Faniskogens kaosartade ombyggnad till en tystare dator.

Permalänk

Faniskogens kaosartade ombyggnad till en tystare dator.

Jag har tinnitus och att då sitta vid en dator som låter illa i flertalet timmar är otroligt ansträngande. Inte minst då det är dags för natten och jag ska försöka somna i detta pipande inferno som gjorts ännu värre än det behöver vara av ljuden från datorn under kvällen...

Så i ett försök att inte göra besväret med det ständiga pipandet ännu värre än det är så tänkte jag köpa mig en tyst dator och jag hittade då denna som hade vattenkylda grafikkort. Dock lät fortfarande CPU-fläkten för mycket för min smak så det blev att skaffa en till radiator, använda CPU-blocket jag fick med vid köpet och påbörja en utökning av vattenkylningen.

Då jag är har totalt noll koll vad gäller vattenkylning så höll jag på med detta och ockuperade köket här hemma i drygt en halv vecka. Vilket inte var speciellt uppskattat av varken sambo, hund eller katter. Men ska det göras utan förkunskaper och ordentligt så tar det tid, speciellt om man i grunden är lite allmänt seg och för alldeles för eftertänksam...

Hur som helst så tycker jag att det till slut blev bra även om det är lite ljud så som brummande ljud från pumpen samt något skorrande ljud från två fläktar som behövs ordnas till, i övrigt är datorn i princip ljudlös nu vilket mina öron tackar för.

Vill också tacka er som hjälpt mig i alla mina trådar som jag har överröst forumet med under byggnationen.

Specifikationer:
Chassi: Corsair Obsidian 800D
Moderkort: Asrock fatal1ty pro gen3
CPU: Intel i7 2600K
GPU: 2x ATI HD5970 CF
Ram: 4x4 GB Corsair Vengeance 1600Mhz
Nätaggregat: Fractal Design Newton R2 1000W
LG Blueray

Kylning:
Pump: XSPC x20 750 pump/reservoar
CPUblock: Cuplex kryos HF
GPUblock: Heatkiller GPU-X 5970
Radiatorer: 2x XSPC RX360
Fläktar: 3x Phobya Nano 2G 1500rpm, 3x Gentle Typhoon 1150rpm
Zalman fläktkontroller

Allt går för nuvarande i stockhastighet då jag inte känner något behov ännu att skrämma upp någon komponent.

Lite temperaturer om någon är intresserad av det.

Kort test med Prime95 i 5 min:
Varmaste kärnan: 53
CPU Package: 52

Efter Prime tog jag en runda furmark och 3dmark 11 efter det, varmaste uppmätta temperaturerna:

CPU:
Core 1: 49
Core 2: 52
Core 3: 51
Core 4: 48
Package: 49

GPU 1: 44
GPU 2: 52
GPU 3: 46
GPU 4: 51

När jag sitter och surfar här med webbläsare, musik samt photoshop igång efter många timmars upptid och alla fläktar på lägsta nivå så ligger temperaturerna på följande nivåer:

CPU:
Core 1: 40
Core 2: 41
Core 3: 42
Core 4: 38
Package: 42

GPU 1: 37
GPU 2: 37
GPU 3: 35
GPU 4: 36

Om det är något ni undrar över eller har något att påpeka så skriv gärna en kommentar.

Faniskogens kaosartade ombyggnad till en tystare dator.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat!

Permalänk
Medlem

5/5 För den söta kissen xD

Visa signatur

\AMD Phenom II X6 1055T\ASUS Crosshair IV Formula\ATI Radeon HD 6950 unlocked till 6970\Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz\500GB WD Blå + 1Tb WD Green\Chieftec Nitro Series 650W\Fractal design define XL\

Permalänk
Skrivet av Tunezz:

Snyggt jobbat!

Tack så mycket! Inget dåligt bygge du hade heller såg jag nu, lite samma färgschema

Skrivet av NiNteNdo:

5/5 För den söta kissen xD

Är han inte för frän? : )

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Snyggt! 5p för datorn och 50p för katten!

Permalänk
Medlem

Ska de inte vara bara EN koppling mellan grafikkorten?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Åhhh, katten, så förträffande snygga bilder alltså! Vad använder du för kamera ?

Permalänk
Skrivet av RazerInc:

Snyggt! 5p för datorn och 50p för katten!

Haha, tack. Ja katten är helt underbar

Skrivet av Ant3:

Ska de inte vara bara EN koppling mellan grafikkorten?

Jag vet inte riktigt hur det där fungerar faktiskt, men fungerar gör det. In med vattnet där uppe och ut där nere. Det blir parallelkopplat om jag tänker rätt?

Skrivet av enzity:

Åhhh, katten, så förträffande snygga bilder alltså! Vad använder du för kamera ?

Haha, katten ja
Min kamerautrustning står i min sign. Till detta använde jag mest en Canon 5D samt 50/1,4 och 16-35/2,8.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut Toffe!

Permalänk
Proffsmoddare

Känns som att du "kväver" den bakre radden ganska duktigt när du har den monterad dikt emot chassit. Eller är chassit ventilerat hela vägen ner?

Permalänk
Medlem
Permalänk

Garva läppen av mig när jag såg svinmorran

Permalänk

Hur sitter radiatorn? Är det som det ser ut, att den sitter mot chassit, utan hål eller nåt sånt? Det funkar väl inte så bra isf?

Permalänk
Medlem

Jag hörde någon säga, att träd är ledande? 1 kg papper i datorn hmmm. 5p iallafall hehe !

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Skrivet av liusboy:

Ser riktigt bra ut Toffe!

Nej men hejsan Lius! Trevligt att se dig här! Tack för de fina orden!

Skrivet av MisterX:

Känns som att du "kväver" den bakre radden ganska duktigt när du har den monterad dikt emot chassit. Eller är chassit ventilerat hela vägen ner?

Nej den är bara ventilerad bakom översta fläkten, så du har helt rätt där. Fick tipset om att massakrera två fläktar och ta ramen från dessa och sätta mellan radiator och låda. Får bli ett projekt när jag har tid eller när det är dags att byta vatten.

Skrivet av Johnny71:

Epic katt:D

Sås (ja, han heter så) hälsar!

Skrivet av skogsraggarn:

Garva läppen av mig när jag såg svinmorran

Sås hälsar att han är glad att ha frambringar ett skratt

Skrivet av _MmattiasS_:

Hur sitter radiatorn? Är det som det ser ut, att den sitter mot chassit, utan hål eller nåt sånt? Det funkar väl inte så bra isf?

Nja, det fungerar, men det är nog långt ifrån optimalt, se mitt svar här ovan. Det är nog det som kommer göras inom snar framtid.
Om ingen annan här har någon annan bra idé?

Skrivet av swecop:

Jag hörde någon säga, att träd är ledande? 1 kg papper i datorn hmmm. 5p iallafall hehe !

Ojdå, jadu, jag vet inte. Vad jag förstått är papper inte ledande? Hur som så hade jag ingen ström i datorn när där fanns papper, bara pump samt fläktar som var igång då.
Tack så mycket

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Nästa gång ha bara en koppling mellan grafikkorten så får du bättre flöde och då kyls de bättre
5p för hunden!

Permalänk

Fina bilder!

Permalänk
Skrivet av Troberg:

Nästa gång ha bara en koppling mellan grafikkorten så får du bättre flöde och då kyls de bättre
5p för hunden!

Okej, det ska jag ha i åtanke! Lär jag då inhandla någon annan sorts koppling? Eller är det bara att ta bort ett rör och plugga där det andra suttit?

Skrivet av JohanKPAndersson:

Fina bilder!

Tack så mycket!

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk

5+ för vi har likadana tallrikar

Permalänk
Skrivet av ghettosmurfen95:

5+ för vi har likadana tallrikar

IKEA, wooho!

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk

5p för ketchupbadet!

Permalänk

Vart är gilla knappen +4.För ja inte gillar saker utanför lådan, det känns klumpigt. Dock gillar jag att du vissar tempsen.

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk

j*vligt fint bygge fullpott!!!

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,6 MHz | MODERKORT:Asus maximus v formula| GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB edition - Sapphire Radeon HD 6870 1GB | PSU: corsair AX850 80+ | CHASSI: cooler master II| RAM: corsair xms3 12GB | OS: Windows 7 64 bit

Permalänk

Fina bilder på datorn, och fina djur du har 5p

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Medlem

Sjuukt bra bilder på datorn.. Men de saknas sleeve och en svart crossfire-bridge, men 5p bara för att katten fyller in de sista

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Okej, det ska jag ha i åtanke! Lär jag då inhandla någon annan sorts koppling? Eller är det bara att ta bort ett rör och plugga där det andra suttit?

Tack så mycket!

Du ska ha länken på andra sidan slangen så att säga. Som du har nu så går 50% av vattnet igenom första kortet, resten rinner rakt igenom till det andra kortet och det vatten som går igenom det första kommer åka rakt ut i loopen igen.

Snabb bild hur jag har det i min burk (Den är tagen med blixt för 5 min sen, det är allmänt skitigt och äckligt. Känsliga tittare varnas) :

Det är alltså in där den blåa slangen kommer ner och ut vid den vinklade.

Det du får tänka på är att de två hålen på samma sida, alltså uppe och nere, går rakt igenom, men för att vattnet ska ta sig från sidan till andra sidan så måste det passera igenom blocket. Så vatten in varannan så att säga och plugga igen varanann.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Skrivet av Simplified:

5p för ketchupbadet!

Det gjorde susen må jag säga, det tipset får jag tacka forumet för!

Skrivet av Swedishg33k95:

Vart är gilla knappen +4.För ja inte gillar saker utanför lådan, det känns klumpigt. Dock gillar jag att du vissar tempsen.

Jag håller med dig. Lådan blir otroligt dryg att flytta på. 33 kg och ett dåligt grepp, nej, den får stå där den står till det är absolut nödvändigt att lyfta iväg den någonstans. Här hemma brukar jag dra runt den på en handduk

Skrivet av söderström123:

j*vligt fint bygge fullpott!!!

Tack för de vänliga orden. Det finns mycket att ordna med såklart. Men i jämförelse med mina gamla ormbon så är jag väldigt nöjd med denna nu.

Skrivet av Alucard88:

Fina bilder på datorn, och fina djur du har 5p

Tackar tackar, ja de är för underbara! Skänker en mycket glädje! Känns dock synd att bo i lägenhet då katterna bör få komma ut mer.

Skrivet av Sajmon37:

Sjuukt bra bilder på datorn.. Men de saknas sleeve och en svart crossfire-bridge, men 5p bara för att katten fyller in de sista

Tack så mycket! Ja, det finns en hel del att göra där inne. Jag ska ta och läsa på någon sådan sleeveguide och se hur krångligt det verkar vara. Finns det svarta CF-bryggor?

Skrivet av Manneh:

Du ska ha länken på andra sidan slangen så att säga. Som du har nu så går 50% av vattnet igenom första kortet, resten rinner rakt igenom till det andra kortet och det vatten som går igenom det första kommer åka rakt ut i loopen igen.

Snabb bild hur jag har det i min burk (Den är tagen med blixt för 5 min sen, det är allmänt skitigt och äckligt. Känsliga tittare varnas) :
http://puu.sh/fIMl

Det är alltså in där den blåa slangen kommer ner och ut vid den vinklade.

Det du får tänka på är att de två hålen på samma sida, alltså uppe och nere, går rakt igenom, men för att vattnet ska ta sig från sidan till andra sidan så måste det passera igenom blocket. Så vatten in varannan så att säga och plugga igen varanann.

Tackar för den pedagogiska beskrivningen samt förklarande bild! Det var lite så jag tänkte att det borde vara. Sådär kör jag nästa gång det blir vattenbyte!

Kanske tar det nu snart då batterivatten ju inte är så himlars dyrt och jag tänker mig att jag bör kunna lossa på slangen under grafikkortet och ta ut vattnet där istället för att dra ut hela reservoaren som jag gjorde denna gången. Nu är slangarna för korta för det så min plan nu var att ställa datorn upp och ned och tömma via radiatorn bak, men det känns lite omständigt.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Tack så mycket! Ja, det finns en hel del att göra där inne. Jag ska ta och läsa på någon sådan sleeveguide och se hur krångligt det verkar vara. Finns det svarta CF-bryggor?.

Asså man gör det själv typ.. Med sleeve eller bara tejp ex http://www.flickr.com/photos/jzhn/5726447680/

Permalänk
Medlem

3p tills du fixar kabeldragningen och slangdragning.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

5p pga katten
Väldigt fint gjort förutom att en radiator utanför ser lite konstigt ut tycker jag

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415