCT 12 timmar.

Permalänk
Medlem

Tycker det är mycket trevligt att se vad folk kommer upp i även underhållande med topplistan
Om det är folk som är på så är det väl en god idé att utveckla vidare och göra det med till en tävling där även folk med mindre potential i grejjerna kan synas om man som nämnt tidigare inte ger pris till tidigare vinnare.

OffTop: Kan du inte skapa en liknande "topplista" fast med Grafikkort istället?
Dvs om du beslutar att det är begränsat till 1 modell/lista så kan du i alla fall dra igång en tråd där tex 7970s klockfrekvens pushas och kanske även en publicerad siffra på resultat i 3Dmark i topplistan

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Jag verkar vara den enda som är tveksamt inställd?
Visst är det ett kul koncept och hela den biten, men det sista vi vill ha är att "amatörer" bränner sina processorer för en (meningslös) tävling här på Sweclockers, och vi vet att folk utan rätta kunskaperna kommer att deltaga, oavsett vad som sägs.
Folk som testar överklockning för första gången för att vinna 250spänn och brassar på med 1.6v för att "jag ska minsann vinna..."

Hmm ja du har en poäng.
Men alla kan ju inte krypa hela livet. Man måste lära sig gå också.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte meningen med att göra överklockningsklubbar för att försöka slå varandras resultat med instabila clocks. De betyder ingenting eftersom man ändå inte kan använda prestandan utan blåskärm. Tycker det vore ett krav på x-antal timmar stresstest i tex prime95 eller OCCT för godkänt resultat.

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Skrivet av Anders127:

Jag förstår inte meningen med att göra överklockningsklubbar för att försöka slå varandras resultat med instabila clocks. De betyder ingenting eftersom man ändå inte kan använda prestandan utan blåskärm. Tycker det vore ett krav på x-antal timmar stresstest i tex prime95 eller OCCT för godkänt resultat.

Problemet där är väl att det är rätt svårt att bevisa att man suttit med prime95 i 10 timmar? Lättare att bara köra med en en validering då den är lite svårare att förfalska. Det jag tänker på spontant i alla fall.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar som en vettig ide, men skippa prispengarna, känns som att det kommer spåra ur om man har pengar på spel

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders127:

Jag förstår inte meningen med att göra överklockningsklubbar för att försöka slå varandras resultat med instabila clocks. De betyder ingenting eftersom man ändå inte kan använda prestandan utan blåskärm. Tycker det vore ett krav på x-antal timmar stresstest i tex prime95 eller OCCT för godkänt resultat.

Poängen är väl lite (som jag förstått det) den att det inte ska behöva vara särskilt seriöst, i den bemärkelsen att systemet ska vara 24/7-stabilt - utan mer hit'n'run stil på det. Däremot måste ju regler och kriterier vara ordentligt satta, men den biten verkar XrOo ha koll på.

Detta kommer att följas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Problemet där är väl att det är rätt svårt att bevisa att man suttit med prime95 i 10 timmar? Lättare att bara köra med en en validering då den är lite svårare att förfalska. Det jag tänker på spontant i alla fall.

Går att visa resultascreen av OCCT och där framgår tid, stabilitet/fel och om man fuskat, dvs haft HT avslaget för att kunna klocka mera med lägre spänning.

Skrivet av Slabb^:

Poängen är väl lite (som jag förstått det) den att det inte ska behöva vara särskilt seriöst, i den bemärkelsen att systemet ska vara 24/7-stabilt - utan mer hit'n'run stil på det. Däremot måste ju regler och kriterier vara ordentligt satta, men den biten verkar XrOo ha koll på.

Detta kommer att följas!

Vilket gör det 2000% meningslöst då i stort sett alla kan klocka 5GHz med SB(k)/SB-E på rätt moderkort medans det krävs mera än bara justera multipler för att få det användningsbart 24/7 och det är alltid det senare som är dert relevanta då hit and run säger nada om hur bra CPU:n är och det är ju det som är intressant, inte vem som lyckas instabilt med suicide run men måste nöja sig med 0.5-1Ghz under pga stabilitet.

Permalänk
Medlem

Jag har funderat en del och kommit underfund med att följande:
Det kommer vara flera olika grupper.

AMD / INTEL / MODERKORT / SOCKET / CPU / KYLNING
Vad tror ni om det?
Samt att t.ex
Intel E8400 @ 5.000GHz (1.400V) är bättre än Intel E8400 @ 5.000GHz (1.550V)
Då i princip kommer den på 1.400V bättre till än den senare på 1.550V.

Vad tycker ni om detta?
Det jobbigaste skulle vara att uppdatera alla listorna. Så jag kommer få be om hjälp av er medlemmar.

Hur vill ni att grupperna och samtliga kategorier ser ut?
Kom med förslag så kickar vi igång något!

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

AMD/ INTEL
-----------
Vatten/ Luft
?

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk

Jag är nog lite sent ute, men gillar idén starkt. Skippa pengarna, ser hellre en topplista på startsidan där medlemmarna kan hyllas och få beröm!

Hoppas inte detta runnit ur sanden...:/

Visa signatur

Intel Core i7-3930K | Asus P9X79WS | 8GB DDR3 | GeForce GTX460 | Lian Li PC-A71FB
/se mitt (framtida) galleri: http://
PSU OEM's | DDR3 IC's | Windows 8 ÄR sämre än färdigskivat bröd!